Der jeg gir kjendiser jeg deler bursdag med terningkast på hvor kule de er å dele bursdag med og sånt :)

Heisann! Det er torsdag, det er så varmt og klamt at man blir litt sprø og det er ikke minst kun en dag til jeg har bursdag, noe jeg skal komme tilbake til. Utover det så har jeg brukt de siste dagene på jobb, Nintendo, lesestoff og å lage en quiz om Gresk Mytologi som jeg skal utfordre folk på Fontenehuset med i morgen, før den vil bli postet her i forbindelse med neste innlegg. Av andre fine ting skal jeg og mamma nå ta en miniferie i Gøteborg neste uke (veldig kort tur, kommer torsdag ettermiddag, bor på hotell to netter og tar toget tilbake lørdag kl. 12:15, men det er lenge nok til shopping og et museum eller to, så det blir fint). Utover det har jeg ferie fra Norsk Gallup nå, men to vakter på Norstat neste uke og to Norstat-vakter uka etter før vi den 14. juli omsider drar til Stavern og hytta <3

Og ellers skal jeg bake brownies i løpet av kvelden for å kunne ha det tilgjengelig på bursdagen min og jeg tror ikke været i morgen blir så ille som fryktet (for to uker siden var det spådd strålende solskinn og 26 plussgrader og jeg frydet meg, så har det vært spådd regn i det siste, før det nå fortsatt er spådd fare for både styrtregn og lyn, men det ser ut til at det vil komme natt til bursdagen og på morgenen og at det ikke skal regne, men være lettskyet og litt over 20 pluss fra og med rundt 10-11 på formiddagen og det kan jeg leve ganske greit med). 

Her er en kul far og sønn rap-duo på America's Got Talent som jeg syns var skikkelig flinke:


Men i forbindelse med bursdag i morgen så fikk jeg en original og kreativ ide om å ta for meg syv kjendiser som deler bursdag med meg, skrive litt kort om hver av disse syv kjendisene og gi terningkast på hvor kul personen er å dele bursdag med. God fornøyelse, så setter jeg i gang :) 

28 juni - syv kjendiser jeg deler bursdag med og hvor kule de er å dele bursdag med =D 

- Henry VIII 


(Video er sangen I don't need your love, som er den sangen i musikalen Six som jeg liker aller best og som er relevant fordi Six handler om Henry VIII's seks koner.)

Født 28. juni 1491 (død i 1547), så er Henry VIII den første kjendisen jeg lærte at jeg delte bursdag med og jeg var ikke særlig fornøyd. I historiebøkene er nok Henry VIII aller mest kjent for å ha hatt seks ekteskap, der to av konene hans endte opp med å bli halshugget. En konge som får koner halshugget har aldri vært noen jeg har hatt særlig lyst til å dele bursdag med, men heldigvis har jeg veldig lite til felles med Henry VIII rent utover at han tilfeldigvis visstnok hadde bursdag 28. juni han også (og at han i følge Wikipedia også skrev mange sangtekster). Det beste med Henry VIII er at om han ikke hadde eksistert så ville heller ikke musikalen Six (som gjennom popmusikk-inspirerte sanger forteller om de seks konene hans) eksistert og den musikalen har ekstremt fengende musikk, så ja. 

Jeg gir å dele bursdag med Henry VIII terningkast 2!

- Aileen Quinn 


(Her ser man en scene med Aileen Quinn som Annie og sangen Maybe i filmversjonen fra 1982.)

Den aller første musikalen jeg virkelig elsket var Annie, en musikal jeg har et veldig sterkt nostalgisk forhold til den dag i dag. Jeg så den først i filmersjonen fra 1982 som jeg fikk på VHS til jul da jeg var fem år og den var min store obsession da jeg var barn. Og på en måte har jeg tenkt at Annie og jeg liksom hører litt sammen fordi jeg etter hvert fant ut at Aileen Quinn (født 28. juni 1971) deler bursdag med meg. Aileen Quinn har i voksen alder sitt eget band og hun har spilt i et par filmer senere og, men i all hovedsak holdt seg mer anonym. Jeg syns hun likevel var veldig sjarmerende i Annie-filmen og rent nostalgisk sett så er dette en jeg liker veldig godt å dele bursdag med. 

Jeg gir å dele bursdag med Aileen Quinn terningkast 5! 

- Elon Musk 


(Videoen er et veldig kort klipp fra beste scenen i Knives Out: Glass Onion, der the bad guy virker veeeldig inspirert av Elon Musk)

Det var i fjor jeg oppdaget at Elon Musk (tilfeldigvis født samme dag og år som Aileen Quinn) også hadde bursdag 28. juni og det syns jeg igjen er en ganske teit fyr å dele bursdag med. For jeg syns Elon Musk fremstår som ganske håpløs og ganske så dum med veldig mange teite meninger og dårlige beslutninger (f.eks. å kjøpe opp Twitter, endre navn til X (samtidig som alle kaller det enten Twitter fortsatt eller X, tidligere kalt Twitter) og så gjøre hele stedet til et helvete av gørr, der det en gang var en ganske fin samlingsplass). Det mest positive med Elon Musk er at Glass Onion er en helt brilliant film og hadde det ikke vært superrike tech bros med overdreven selvsikkerhet i verden, så hadde ikke Glass Onion funka så bra som den gjør fordi den filmen gjør så eksemplarisk godt narr av folk som Elon. 

Jeg gir å dele bursdag med Elon Musk terningkast 2. 

- Mel Brooks 


(Her er en sang fra filmversjonen av musikalen The Producers kalt I wanna be a producer. Sangen er veldig fin (og en av Matthew Brodericks beste roller) og The Producers som musikal har musikk og sangtekster av Mel Brooks.)

Født 28. juni 1926, så er Mel Brooks en mann med en særdeles lang karriere innen showbusiness. Han har både skrevet og komponert musikaler, regissert og skrevet flere filmfarser og parodier, spilt i filmer selv og han er også en av få som har en EGOT (dvs. har vunnet både Emmy, Grammy, Oscar og Tony). Mens jeg selv ikke nødvendigvis har et veldig sterkt forhold til noen av filmene eller musikalene Mel Brooks står bak, så er han en kjendis jeg syns det er kult å dele bursdag med fordi han åpenbart deler min kjærlighet overfor teater, musikaler og kultur i seg selv og fordi han virker som et menneske med masse skaperglede og pågangsmot. Og han fremstår som en uredd person som ikke tar seg selv for høytidelig og det syns jeg er sympatisk. 

Jeg gir å dele bursdag med Mel Brooks terningkast 5!

- Kathy Bates 


(Her ser man Kathy Bates som Miss Hannigan i 1999-filmversjonen av Annie, som jeg i voksen alder liker enda bedre enn 1982-versjonen siden den inneholder så mange episke skuespillere og er mer tro mot teaterversjonen av Annie.)

Kathy Bates (født 28. juni 1948) er enda et eksempel på noen som både deler bursdag med meg OG har spilt i Annie-musikalen, men hun er også et eksempel på en skuespiller jeg syns er særlig god til å forsvinne inn i rollene sine. Misery, Titanic og Annie er eksempler på tre svært forskjellige filmer mildt sagt og tre svært ulike roller, men Kathy Bates spiller like brilliant i alle tre og er en skuespiller med en lang og imponerende karriere. I tillegg ser hun bare ut som en veldig koselig og hyggelig person, hun virker som en trivelig person å jobbe med liksom. Kathy Bates syns jeg egentlig er ganske kul å dele bursdag med for hun er så flink, men hun har også noe litt besnærende ved seg med at man glemmer henne litt frem til man ser henne i en film og så er sånn "ja, det stemmer, hun var skikkelig flink ja", for hun er ikke den skuespilleren man kanskje tenker mest på sånn generelt sett. Og kanskje det er litt derfor hun overbeviser så godt, fordi denne effekten gjør at man ser karakteren og ikke skuespilleren når man ser henne i en film i særlig stor grad. 

Jeg gir å dele bursdag med Kathy Bates terningkast 4!

- Felicia Day


(Her kan man se Felicia Day synge i Dr. Horrible's Sing-Along Blog.)

Født 28. juni 1979, så er Felicia Day henholdsvis skuespiller, sanger, skribent og web serie-skaper, i tillegg til å være en jeg har inntrykk av at alle som er minst 50% geek syns er awesome. Siden jeg er stolt geek selv så syns jeg også Felicia Day fremstår som en veldig kul person og jeg har likt henne i alt jeg har sett henne i. Jeg tror også at hun er en person jeg egentlig har masse til felles med siden hun også er en gamer og generelt sett har masse hun er interessert i og brenner for (bare at i følge Wikipedia så er hun sånn minst 75% mer brilliant og accomplished enn meg da, men det får bare være) og hun virker også som om hun ville tatt å bli kalt geek eller nerd som et enormt kompliment, noe jeg syns er positivt. 

Jeg gir å dele bursdag med Felicia Day terningkast 6!

- Richard Rogers 


(Her er et klipp med I have Confidence fra Sound of Music. Det er den sangen i Sound of Music jeg elsker mest, det er en sang jeg alltid synger for meg selv hvis jeg er nervøs for noe, f.eks. før tannlegetimer og det er en av mange grunner til at jeg syns Julie Andrews er fantastisk.)

Richard Charles Rodgers (bursdag 28. juni 1902, død 1979) ringer kanskje ingen bjelle, men Rodgers & Hammerstein gjør det nok i ganske mye større grad. De samarbeidet om å komponere flere særdeles kjente klassiske musikaler, deriblant Sound of Music og mens jeg selv er enda mer into mer moderne musikaler, så er det ikke til å komme bort i fra innflytelsen de hadde på alle musikalkomponistene som kom senere (Stephen Sondheim som jeg forguder for eksempel hadde Hammerstein som mentor da han var ung) og musikalhistorien i det hele tatt. Hva angår Rodgers er han forresten den første som vant EGOT (tidligere fortalt i avsnitt om Mel Brooks) og han er også den første som både har vunnet EGOT OG Pulitzer-prisen. For min del så vil jeg understreke at jeg liker masse musikk av Rodgers & Hammerstein og som musikalnerd finner jeg noe magisk i å dele bursdag med noen som komponerte musikalmusikk og var en så viktig del av musikalhistorien. 

Jeg gir å dele bursdag med Richard Rodgers terningkast 5!
*
Og det er syv kjente personer jeg deler bursdag med og litt om hvor mye jeg liker eller ikke liker å dele bursdag med dem og sånt. Yay! Neste blogginnlegg kommer om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :) 


Kommentarer

  1. For mange år siden syntes jeg faktisk Elon Musk var ganske kul, fordi han virka å være en milliardær som faktisk ville bruke av rikdommen sin til å gjøre verden bedre gjennom å produsere elbiler og å gjøre utforskning av rommet billigere og mer prioritert. Dessverre trur jeg at det fins ei magisk økonomisk grense som gjør at når man har mer enn en viss sum penger, mister man all kontakt med virkeligheten og blir korrupt av sin egen makt. Det syns jeg er et godt argument for at milliardærer generelt ikke bør få lov til å fins.

    Kjenner mange som er veldig fan av Felicia Day. Jeg har ikke egentlig noe særlig forhold til henne, utover at jeg syns hun framstår veldig sympatisk og kul. Jeg så litt på Dr. Horrible's Sing-Along Blog for lenge siden, men kom aldri ordentlig inn i det.

    Den kuleste kjendisen jeg veit at jeg deler bursdag med, er Georg Hólm, bassist i Sigur Rós :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Elon Musk virka jo ganske mye kulere for noen år siden, men han har virka ganske håpløs de siste årene (og det med hvor farlig mer enn en viss sum penger kan være er litt av grunnen til at jeg gjerne skulle hatt et par millioner, men ikke har behov for at det skulle være mer enn 3-4 millioner på det meste fordi alt over det føles for overveldende å forholde seg til. Har helt ærlig ikke noe særlig forhold til Felicia Day, men researchen min gjorde at hun fremsto som den beste personen å dele bursdag med, så derfor. Og skjønner at du liker å dele bursdag med bassisten i Sigur Rós.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg