Der jeg blant annet anmelder Inside Out 2 og babler om ymse annet :)

Det er lørdag igjen og jeg er så lei av jobb og har så lyst på ferie, jeg er så sliten for tiden og alt går i ett. Men etter neste uke har Norsk Gallup stengt og da er det bare snakk om til sammen rundt 4 vakter på Norstat før hytta og i løpet av de to ukene blir det en miniferie antakelig i tillegg, så mer fri og mer avslapning er heldigvis ikke så langt unna. Og det er under en uke til bursdag og da er det spådd superflott vær (og jeg har fått ordnet det til sånn at jeg IKKE må jobbe på bursdagen min, men kan kose meg på Fontenehuset og feire med litt av familien og sånt), så jeg har i alle fall det å glede meg til =D 

Ellers har jeg satt meg et mål om å skrive et førsteutkast på Arthur Revestjert-prosjektet mitt innen første september og jeg har nå simplifisert ideen litt og besluttet å gå bort fra ideen om å skrive for barnlige voksne, men bare skrive for barn. For jeg hører alltid at jeg skriver naturlig barnlig og da burde jeg kanskje ta det som et hint, i tillegg til at når eller om jeg en dag blir forfatter så er det jo barn- og ungdomsforfatterne jeg har lyst til å henge med på forlagsfester uansett, sånn i tillegg til at det kanskje er mer overkommelig å få til på tre måneder. Vi får se hvordan det går :) 

Og ellers skjer det ikke så mye spennende, men jeg ble veldig positivt overrasket av Nintendo Direct-en for noen dager siden, så nå er det masse spill til høsten som jeg gleder meg til. Dessverre oppfylte de ikke den syv år lange drømmen min om Wind Waker-port på Switch, men jeg begynner å akseptere at noen ting kanskje er hellige graler som man bare er ment å drømme om, men som aldri kommer til å skje. I så måte er jo Wind Waker på Switch i godt selskap sammen med "oppsetning av Wicked i Norge" ;)

Anyway, nå tenkte jeg å dele trailer for Inside Out 2, fulgt av min anmeldelse av denne finheten av en film og så kommer neste innlegg om noen dager. God fornøyelse :)


Inside Out 2 er topp – en anmeldelse 

 

For å begynne denne anmeldelsen, så vil jeg starte med å nevne hvor mye Inside Out betyr for meg. For mens det er andre Pixar-filmer jeg er enda mer glad i, så er Inside Out en film jeg kjenner meg enormt mye igjen i rett og slett fordi jeg selv sliter med å forholde meg til følelser og har lyst til bare å være glad alltid. Inside Out er en film som er så enormt relaterbar for meg at det i seg selv er en grunn til at jeg elsker den og følgelig var nysgjerrig på Inside Out 2. Og Inside Out 2 er definitivt en svært god film det og. 

I Inside Out 2 handler det om de nye følelsene som dukker opp når man er tenåring og puberteten begynner, det handler om når angsten tar fullstendig kontrollen og det er en film som får til det de beste Pixar-filmene klarer. Det med å være underholdende eventyr for kidsa, samtidig som det funker like godt for voksne som ser dybden og klokheten bedre.  

Og for meg så var dette en film som virkelig tok meg med på en følelsesreise. Mens den ikke ble en like sterk opplevelse for meg som Inside Out 1, så var dette en film som jeg kunne kjenne meg igjen i, samtidig som jeg ble underholdt. Inside Out 2 er tidvis morsom og spennende, ofte full av fantasi og gode ideer og dypest sett svært rørende 

Eksempelvis likte jeg karakterene og hvordan man så mer av alle de andre karakterene, der fokuset var veldig mye på Joy og Sadness i Inside Out 1. Av de nye karakterene likte jeg særlig Envy ganske godt og hvordan hun ikke ble portrettert som noe negativt, men mer som beundring. For jeg kan ofte føle på misunnelse selv, men det stammer jo fra et beundrende ståsted og hvor godt jeg vet hvor mye lettere det er å ha så mange store drømmer enn det er å nå noen av dem. Jeg tror også at selv om jeg er en ganske positiv person, så har jeg også en ganske aktiv Anxiety oppe i hjernen min som gjør at jeg ofte blir mer stresset og overveldet av ting enn strengt talt nødvendig. Så jeg kunne relatere meg til angsten Riley opplever i denne filmen og. Embarassment følte jeg ellers veldig omsorg for av de nye karakterene, Ennui var vel den ene nye karakteren som jeg ikke fikk så mye ut av som karakter, men alle de andre syns jeg var supre og jeg liker hvordan Anxiety er det nærmeste denne filmen kommer en skurk, samtidig som man hele tiden skjønner at det kommer fra et oppriktig ønske om å hjelpe.  

Og det er så mange fine øyeblikk i denne filmen hele veien og det øyeblikket som kanskje er sterkest er den scenen der Riley har et panikkanfall. Mens jeg fortsatt synes at det best portretterte panikkanfallet i noen animasjonsfilm er det Puss in Boots opplever i Puss in Boots 2: The Last Wish (som jeg minner om at er en eksepsjonelt god film som alle burde se sporenstreks), så er det veldig realistisk vist også her og jeg tror akkurat denne scenen, så vel som hvordan den løses er veldig viktig. Både å se at det er noe de fleste har opplevd, men også at selv når det føles fastlåst, så er det mulig å komme ut av. 

Pixar har vært ganske variable de siste årene og det var en kvote av Pete Docter nylig som gjorde meg litt bekymret for Pixars fremtid om at de ville gå bort fra mer personlige filmer som Turning Red og Luca, til fordel for filmer som ville være enda mer universelle for alle som ser dem, noe som i større grad var tilfelle med fortsettelsesfilmer. Selv fant jeg den kvoten veldig frustrerende; ikke bare fordi jeg elsket Luca særlig (personlig håpet jeg faktisk mer på at den skulle vinne beste animasjonsfilm under Oscar enn Encanto), men også fordi det var en kvote som grundig misforsto hva det er som virkelig treffer i en historie. 

 

Inside Out 2 var i så måte en film som gjør at jeg ikke vil gi opp troa på Pixar helt likevel og det er en film som viser at de kan fortelle historier som ikke må være universelle og relaterbare for alle i hele verden samtidig og nettopp derfor ER universelle for langt flere enn en film som gikk særlig inn for å være universell ville gjort.  

Terningkast 5!  

*

Ps. jeg har tenkt å lage en quiz til Fontenehuset neste fredag og siden jeg tidligere har laget quiz med musikaler og Nintendo som tema tenkte jeg å ha et annet tema denne gangen. Og jeg heller mot å lage en test om Gresk Mytologi i og utenfor popkulturens sfære fordi det kan være morsomt å researche og jeg kan lure inn både spørsmål om Disney, bøker, musikaler og astrologi i en og samme quiz på den måten ;) Hvis noen har noen gode ideer til spørsmål eller trivia og andre fine innspill er det helt lov å komme med sånn at det blir en så kul quiz som mulig (regner med at quizzen postes her og). Yay!

Kommentarer

Populære innlegg