Der jeg kommenterer sangene som er med i første semifinale av Eurovision 2024 =D

Heisann i dette innlegget skal jeg kommentere sangene fra første semifinalen av Eurovision (og prøve å fatte meg bittelitt mer i korthet enn jeg har gjort før for å unngå å måtte være oppe hele natta), så da får jeg vel bare sette i gang :) God fornøyelse! 

NB: dette innlegget har blitt endret siden jeg postet det på lørdag fordi jeg har fått noen nye perspektiver som har fått meg til å innse at en del av meg har latt som om alt som foregår i Gaza er mindre fælt enn det er fordi å ta det innover seg også innebærer å leve med egen følelse av utilstrekkelighet fordi det er mange måter jeg ikke kan bidra og da har det vært lettere å skyve det bort. Og så har jeg villet late som om ting er vanlig fordi jeg har ønsket å kose meg med Eurovision uten dårlig samvittighet, men alt er ikke vanlig og det er man nødt til å akseptere. I skrivende stund vet jeg ikke om jeg kommer til å se på Eurovision, men hvis jeg gjør det så skal jeg ikke forsøke å forsvare det lenger for jeg ser selv at jeg ikke har noen unnskyldning. Jeg kan late som at det at det er tradisjon, det at det er underholdning og et årlig høydepunkt, det at jeg ikke vil miste både onkel Andreas og Eurovision samme år er en god unnskyldning for å se det, men det forandrer ikke situasjonen, like lite som det forandrer tingenes tilstand hvor mye jeg skulle ønske alt var annerledes. 

Samtidig så har jeg fortsatt tenkt å kommentere alle sangene (med unntak av Israel der jeg ikke kan forholde meg nøytralt nok) og for noen er kanskje det i seg selv også noe jeg burde droppet, men ofte så syns jeg akkurat det å kommentere sanger er mer gøy enn Eurovision i seg selv, så ja. Hvis noen får noe ut av litt tankespill rundt Eurovision-sanger, så er det bare en bonus. 


Kommentarer angående sangene som skal være med i den første semifinalen i rekkefølge etter når de fremfører sangen sin i semifinalen (sangtitlene er link til sangene på Youtube)

Kypros - Liar 

En hel haug med modeller vandrer rundt på et hotell i syden og så er det drama en såpeserie verdig, det er basically en kort oppsummering av denne musikkvideoen. Og som sang så er dette en ganske banal tekst og en melodi som er radiovennlig ja, men også ganske forglemmelig. Med det sagt så synger Silia absolutt bra nok og det er noe med oppbyggingen av denne låten som gjør at jeg tror dette kan bli ganske så fengende på en scene med god dansing og mye attitude. Jeg tror nok denne sangen lett vil komme videre til finalen, men for meg så er dette småfengende, men ikke særlig interessant. Terningkast 3! 

Serbia - Ramonda 

Jeg syns denne sangen har en estetisk tiltalende musikkvideo med mange fine landskap og stilige øyeblikk. Og jeg liker umiddelbart stemningen her, i tillegg til at jeg syns det er kult at sangen er serbisk, selv om jeg ikke akkurat forstår særlig mye. Jeg syns også det er noe litt stille og underdrevent med denne sangen som jeg setter pris på, samtidig som det gjør meg litt spent på hvor godt det vil funke på en stor Eurovision-scene. Personlig syns jeg egentlig dette bare er veldig fint, godt sunget og med en melodi som tidvis gnistrer med en skjør, men unik gnist. Jeg vet ikke helt om det dermed appellerer nok til folk flest, men selv liker jeg dette. Terningkast 5!

Litauen - Luktelk

Litauen byr i år på smårocka pop på litauensk og jeg liker at de synger på litauensk, men sangen gir meg ikke så mye utover å være klart fengende og av en eller annen grunn ha en vibe som jeg forbinder mer med de fleste av Sveriges bidrag post-2010. Selv syns jeg egentlig dette blir mest masete og det er noe med dansingen og sceneshowet som føles litt billig. Med det sagt så fremføres det greit nok og det er absolutt ikke dårlig, det er bare ikke noe jeg personlig føler jeg får så mye ut av eller har veldig mye tro på at kommer videre til finalen etter tirsdag. Terningkast 3!

Irland - Doomsday Blue 

Ok, dette er faktisk virkelig originalt og definitivt noe av det mest interessante Irland har sendt på en stund. Jeg liker for eksempel denne musikkvideoen en hel del, jeg liker hekseviben og jeg liker at denne låten føles alt annet enn forutsigbar; sånn at den kan spenne fra den creepy bråkete insisterende delen som på sett og vis er litt masete, men likevel interessant; til refrenget som har en helt annen vibe igjen og som jeg syns er veldig behagelig å være i og personlig liker ganske godt. Og så har vi deler av sangen der man ser at Barbie Thug faktisk har en skikkelig god stemme og som bygger seg opp igjen mot klimakset på slutten. Jeg vet ikke om jeg syns alle elementene her smelter hundre prosent sammen, men jeg liker dette og syns det er besnærende nok til å glede meg til sceneshowet mens jeg håper dette går til finalen. Terningkast 5!

Ukraina - Teresa & Maria  

Ukraina skal ha at de har en instinktiv forståelse for hvordan lage musikk i Eurovision som er fengende og moderne, men samtidig tidløs og autentisk og med en egen ukrainsk vibe som gjør at det føles meningsløst og interessant og i år er intet unntak. Selv så syns jeg dette er en sang som bare vokser underveis for i begynnelsen syns jeg det er småfengende, men litt statisk og så kommer rappen før sangen fortsetter, men da med noe enda mer insisterende og kult ved seg liksom. Jeg syns fortsatt Ukraina har hatt mer spennende sanger enn denne før, men det er noe ved denne sangen som gjør at det likevel aldri blir direkte kjedelig heller. Terningkast 4!

Polen - The Tower

På en måte minner denne sangen meg om The Story av Brandi Carlile i at det er noe med teksten som gjør at det føles som om dette burde føles veldig meningsfullt og viktig, men så føler jeg at melodien er litt for poppa og glad til at det føles viktig nok. Med det sagt så liker jeg den litt alien-prinsesse-aktige looken til Luna og dette er for så vidt både småfengende og radiovennlig, jeg bare syns det blir litt for lett og overfladisk til at jeg gripes av det eller bryr meg noe særlig. Dette går sikkert lett videre til finalen, men for meg så engasjerer dette særdeles lite. Terningkast 2!

Kroatia - Rim Tim Tagi Dim 

Denne sangen har en skikkelig fornøyelig musikkvideo som man blir glad i og jeg liker dette umiddelbart. Rocka rapping, en etter min mening ganske god sangtekst, fengende refreng og beste setningen i en sang på lenge "meow cat, please meow back", i tillegg til at det bare er masse, masse sjarm her. Denne sangen tar seg ikke seriøst i det hele tatt og akkurat det gjør at jeg virkelig håper dette går videre og at sceneshowet også inneholder en katt eller to. Terningkast 5!

Island - Scared of heights 

Mens Hera Björk fremstår som ganske mye mindre eksentriske enn andre islandske Björk-er, så synger hun absolutt veldig bra og hun har en sterk utstråling som hjelper mye. Selv så håper jeg dette går videre og jeg syns det er sympatisk og sjelfullt, men jeg syns også sceneshowet her og denne sangen er veldig klassisk grand prix og det er ikke nødvendigvis noe galt med det, men det er ikke det mest spennende i verden heller.  Jeg sitter og venter litt på et crescendo som aldri kommer og ja, alt i alt så er dette egentlig ganske kjedelig selv om Hera Björk synger aldri så bra og selve sangen i seg selv er fengende nok. Terningkast 3!

Slovenia - Veronica

Dette er artistisk slovensk pop med en mystisk vibe som jeg føler at jeg burde like mer enn jeg gjør. Selv så blir jeg likevel ikke særlig grepet av dette, selv om jeg anerkjenner at det er interessante og besnærende øyeblikk her, i tillegg til at det absolutt føles som en sang som vil noe og som har mye å si. Jeg bare syns det blir ganske kjedelig likevel og at melodien er ganske forglemmelig, sånn i tillegg til at jeg ikke syns Raivens stemme er særlig spennende. Terningkast 2!

Finland - No Rules! 

Selv om jeg personlig helhetsmessig likte Sveriges sang bedre enn Finland i fjor, så var jeg skjønt enig i at de nok hadde fortjent å vinne, mye fordi de er et land som ofte er særlig flink til å omfavne Eurovision-galskapen. Mens jeg ofte elsker pompøse musikalballader med Disney-følelse i Eurovision, så liker jeg også ting som er teite og fornøyelige og som på sett og vis er vel så pompøse som en Disney-ballade, bare på en helt annen måte. Denne sangen er ren underholdning og gjør det med glans og det er teit og sært og likevel innmari sjarmerende. Terningkast 5!

Moldova - In the middle 

Sangen til Moldova skal visst handle om statuer, noe som forklarer hvorfor sceneshowet er så stillestående, men jeg syns fortsatt det er veldig kjedelig også. Elegant er det jo på et vis og melodien er fengende nok til jeg ikke blir alt for overrasket om dette går videre, men jeg syns dette er veldig lite interessant, jeg syns ingen av vokalene er gode nok til å løfte sangen og jeg venter hele tiden på at fiolinene skal tas i bruk og når de først gjør det så er det too little too late. Terningkast 2!

Aserbadsjan - Özünlə Apa

Aserbadsjan i år er veldig Eurovision egentlig med at det er en poppa og radiovennlig låt som antakelig fenger mange og som er godt fremført, men så er det også elementer fra landets kultur som gjør det litt mer interessant. Og jeg syns det er en beat her som jeg setter pris på, sånn i tillegg til at jeg liker musikkvideoen, men dette føles likevel som noe jeg har hørt før opptil flere ganger og det kunne vært reddet av et crescendig eller et annet overraskende element, men det kommer heller aldri. Likevel så er dette noe jeg har tro på at kan ende opp med å ha et veldig bra sceneshow som løfter det hele. Terningkast 3!

Australia - One Milkali (One Blood) 

Akkurat denne musikkvideoen syns jeg ikke er særlig god og når musikkvideoen bare er to personer som stirrer på deg mens teksten kommer opp som om det skulle vært en karaoke-video, så ser jeg ikke helt vitsen med en musikkvideo i det hele tatt og jeg håper sceneshowet fenger mer. Med det sagt så syns jeg selve sangen er veldig fengende og kul, jeg syns den fremføres skikkelig godt, jeg liker teksten og jeg liker at det benyttes australske instrumenter og slikt. Dette tror jeg at jeg kan like en hel del når jeg faktisk ser det på scenen og jeg har troa på både finale og topp 15. Terningkast 5!

Portugal - Grito 

Iolanda synger veldig fint og jeg liker stemningen i denne sangen. Det er litt kjedelig, men det er også behagelig og med en slags egen eleganse som i det hele tatt føles veldig Portugal; som jeg føler er et land som veldig ofte kjører sin egen greie og gjør det med integritet og stil. Jeg liker denne sangen og den blir mer interessant etter hvert, samtidig som den hele tiden har en helt egen stemning som jeg får mye ut av selv om det helhetsmessig fortsatt mangler noe udefinerbart. Terningkast 4!

Luxemburg - Fighter 

Når Luxemburg endelig vender tilbake til Eurovision etter veldig mange år så er de jo litt uheldige med timingen siden dette er det store "boikotte Eurovision eller se det med litt dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å boikotte det"-året, så jeg håper de deltar neste år også og at ting er mer kos igjen da. Anyway, jeg liker denne sangen umiddelbart og jeg syns Tali har kul frisyre. Dette er ikke nødvendigvis så nyskapende, men det er noe besnærende med melodien og oppbyggingen som gjør at det likevel blir interessant, jeg liker viben og jeg syns dette bare høres veldig kult ut. I tillegg er det godt sunget og om dette har et bra sceneshow i tillegg så tror jeg dette kan gjøre det bra i år. Terningkast 5!


Kommentarer

Populære innlegg