Takkebrev til Stephen Sondheim
This
was just a moment in the woods – takkebrev til Stephen Sondheim (1930 – 2021)
Someone to crowd you with love
Someone to force you to care
Someone to make you come through
Who'll always be there
As frightened as you
Of being alive
Being alive
Being alive
Being alive
- Being Alive fra Company
*
Being Alive fra Company er en sang om å endelig
finne ut at man er klar til å elske noen og å slippe noen inn, hvor enn
vanskelig det enn er. Men for meg sier den også noe om hvor viktig og likevel
vanskelig det er å leve, særlig hvis man har lyst til å være en sånn person som
tror fullt og helt at det går bra til slutt. Pandemier som føles uendelige,
klimakriser som man sliter med å takle fordi man setter mer pris på både finvær
og kjøtt enn man sikkert burde, at ting tar slutt som man aldri er klar til å
si farvel til, økonomi og jobbsøking og å holde huset sitt fint. Hele livet er
en overveldende ting, men det er verdt det. Akkurat som Bobby i Company omsider
innser at han er klar til å elske noen fordi det er det som det handler om, det
å være levende, så elsker jeg livet mitt. Uansett om jeg er drittlei pandemier
og nyhetene generelt sett oftere deprimerer enn gleder, så er det så mange små
ting jeg gleder meg over at jeg ser frem til hver dag. For da kan jeg spise
yoghurt til frokost, da er det kanskje en kulturell plan. Da kan jeg tegne
eller skrive eller lese. Og da kan jeg lytte til musikalsanger som betyr så mye
mer for meg enn det nesten er mulig å sette ord på og så mange av dem er
skrevet av Sondheim.
Jeg føler at min kjærlighet til
musikaler egentlig begynte flere ganger. Mye begynte med å se Annie-filmen for
første gang som femåring og å vokse opp med animerte Disney-musikaler på
90-tallet, men så kom et annet lag av musikalkjærleik da jeg var 24 og vant to
konkurranser på en uke der man kunne vinne billetter til Spring Awakening på
Oslo Nye Teater og for første gang så samme produksjon mer enn én gang. Det var
etter det jeg begynte å gå direkte inn for å se så mange musikaler på teater
som mulig i året. Jeg tror likevel et annet lag igjen kom da jeg ble
Sondheim-geek og jeg husker ikke når jeg oppdaget Sondheim en gang, men jeg vet
at jeg særlig de siste årene har vært så fan at jeg nærmest har tenkt på
Stephen Sondheim som Gud. Det nærmeste jeg kommer å ha et religiøst forhold til
noe er hvor mye jeg er fan av og beundrer Stephen Sondheim og det er det jeg i
her egentlig prøver å skrive litt om, selv om det er vanskelig å finne de rette
ordene underveis. Å oppdage Sondheim og å bli fan var en måte å oppdage hvor
intellektuell en musikalsang kan være for det er så smarte og kloke tekster i
sangene til Sondheim og han har så intrikate og gode melodier. Og kritikken han
kan få om at musikken hans ikke er fengende stemmer rett og slett ikke for
greit nok så er musikken til Andrew Lloyd Webber sikkert mer tilgjengelig, men
jeg har i alle fall gått rundt og sunget Johanna fra Sweeney Todd for meg selv
og jeg kan høre Sondheims melodier oppe i hodet mitt mens jeg skriver denne
teksten. Så det ER fengende, det bare krever litt mer tilvenning. Jeg er så
usedvanlig glad jeg ble tilvant, livet mitt uten Sondheims musikk hadde vært
mye mer tomt og trist.
Alle som elsker Stephen Sondheim har en
musikal av ham de elsker litt ekstra og for meg er det Into the Woods. Det er
et godt utgangspunkt med fokuset på eventyr (det er et faktum at jeg er veldig
glad i eventyr og alltid har vært det) selvfølgelig, men jeg elsket Into the Woods
fra første gangen jeg kom over en dvd med Broadway-oppsetningen fra 1989 eller
noe sånt på biblioteket og det handlet om mye mer enn eventyrfokuset. Denne
replikkvekslinga fra Agony (Reprise) for eksempel eier hjertet mitt og er det
mest artige jeg vet om:
CINDERELLA'S PRINCE
It's no sicker
Than your thing with dwarves.
RAPUNZEL'S PRINCE
Dwarfs.
CINDERELLA'S PRINCE
Dwarfs...
RAPUNZEL'S PRINCE
Dwarfs are every upsetting.
Utover det
så liker jeg veldig godt at hele andre akt handler om konsekvensene av alle
valgene som karakterene tok i første akt for å nå den happy ending-en de hadde
på slutten av akt 1, jeg elsker hvordan heksa har så rett, så rett når hun i
Last Midnight synger om forskjellen mellom «good» og «nice» for alle kan være «nice»,
dvs. høflige, sympatiske og lette å like. Men få er «good» som i virkelig godhet.
Og heksa er jo hvert fall ikke god, men hun vet det i det minste selv der de
andre anser seg selv som heltene i eventyrene sine og oppnår en slutt i akt 1
som jo tilsynelatende bekrefter dette inntrykket for dem før akt 2 viser at alt
de har gjort har konsekvenser og ting går ått skogan. Og jeg syns dette utdraget
fra Moments in the Woods virkelig er det smartest skrevne i verden:
Just remembering you've had an "and"
When you're back to "or"
Makes the "or" mean more
Than it did before
Det er
nesten litt uforskammet hvor smart det spillet med ord er og det gjør jo også
at det ikke overrasker det spor når jeg har lest at Sondheim var veldig into
kryssord. For kryssord handler også så mye om å være bevisst på ord og å bruke
dem riktig og ingen var så flink til det som Sondheim og det er ulikt for alle
hvor man mest ser denne flinkheten og hvor den treffer best. Noen elsker Sondheim
mest for Company, andre for Sweeney Todd og andre igjen for West Side Story
(der han samarbeidet med Bernstein). Og for meg er det mye jeg elsker, men det
startet med Into the Woods og det er den musikalen jeg vet om som for meg er nærmest
perfeksjon.
I år har
Sondheim blitt enda mer viktig for meg enn før, noe som begynte i januar da jeg
hadde det ganske dritt. Jeg var sliten og i dårlig form, hjernen min overtenkte
alt og jeg var veldig stresset og det skyldtes mange ting: at jeg hadde vært
ganske syk høsten 2020, at jeg hadde fått en kronisk sykdom som jeg slet med å tilpasse
meg, at det var styr rundt å forlenge leien på leiligheten min og at døra mi
hadde klikka. Og så var det fortsatt pandemi og alt stengt selv om det ikke
lenger var 2020 og ja, livet var dritt. Samtidig så fantes det ting som vekket
alle følelsene på en god måte og en av dem var tv-serien Björnstad på HBO, men
en annen var dokumentarer og bøker jeg leste om Stephen Sondheim. Å lese om
skriveprosessen mens han skrev sangene i Into the Woods fikk i gang en
entusiasme jeg da ikke hadde kjent på lenge og vekket følelser og tanker i meg
som ga meg noe å glede over i en periode der det var lenger mellom gledene enn noen
annen gang. Sondheim hjalp meg å finne tilbake til meg selv og det er enda en
grunn til at han betyr så mye for meg.
Det
finnes to i verden jeg ønsker å skrive som. Den ene er Fredrik Backman fordi
han har en barnlighet i skrivestilen sin som jeg kjenner igjen hos meg selv og
fordi jeg føler så mange følelser når jeg leser bøkene hans og elsker det så
mye. Den andre er Sondheim. Og det kan godt hende noe av kryssord-dillaen min
de siste årene begynte litt med at jeg hadde lest at Stephen Sondheim elsket kryssord
og jeg ville elske noe Sondheim elsket fordi jeg vil være et menneske som har
ting til felles med Sondheim. At jeg nå har veldig dilla på kryssord og løser
det hver dag handler selvsagt om mye annet enn Sondheim nå, men den følelsen av
å ville være som Sondheim er der. Det er ham jeg vil skrive som. Og egentlig
handler det ikke mest om å skrive likt som ham nødvendigvis, men mer om at jeg
vil skrive noe som gir andre det Sondheims sanger gir meg. Noe som er smart og
klokt med gode ordspill og som får meg til å føle mye på en gang. Og jeg aner
ikke om det bor bøker eller musikaler eller annet i meg som kan være for noen
det Sondheims tekster er for meg, men det er en veldig fin ting å drømme om.
For å skrive er det samme som å lytte til den rette musikalsangen for meg, det
er å komme hjem. Det er det som trøster meg aller mest når jeg trenger det. Det
hjelper alltid litt å skrive.
Derfor
skriver jeg i dag om Stephen Sondheim; min Gud og mitt største idol som på
fredag døde 91 år gammel. Noe som er trist av mange grunner: Sondheim burde
vært udødelig, jeg hadde et intenst ønske om en dag å treffe Sondheim i
virkeligheten eller at han skulle like noe jeg skrev og det kommer aldri til å
skje (jeg vet, dette er selvopptatte ting å ønske seg, men likevel), jeg hadde sååå
lyst til at Sondheim skulle vinne Nobelprisen i Litteratur siden Bob Dylan tross
alt gjorde det og nå kommer ikke det ønsket til å oppfylles, jeg er så fan av
Sondheim og musikken og tekstene hans har hjulpet meg når jeg har trengt det
mest. Og det med at det selvfølgelig alltid er trist når noen dør. Det føles
feil at jeg ikke lenger lever i en verden der Sondheim også lever og at han
ikke vil skrive eller skape nye musikalsanger som vil eie hjertet mitt.
Samtidig,
jeg har levd samtidig som Sondheim. Jeg traff ham aldri og hvis jeg noen gang
skriver en bok eller en musikal som blir en suksess så vil ikke Sondheim
oppleve det og det syns jeg er dumt. Men jeg har likevel levd samtidig som mitt
største idol. Vi har begge elsket kryssord og musikaler og drømt om å skape og
å formidle, noen ting kan jeg ærlig si at jeg har delt med Sondheim og det
føles fint. Og det fine med Sondheim er at musikken hans ikke dør med ham. Jeg
kommer fortsatt til å elske Sondheims musikaler og å oppdage nye ting med
sangene hans etter hvert som jeg blir eldre og kan kjenne meg igjen i nye ting.
Og Sondheim lever også videre i arven hans som man finner hos senere
musikalkomponister for det er så mange som har vært inspirert av Sondheim. Jonathan
Larson på 90-tallet. Lin-Manuel Miranda nå. Fremtidens musikalkomponister som
jeg gleder meg til å bli fan av i 2035.
This was just a moment in the woods, synges det i Into the Woods
og et liv er akkurat det. Et
øyeblikk og samtidig millioner av øyeblikk. I et lite øyeblikk fantes Sondheim,
men i tusener av øyeblikk hver dag oppdages han av nye drømmere. Og livet er vanskelig
og magisk og sårt og genialt og jeg vet ikke når pandemien endelig er helt
ferdig eller hva fremtiden vil bringe, men jeg vet at musikaler finnes og at
jeg alltid kan finne trøst i å lytte til den rette sangen. På den måten så er
du egentlig ikke død, Sondheim, ikke egentlig.
Da jeg hørte at Stephen Sondheim var død, var du den første jeg tenkte på. Selv om du ikke kjente ham personlig, har jeg likevel lyst til å si kondolerer, for jeg veit at han betydde veldig mye for deg <3 Og jeg syns dette var et veldig fint takkebrev som både føles veldig personlig og allmennmenneskelig samtidig. Jeg kjenner meg for eksempel veldig igjen i ønsket om å vekke det samme i andre som det mine forbilder har gjort og gjør med meg. Og litt apropos det, og det du sier om drømmen om at Sondheim skulle like noe du har skrevet, så har jeg lyst til å fortelle deg en liten anekdote som skjedde med meg da jeg var ute for en måneds tid siden. Jeg var på en slippfest og opplevde nemlig at Atle Håland kjente meg igjen fordi han hadde lest bokomtalen jeg skreiv om Vannfall for noen år siden, og så blei vi sittende og snakke sammen lenge om både boka hans og skriving generelt, og det er jo selvfølgelig ikke helt sammenlignbart med å møte en av verdens største musikalskapere, men det var likevel en utrolig spesiell opplevelse å snakke med noen som har skapt noe som har gått skikkelig inn på deg. Men tilbake til teksten din syntes jeg som sagt at du skriver veldig mye fint her, og jeg liker også tanken på at du og har eksistert samtidig med og likt de samme tinga som en av dine største helter <3
SvarSlettKult at du tenkte på meg da du leste at Sondheim var død og takk for kondolansen <3 Så bra at det var et fint takkebrev og at det føltes både personlig og allmennmenneskelig, det er fine ord å høre. Gøy å høre om den greia med Atle Håland og at du også liker tanken om å ha eksistert samtidig med og likt de samme tingene som en av sine største helter.
Slett