Wink og ymse annet :)

Ting som er fint: headeren min (som jeg har jobbet videre med etter at jeg blogga sist), at det er sommer og at jeg har mye fint å lese på, at jeg har sittet kattevakt for mamma de siste dagene og kost mye med fineste Luna, at det er under to uker til jeg har ferie og at jeg har kost meg mye med teater på Broadway HD de siste dagene :)

Ting som ikke er fint: at det nå plutselig er spådd regn på søndag og er det én dag jeg er ekstremt opptatt av å ha fint vær er det på bursdagen min (men jeg satser på at det blir fint likevel for nå har jeg hatt skikkelig fint vær hver eneste bursdag siden jeg fylte 30 og jeg har ikke vært så mye slemmere i år tror jeg, dessuten var det spådd torden og hele pakka for et par år tilbake, men på bursdagen min var det bare sol og lettskyet og trivelig så ting kan lett snu). Dessuten måtte brannvesenet komme i går og det var min skyld for jeg skulle varme opp restemat fra mandag og så bruker jeg aldri vifte og stekepannen var ikke vasket etter mandag og det ble litt for mye olje i panna og plutselig var leiligheten full av røyk og jeg følte meg som en idiot, ikke minst fordi jeg alltid har irritert meg over naboer som får brannalarmen til å gå pga. matlaging og nå hendte det på grunn av meg. Men jeg lærte jo av det: bruk vifte, vask stekepannen etter hver gang jeg har brukt den selv om jeg skal varme opp rester neste dag, ikke tenk at du kan sette på mat og så sitte på dataen mens maten varmer i fem minutter før du går og snur det du har i stekepannen, men stå og følg med på maten mens du lager den hele tiden. Og det gikk jo bra heldigvis, dessuten mente mamma at jeg ikke skulle føle meg håpløs da jeg fortalte om alt sammen på telefonen for slike ting kan skje alle.

Her er en veeeldig fin sang fra Falsettos (som er en musikal jeg ser på Broadway HD for øyeblikket og som jeg kanskje vil skrive et lengre innlegg om snart for jeg er i ferd meg å bli temmelig fascinert):


Det er sangen The games I play fremført av Andrew Rannells og jeg syns både teksten og melodien er så utrolig fint, dessuten fremføres det så godt. Og altså, hvorfor kan ikke dette for eksempel være en sang noen velger som musikalsang på Stjernekamp, denne sangen var helt ny og ukjent selv for meg inntil for to dager siden og den hadde vært et så kult valg :)
*
Her er ellers en video jeg fant på Youtube som er basert på en av illustrasjonene i boka Wink:


Og her er et bilde av boka Wink:


Nå tenkte jeg å dele min anmeldelse av denne boka og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables (og kryss gjerne fingre og tær for finvær på søndag for jeg syns jeg har vært snill nok til å fortjene det) =D

Wink av Rob Harrell

 

Ross Maloy just wants to be a normal seventh grader. He doesn’t want to lose his hair, or wear a weird hat, or deal with the disappearing friends who don’t know what to say to “the cancer kid.” But with his recent diagnosis of a rare eye cancer, blending in is off the table.

Based on Rob Harrell’s real life experience, and packed with comic panels and spot art, this incredibly personal and poignant novel is an unforgettable, heartbreaking, hilarious, and uplifting story of survival and finding the music, magic, and laughter in life’s weirdness.

*

Da jeg først hørte om denne boka så visste jeg at det var min type bok. For jeg liker bøker for barn i målgruppen 9-12 år, jeg liker bøker med illustrasjoner, jeg liker bøker som handler om kreft og andre sykdommer av en eller annen grunn og jeg syns dette hørtes ut som en sånn bok som jeg ville kose meg med og det gjorde jeg.

Og i førsteomgang så liker jeg denne boka fordi Ross er en hovedperson man heier på og man forstår ønsket om å være normal godt i tillegg. Jeg liker dessuten at mens denne boka handler om å ha en sær kreftform i øyet (en kreftform forfatteren av denne boka selv har hatt og klart seg gjennom), så er ikke dette en særlig trist bok i det hele tatt, den er mye mer morsom og fornøyelig. Dessuten faller den ikke i fella med å være for sentimental, noe det er lett å gjøre når en bok handler om kreft eller andre sykdommer.

I tillegg liker jeg illustrasjonene, jeg liker hvordan dette er en av de bøkene som rett og slett føltes veldig tilfredsstillende å være i og jeg liker at jeg fikk skikkelig lyst til å lese de siste 200 sidene av denne boka i et jafs ute i sola i går ettermiddag og så kunne jeg gjøre akkurat det. Yay!

Med det sagt så er dette også en av de bøkene jeg leste på feil tidspunkt. For jeg vet at jeg ville elsket denne boka om jeg faktisk VAR 11-12 år ca. nå og det er jeg ikke. Og denne underholdt gamle, aldrende meg godt og, det er ikke det, men det var mye som var forholdsvis forutsigbart og som ville engasjert meg mer om jeg var i målgruppen. Noe som for så vidt egentlig bare er en fin ting. Videre var det noen udefinerbare ting som manglet for jeg likte denne boka veldig godt, men jeg forventet å like den enda mer enn jeg gjorde og det tror jeg også handler litt om at jeg merket at boka ikke var skrevet med meg i tankene liksom om det gir mening.

Uansett er Wink en fornøyelse å lese og absolutt en bok jeg anbefaler. Terningkast 5!


Kommentarer

  1. Nå må du ikke hate meg altfor mye, men jeg må innrømme at jeg håper på kjøligere vær og gjerne regn om noen dager, for jeg syns egentlig det har vært varmt nok lenge nok. Dessuten må jeg egentlig få ordna en del ting i leiligheten min, og det er mye mindre slitsomt om det ikke er bortimot tretti grader (jeg veit ikke med deg, men jeg har ikke noe aircondition eller varmepumpe eller noe, og når det er like varmt ute hjelper det ikke å lufte hele dagen heller).

    Høres ut som ei fin bok. Jeg merker jeg har litt fordommer mot "kreftbøker", mye fordi de, som du sier, har lett for å gå i sentimentalitetsfella. Jeg trur nok det kan gjøre det bedre at den er skrevet av en forfatter som faktisk har gått gjennom det sjøl, jeg trur det kan bidra til et litt mer realistisk perspektiv, og at det ikke blir ei sånn rar "stakkars dem"-vinkling som jeg ofte syns er litt ugrei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hater deg ikke og jeg liker jo egentlig kjøligere vær bedre selv (ideelt vær etter min mening er 22 plussgrader, letstskyet og litt vind), jeg vil bare ikke ha skikkelig grått vær på bursdagen min fordi da får jeg bare lyst til å sitte inne og spille Nintendo og på bursdager vil jeg finne på noe væffal sånn at dagen føles bittelitt mer spesiell. Og boka var fin ja og falt i svært få av fellene kreftbøker ofte faller i.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg