Der jeg oppsummerer juni og deler quiz om gresk mytologi :)

Heisann! Det er første juli og mens jeg er litt skuffet over at yndlingsmåneden min er over (og ikke var så fin værmessig sett som jeg ofte har ønsket og forventet av juni), så er det ganske gøy med juli og, ikke minst fordi jeg bare har to dager med jobb denne uka og neste og ellers har fri (med unntak av en eller to dager jobb helt i slutten av juli, men det er lenge til). Så det er ganske mye fri fremover og kombinasjonen bursdag, lønn og feriepenger gjør at jeg har en del penger til shopping og sånt fremover, så etter jobb i morgen skal jeg antakelig på en ekskursjon til Sandvika Storsenter (mest fordi jeg tydeligvis er med i kundeklubben deres og som bursdagsgave fra senteret derfor kan vise kuppong og få en gratis bolle og drikke på Baker Hansen), så jeg tenkte å benytte meg av det og i samme slengen kjøpe litt tegnesaker siden tusjene og glitterpennene mine er så slitte og oppbrukte.

Ellers er det veeeeeldig irriterende at Grorudbanen driver med oppgraderinger helt til skolestart i august sånn at det er buss for bane for det er innmari upraktisk og kronglete og det går jo mye raskere med t-bane enn buss for bane. I går klaget jeg litt til mamma over det og påpekte hvordan jeg heller vil ha en uoppgradert t-bane som faktisk går enn halvannen måned med buss for bane fulgt av oppgradert t-bane til høsten, men så leste jeg om hva de faktisk skal gjøre og de har en del planer som virker ganske fornuftige og nødvendige og som kanskje gjør det verdt det. Syns fortsatt det er veldig teit og er glad det ikke er før i august det vil være aller mest plagsomt for min del (sånn når jeg må dra hjem etter jobb på Grønland kl. 18:30 og alt kommer til å være kjipt). 

Denne boktraileren for den neste Montgomery Bonbon-boka er awesome:

*
Men nå skal jeg gjøre to viktige og dypt essensielle ting som er både essensielle og viktige. Det første er å dele Gresk Mytologi-quizzen jeg serverte Fontenehuset på sølvfat forleden dag og det andre er å oppsummere juni. Men quiz først, here we go!

En episk og karolinsk quiz om gresk mytologi i og utenfor popkulturens sfære 

 

Spørsmål 1: James Joyce skrev boka Ulysses, som følger den gamle myten om Ulysses, men tar plass i et mer moderne Dublin. I denne boka heter hovedpersonen Leopold Bloom; som tilfeldigvis også er navnet på en av hovedpersonene i hvilken musikal? 

  1. a How to succeed in Showbusiness without really trying 

  1. b Guys and dolls  

  1. c The Producers  

 

Spørsmål 2: Ikaros var i gresk mytologi sønnen til Daidalos, som var arkitekten bak Minotaurens labyrint. Både Daidalos og Ikaros ble innesperret i labyrinten, men Daidalos laget vinger til dem sånn at de kunne fly sin vei. Imidlertid endte Ikaros sin flukt veldig tidlig dessverre. Hvorfor? 

  1. a Han bestemte seg for å fly så nærme havet som mulig og ble angrepet av en hai 

  1. b Han fløy for nærme Solen og den smeltet voksen som vingene hans var festet med og han falt og druknet i Ikariahavet 

  1. c Han kom på at han hadde glemt igjen yndlingsboka si i labyrinten, fløy tilbake for å hente den og før han rakk å fly sin vei igjen fikk Minotauren tak i ham 


Spørsmål 3: I Percy Jackson-serien viser det seg at mange karakterer er halvguder; noe som innebærer at de har en forelder som er menneske og en som er en gresk gud. Hvilken gresk gud er faren til Percy Jackson? 

  1. a Poseidon 

  1. b Zevs 

  1. c Ares

  2.   

Spørsmål 4: For å komme til Dødsriket i gresk mytologi må man krysse elva Styx. For at de døde skulle komme til dødsriket, i stedet for å vandre hvileløst i evigheter, så måtte man betale en mynt til en fergemann som kjørte de døde i båt til dødsriket. Hva het fergemannen? 

  1. a Konrad 

  1. b Kheontis 

  1. c Kharon  


Spørsmål 5: Immortals Fenyx Rising er basically open world Zelda, bare at gresk mytologi og er et ganske bra spill som kom ut for noen år siden. En finurlig greie med dette spillet er at det hadde to fortellere fra gresk mytologi som fortalte og kommenterte historien i spillet. Hvem var disse fortellerne?  

  1. a Hyperion og Artemis  

  1. b Narcissus og Apollo  

  1. c Zeus og Prometheus  


Spørsmål 6: I gresk mytologi fantes det ni muser. De var skytsgudinner for diktning, sang, musikk og vitenskap og forbindes med skaperkraft og inspirasjon. Med tanke på alt det kreative og vitenskapelige som de ni musene hver hadde som sitt spesialområde, hvilket av disse tre feltene fantes det IKKE en muse for? 

  1. a Astrologi 

  1. b Astronomi  

  1. c Sang og dans  


Spørsmål 7: Hadestown er en prisvinnende og flott musikal basert på gresk mytologi. Den handler om Orpheus og Evrydike og er veldig vakker, men også innmari tragisk egentlig. Og den har en rekke fine sanger, men av disse tre sangtitlene, hvilken er IKKE en sangtittel fra Hadestown? 

  1. a Wait for me  

  1. b Why we build the wall  

  1. c When the story ends  


Spørsmål 8: Gresk mytologi har mange magiske skapninger; som kentaurer, nymfer og najader. Og en av de kuleste skapningene i gresk mytologi er Pegasus som er en bevinget hva da? 

  1. a Hest 

  1. b Leopard 

  1. c Hjort  


Spørsmål 9: Tv-spillet Hades har vært en stor suksess og følger deg mens du forsøker å rømme fra underverdenen og opp til Olympos. Underveis møter du flere greske guder og andre mytiske skikkelser, du slåss mot en rekke fiender og det hele er litt av et eventyr. I spillet er du sønn av Hades, men hva heter karakteren du spiller? 

  1. a Caspar 

  1. b Aeneas  

  1. c Zagreus  


Spørsmål 10: Det er åtte offisielle planeter i vårt solsystem. Navnene på flere av disse planetene er hentet fra den romerske versjonen av flere av de greske gudene (som et eksempel tilsvarer Merkur Hermes og Neptun Poseidon). Hvilken gresk gud tilsvarer Jupiter? 

  1. a Hephaestus 

  1. b Dionysos  

  1. c Zeus 


Spørsmål 11: Disneys Hercules leker seg med historien om Hercules på en måte som gjør at det basically er Supermann møter gresk mytologi, noe som er særdeles underholdende. Her har man en moderne vri på mytene som virkelig fenger og alt er geleidet av innmari kul musikk. Hvem har komponert musikken i Disneys Hercules? 

  1. a Michael Giacchino  

  1. b Alan Menken  

  1. c Elton John 


Spørsmål 12: Ifølge gresk mytologi er det en svær og ganske spesiell hund som vokter inngangen til underverdenen. Denne hunden har litt flere hoder enn hunder flest, hvor mange er det snakk om? 

  1. a 3 

  1. b 2 

  1. c 5 

  2.  

Spørsmål 13: Madeline Miller har skrevet flere bøker, deriblant to som kretser rundt gresk mytologi. Den ene av disse bøkene følger en karakter som er aller mest kjent fra Homers Odysseen og er oppkalt etter denne karakteren. Hva heter boka og karakteren det er snakk om? 

  1. a Megara  

  1. b Penelope 

  1. c Circ 


Spørsmål 14: Medusa er et monster fra gresk mytologi som har hår bestående av slanger. Disse slangene har en evne som gjør at alle som ser på Medusa lider en ublid skjebne. Hva da? 

  1. a De blir zombier 

  1. b De blir til stein  

  1. c De blir forvandlet til flamingoer 


Spørsmål 15: Zelda-universet har mange skapninger, deriblant Hinox-ene, som man også finner i gresk mytologi under et annet navn. Hva da? 

  1. a Sirener 

  1. b Kykloper 

  1. c Fauner 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Løsninger   

 

  1. C 

  1. B 

  1. A 

  1. C 

  1. C 

  1. A 

  1. C 

  1. A 

  1. C 

  1. C 

  1. B 

  1. A 

  1. C 

  1. B 

  1. B 

  

Hyggelige tilbakemeldinger basert på resultater som man kan bli oppmuntret av uansett hvordan det gikk 

 

  • 15 Riktige (Oh mighty Zeus, how brilliant you are) 

Dette er et særdeles imponerende resultat som viser at du har masse peiling på både gresk mytologi i seg selv og i popkulturverdenen. Jeg er særdeles imponert og føler dette forteller at du er en stolt geek som virkelig setter deg inn i ting når det er noe du brenner for og fascineres av. For meg viser dette at du er en veldig kul person som gladelig gir deg hen og forsvinner inn i tingene du bryr deg som mest om og etter min mening er dette veldig positivt. 

  • 10 til 14 Riktige (By Hera, how epically awesome) 

Dette viser at du har mye peiling og jeg er stolt av deg! Du kan mye om gresk mytologi og setter antakelig pris på de øyeblikkene du faktisk får muligheten til å briljere med denne kunnskapen, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle særlig ofte. Jeg håper uansett du vet at du for meg fremstår som en nysgjerrig og åpen person som antakelig lever veldig greit med at du ikke fikk full score, rett og slett fordi du også liker å ha noe mer å lære og med det muligheter til å utvikle seg videre.  

  • 5 til 9 Riktige (Hypnotic Hermes, how marvellously grand) 

Det kan hende du føler deg litt skuffet over deg selv, men jeg håper du ikke er det. For dette er godt jobbet, det viser at du har mye kunnskap og du er kanskje ingen ekspert nødvendigvis, men man trenger ikke å være det for å kose seg med ting. Og den beste måten å bli flinkere til ting er å ikke forvente perfeksjon, men bare kose seg med noe og bli borte i det og så bare gjenta dette for hvis man gjør noe nok så blir man gradvis flinkere. Og jeg håper du finner en stolthet i det du tross alt fikk til og at du husker på at du er en genuin og herlig person med masse pågangsmot som burde bruke sommeren til å finne igjen noe du en gang elsket og så prøve på nytt og minnes på hvorfor du elsket det den gangen og hvordan den delen av deg nok finnes et sted i hjertet ditt, klar for å hentes frem igjen.  

  • 1 til 4 Riktige (Admirable Artemis, what a star you are) 

Kanskje har du aldri hatt noen stor interesse for gresk mytologi eller måter det dukker opp i popkulturens verden og det er helt i orden, for vi har alle ting vi ikke kan, så vel som noe annet der vi derimot er mye flinkere. Jeg håper denne quizzen likevel kanskje vekket noe nysgjerrighet, at den fikk deg til å ville lære mer, men om det ikke var tilfelle, så håper jeg du vet at jeg heier på deg uansett. For jeg føler du er en person som har så mye å gi og som ofte er så mye mer awesome og inspirerende enn folk kanskje ser. Vit at jeg ser styrkene dine, jeg ser hvor mye du står på og jeg ser at du prøver, slik du virkelig jo forsøkte å få til denne quizzen, selv om den viste seg å være vrien. Det å prøve er verdt mye i seg selv, det er det jeg vil at du skal ta med deg videre.  

  • 0 Riktige (Dear Demeter, how valiantly well) 

Jeg er så glad du hørte temaet for denne quizzen og antakelig sukket så dypt at noen i Kina muligens merket det, men at du forsøkte likevel. Å forsøke noe, velvitende om at det er noe man egentlig ikke kan eller har noen interesse for, betyr så mye og forteller om en evne til å kaste seg ut i ting og være litt som Pippi på den beste måten. Og det finnes noe viljesterkt i deg, en stahet som gjør at det sitter veldig langt inne for deg å gi opp noe som helst og den styrken vil en dag føre deg til tingene du drømmer som mest om, det er jeg helt sikker på.  

*
Quizzen skal ikke være så alt for komplisert, men lykke til og god fornøyelse uansett. Og da skal jeg oppsummere en juni-måned som inneholdt hele ni bøker og to filmer (og jeg har oppdatert oppsummmeringsinnlegget mitt for mai, så The Devil wears Prada som jeg ga terningkast 5 i mai og). Yay, god fornøyelse og så kommer neste innlegg sannsynligvis lørdag kveld sånn at jeg kan bable litt om Gøteborg-turen jeg skal på fra torsdag til lørdag =D

Oppsummeringsinnlegg for juni 2024


BØKER


- Rino: Reisen til de dødes øy av Regine Toften Holst

Særdeles flott tegnet grafisk roman, men litt for forglemmelig handling og en bok som var mer sjarm enn substans. Virket likevel som en god begynnelse på et eller annet og jeg likte hovedpersonen. Terningkast 4!

- Oppfinneren: Skrotnissens hemmelighet av Lars Henrik Eriksen

Herlig tegnet grafisk roman med en ganske så spennende story, kule karakterer og en masse besnærende detaljer. En sånn bok som føltes litt som om den kunne vært fryktelig engasjerende som tv-spill, noe som er positivt og en bok hvis slutt var frustrerende på en god måte fordi jeg fikk så lyst på en fortsettelse pronto. Terningkast 5!

- My roommate is a vampire av Jenna Levine

Man kan innvende at denne boka minnet meg litt på hvorfor jeg foretrekker kjærlighet i bøker med ungdom som målgruppe, siden de langt sjeldnere plutselig beslutter å ha en over 40 sider lang sexscene, jeg fant akkurat det aspektet ganske uinteressant. Resten av tiden var dette dog en veldig søt bok og vampyrkarakteren var veldig herlig. Jeg føler bare at dette var en bok som i all hovedsak var såpass uskyldig at det ikke passet inn med en såpass lang sexscene. Jeg likte alt annet så godt lell at jeg vil gi gode skussmål. Terningkast 5!

- Being a writer av Travis Elborough og co.

En samling sitater om skriving som tidvis var veldig engasjerende og underholdende, men som tidvis også var ganske kjedelig. Ikke alle sitatene interesserte like mye, men så leste jeg også denne boka som en vanlig bok når den liksom er ment å bare slå opp i sporadisk mer, så at jeg endte opp med å skumlese de siste 40 sidene i litt for stor grad kanskje er min egen feil. Terningkast 4!

- Gabby gets it together (PAWS 1) av Nathan Fairbairn og MSASSYK

Fint tegnet og søt historie om dyreglade barn som starter sin egen klubb for å gå tur med hunder fordi de ikke kan ha kjæledyr og vil ha dyr i livet sitt. Lett og fornøyelig nok. Terningkast 4!

- The Stranding av Kate Sawyer

Veldig godt skrevet dystopi om før og etter en katastrofal hendelse som forandrer verden for alltid. Reflektert og interessant og jeg liker hvordan man aldri helt får vite nøyaktig hva som skjer og også hvordan det fortelles om nyhetenes stadige advarsler før katastrofen som hovedpersonen ikke får med seg fordi hun bevisst unngår nyhetene og er opptatt med sitt. Det er ganske relaterbart. Terningkast 5!

- Dreadful av Caitlin Rozakis 

Veldig karolinsk bok om en mann med hukommelsestap som våkner opp og finner ut at han tydeligvis er en ond fyrste med gobliner og en prinsesse i fangenskap og slikt som er del av en storslagen plan sammen med noen andre onde trollmenn. En skikkelig artig og underholdende bok, som likevel har mer dybde enn man først tror fordi den tar opp ting som å ønske å være god, når ingen ser godhet i en og når det tidvis hadde vært mye lettere å være slem. Terningkast 5!

- Late bloomer av Mazey Eddings

Jeg setter pris på at dette var en lesbisk kjærlighetshistorie der den ene hovedpersonen hadde autisme mens den andre ikke var diagnostisert, men sannsynligvis selv hadde enten autisme eller ADHD. I tillegg likte jeg karakterene selv om de var litt for like hverandre i fortellerstemme og jeg syns dette bare var en veldig søt kjærlighetshistorie, selv om den var veldig forutsigbar. På den negative siden brukte også denne boka litt for mye tid på sex og sånt enn hva jeg egentlig er komfortabel med, men for noen så er kanskje det positivt. Terningkast 5!

- Someone you can build a nest in av John Wiswell

Svært original cozy horror om et monster som forelsker seg og om å takle en håpløs svigerfamilie og sånt. Ofte veldig grotesk, ekkel og urovekkende, men også søt og sjarmerende og innmari godt skrevet og fortalt av en forfatter med masse empati for monsterhovedpersonen sin. Ellers en bok med aseksuelle karakterer og jeg føler at monsterhovedpersonen ofte føltes som en svært god metafor for alien i forkledning-følelsen å være nevrodivergent nok ofte gir (forfatteren John Wiswell er både kronisk syk og har autisme selv). Terningkast 5!

FILMER

- IF

Søt film om usynlige venner og sånt laget med meg, men ikke særlig mange andre, i tankene. Terningkast 5!

- Inside Out 2

Skikkelig super Pixar-film som fortsetter å fortelle og formidle om følelser på fremragende vis og som er original, flott animert og ofte svært rørende, morsom og nettopp full av følelser. Terningkast 5!

***

Kommentarer

  1. Jeg fikk 12 riktige på quizen din og lever godt med det, vel vitende om at jeg til tross for å syns at mytologi er ganske interessant, ikke er noen utprega mytologinerd, og at jeg generelt som oftest har andre preferanser enn deg innen popkultur. Og siden jeg aldri kan la ei god anledning til å anbefale Rød selvbiografi gå fra meg, vil jeg også liksom tilfeldigvis nevne i forbifarta at Hercules er en av de viktigste karakterene i den boka, og at både skrivestilen og formen er sterkt inspirert av gresk heltediktning.

    Selv om jeg nok er på et aseksuellspekter sjøl, liker jeg, kanskje overraskende nok, både å lese og skrive om sex, men til og med jeg er enig i at ei sexscene på over førti sider virker unødvendig langt, haha.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med 12 riktige, godt jobba, by Hera og alt det der =D Og du har gjort meg ganske nysgjerrig på Rød Selvbiografi, så jeg skal se etter den neste gang jeg er på biblioteket. Jeg tror i ettertid ikke at det største problemet med boka var sexscenen, men heller det at resten av boka føltes såpass uskyldig at det liksom ikke passet inn og så var sexscenen veldig grafisk og veldig lang og det tok meg litt ut av handlingen.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg