Der jeg deler bilder fra Elvelangs, forteller om noen oktoberplaner og trekker frem topp 3 yndlingsting med Jakten på Prinsessa =D

Heisann! Siden sist har jeg gått Elvelangs, sett Jakten på Prinsessa og spilt alt for mye Balatro. I tillegg har jeg lagt litt planer for oktober, for jeg har de siste årene fått skikkelig sansen for Inktober og hadde store planer om å delta i år også da jeg randomly kom over en tråd som lærte meg om at Inktober tydeligvis også er kontroversielt (jeg fant dette blogginnlegget som oppsummerer dramaet ganske godt). Og det kan jo hende ting har bedret seg siden 2020 når dette innlegget ble skrevet, men det får meg til å bli litt mer usikker på om jeg vil støtte Inktober-brandet. Og et øyeblikk var det litt frustrerende for det har allerede vært drama rundt Nanowrimo i år og enda mer drama rundt Eurovision (det litt fascinerende der er at selv om det er to vidt forskjellige saker, så stammer dramaet både angående Nanowrimo og Eurovision aller mest fra forsøk på å være nøytrale i saker der nøytralitet er et standpunkt i seg selv og et standpunkt som skaper så mye mer kaos enn om man faktisk hadde valgt side) og jeg var sånn "å nei, kan jeg ikke få ha en ting i år da?" før jeg gjorde litt mer research og fant ut at det finnes en rekke gode alternativer til Inktober som man også kan være med på i oktober. Så nå er planen å være med på Peachtober og Drawtober i stedet for å følge den offisielle Inktober-lista. I tillegg har jeg i det siste fått en ide til en veldig karolinsk barnebok om karolinske ting som en gatelykt og en kattefe med magiske krefter og siden jeg allerede holder på med et novelleprosjekt så har jeg ikke begynt å skrive på barnebok-ideen, men jeg tenkte å i tillegg lage en illustrert versjon av ideen i oktober som en bonus liksom, fordi jeg har lyst til å finne ut om jeg har potensiale til å skrive grafiske romaner på sikt. Og tingen jeg tenker litt er jo at om man leter lenge nok så kan man jo finne en grunn til at absolutt alt er problematisk og jeg tror ikke det går an å være en 100 % etisk forbruker, så det handler jo om å bedømme hver enkelt sak, hva du kan leve med og hva som føles feil og eventuelt om det finnes noen gode alternativer. Inktober er jo problematisk i minst grad av alle tingene jeg har funnet ut at visstnok er problematiske i år og der har jeg altså funnet meget gode alternativer som virker mer inspirerende enn den offisielle lista i tillegg, så det har jo løst seg kjempefint =D 

*

Nok om det. Jeg skal snart dele litt bilder fra Elvelangs (som ikke ble så lang runde i år fordi jeg allerede hadde hatt en full dag med masse aktivitet først og fordi det uansett bare er litt i underkant av tre uker til Grorud-versjonen av Elvelangs som jeg alltid liker veldig mye bedre), men først tenkte jeg å skrive litt om Jakten på Prinsessa. Og jeg føler ikke at jeg egentlig har så mye å si at jeg trenger å skrive en hel anmeldelse, men jeg tenkte å nevne mine tre yndlingsting med forestillingen, så da setter jeg i gang:

Tre yndlingsting med Jakten på Prinsessa i villkårlig rekkefølge

1) Sang og skuespill

Jeg ble veldig imponert av skuespillet i denne oppsetningen. Særlig Andrea Rymoen imponerer i sin første store hovedrolle (rent utover å være understudy for hovedrollen i Miss Saigon) med en klar og fin vokal som føles hentet rett fra en animert musikal fra 90-tallet, mens Hans Magnus Hildershavn Rye stjeler showet som prinsen og Emilie Tverbak på sin side skaper en heks som ikke alltid er like grei, men som man alltid har empati med. Alt skuespillet her overbeviser og underholder og gjør dette til en herlig forestilling. 

2) Scenografiske løsninger

Etter hvert som jeg har sett en hel masse teater så har jeg blitt litt nerd når det gjelder scenografi og jeg syns dette er en av de mest smart løste forestillingene jeg har sett. Og jeg har også funnet ut at jeg har en forkjærlighet for når et teaterstykke gjør mye ut av lite, når alt er effektivt og elegant og litt hjemmesnekra liksom. Denne forestillingen er på dette feltet helt i teten.

3) Finfin musikk

Lars Henrik Aarnes har her skapt musikk som føles veldig Alan Menken, som føles veldig klassisk på en barnlig og sjarmerende måte. Tekstene føler jeg ikke overbeviser like mye, der blir det tidvis litt for banalt, men det er tilgivelig og det er en del musikalske øyeblikk her som er veldig herlige; da aller mest duetten til prinsen og kongen i andre akt som føles veldig god gammeldags Grand Pri på en måte som frydet de aller fleste voksne i salen ganske mye.

*

Det var tre yndlingsting og nå skal jeg dele litt bilder fra Elvelangs og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse =D

Et lite utvalg bilder fra Elvelangs i Fakkellys 


Jeg elsker fargede lys, det er en av grunnene til at jeg liker lysvandringen i Grorudversjonen bedre fordi de har mer av sånt, og dette treet var veldig fint <3


Dette var noen fine glasskrukker i et tre. 


Her er noen andre fine lys i et annet tre igjen :)


Foss ved Nydalen.


Dansende ungdommer ved Nydalen. De var veldig flinke og det var gøy å se på.


Denne edderkoppen syns jeg var ganske svær da jeg så den på Nydalen og jeg ble litt fascinert og måtte følgelig ta bilde. Beklager til eventuelle lesere med araknofobi, men når edderkopper er litt på avstand og jeg kan betrakte dem i ro og fred uten at de kravler rundt på meg, så syns jeg det egentlig er ganske kule dyr. 


Kommentarer

Populære innlegg