Legofilmen 2 og slikt :)

Heisann. Livet er fint selv om det fascinerer meg at jeg er så mye blakkere nå da jeg faktisk jobber to dager i uka og er del av KVP-tiltaket til Nav enn da jeg bare søkte jobber og var på AAP-penger eller tiltakspenger fra Nav mye av fjoråret. For tiden går omtrent alt jeg får inn ut på grunn av regninger og det går jo greit, jeg klarer meg, men det er fortsatt irriterende. Heldigvis er det egentlig ganske få ting jeg trenger å bruke penger på for tiden for jo da, jeg har alltid lyst til å bruke penger på bøker og teaterbilletter, men de tingene jeg vil se på teater er i hovedsak ting jeg allerede har sett og hva angår bøker skal jeg på biblioteket på lørdag og jeg har ellers opp mot tjue uleste bøker i leiligheten min så jeg lider ingen nød sånn sett. Dessuten samlet jeg nylig opp over 200 poeng på Panel.no som jeg vekslet inn i gavekort så nå vil jeg få kinogavekort til verdi av 100 kr. og et Peppes Pizza-gavekort til verdi av 100 kr i posten så det er også kjekt :)

En annen teit ting er at jeg skriver blogginnlegg som jeg syns er ganske gode og interessante og så er det få som kommenterer og når det kommenteres er det korte kommentarer som bare tar for seg en liten del av alt sammen. Og jeg forstår det jo og jeg innser at dette ikke egentlig er noe problem, men det er likevel teit. Uansett. Hvis noen ikke har lest og er interessert i Månedstrollogi så blir jeg veldig glad for tanker og tilbakemeldinger :)

Nok om det. En ting jeg har nevnt her før er Pixar SparkShorts der ansatte i Pixar får et visst beløp og seks måneder der de kan lage personlige animasjonsprosjekter som postes på Youtube. Jeg syns dette er et fantastisk prosjekt som så langt har resultert i flere skikkelig fine kortfilmer der denne nyeste er min favoritt:




Jeg elsker animasjonsstilen her og hvor rørende historien er. Den er tidvis vond og fæl, tidvis søt og morsom og hele tiden et fremragende bevis på at de som har skapt den virkelig er vant med katter og hunders oppførsel.

Noe annet fint er denne sangen:



Dette er sangen "Not Evil" fra Legofilmen 2 og scenen med denne sangen er basically det beste med hele filmen, dessuten er det smått ironisk at Legofilmen 2 har en sang der det synges "This song's gonna get stuck inside your head" hele tiden fordi hele poenget er at man skal få den på hjernen, men så er i grunnen denne sangen jeg har delt mye mer reelt fengende.

Og nå tenkte jeg å poste min anmeldelse av Legofilmen 2 og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)


Legofilmen 2

Et fellestrekk med filmene jeg har sett på kino i år er det faktum at det er filmer man strengt talt egentlig ikke trenger å se. Personlig syns jeg jo at absolutt alle burde se hele Dragetreneren-trilogien fordi det er så flott fortalt og jeg elsker animasjonsstilen der, men likevel. Og litt av forklaringen kan nok være det faktum at alle filmene jeg har sett på kino i år har vært oppfølgere, men jeg tror også at en del som lager animasjonsfilmer tar litt for få sjanser. Noe som er synd når jeg som animasjonsfilmelsker har sett så mange fantastiske eksempler på mediet opp igjennom.
Og dette er på sett og vis en digresjon, men det føles relevant å nevne når jeg skal anmelde Legofilmen 2; en film som det skal sies at jeg likte veldig godt, men den var også en smule rotete.
Her foregår handlingen fem år etter den første filmen da Lego-karakterenes verden har blitt invadert av vesener fra planeten Duplo og alt har blitt kaos. Og så blir karakteren Lucy fanget og Emmet må dra for å redde henne og så blir dette starten på et eventyr som er fullt av kreative påfunn, men i bunn og grunn bunner ut i en historie om søskenrelasjon.
Og for å starte med det positive så er denne filmen veldig fornøyelig. Det er flott laget, det er sjarmerende, det er gode sanger og moro og det er nok av øyeblikk der man ler og koser seg. Dette er karakterer man får sansen for, det er en fin lek med popkulturelle referanser og ja, det er mye som funker veldig godt her.
Med det sagt så var en greie med den første Legofilmen at alle undervurderte den og så overrasket den med en usedvanlig smart historie som gjør at det fortsatt føles litt urettferdig at den ikke i det minste var nominert til Oscar for beste animasjonsfilm. I Legofilmen 2 prøves det å spille videre på det som gjorde den første Legofilmen så bra, men en svakhet ved Legofilmen 2 er det at den rett og slett ikke har et spesielt godt manus.
Jeg vil sammenlikne manuset i denne filmen litt med Nanowrimo for når man skriver Nanowrimo er poenget å kverne ut masse ord, de trenger ikke være bra, de trenger bare å eksistere. Og det er også en av grunnene til at jeg aldri har klart å redigere noen av Nanowrimo-manuskriptene for jeg har med så mye overflødig (jeg legger inn dikt og sangtekster, jeg har lange kapitteltitler, jeg har digresjoner i massevis) for å nå 50 000 ord og da føles jobben med å redigere alt dette uoverkommelig. Og denne filmen føles som om den er skrevet på samme måte som Nanowrimo; som om det viktigste er å ha med masse ting som er gøy, men ikke at det skal henge godt sammen. Resultatet da blir en film som man kan kose seg med ja, men som man også innser at har mye overflødig ved seg.
Noe som også gjør det litt vanskelig å anmelde Legofilmen 2 for jeg er ikke i tvil om at den for mange kan være veldig god underholdning og jeg syns den er verdt å se, selv hadde jeg jo en veldig fin filmopplevelse, men om noen er litt usikre og ønsker seg en animasjonsfilm som gir dem følelsen av at «å, dette trengte jeg i livet mitt» fremfor «dette er jo gøy og underholdende og fornøyelig, men samtidig rotete og unødvendig» så kan man leve godt med å vente til denne filmen er tilgjengelig på Netflix eller dvd.
Og jeg var litt usikker på terningkast og sto litt mellom 5 og 4, men etter å ha skrevet denne anmeldelsen føles det mest riktig å gi 4 (men det er dog en veldig sterk firer og det er jo ikke verst bare det). Yay!

Kommentarer

Populære innlegg