Om Victoria må dø og ymse annet :)

Heisann! Jeg er litt lei jobb for tiden (liker egentlig den nyeste jobben min veldig godt, men Ruter-problemene tidligere i vinter og hvordan jeg dessverre tar det litt for personlig mange ganger de gangene mange personer sier nei når jeg spør om jeg kan sende dem intervju på sms, har gjort at det har vært litt mas i år), men jeg liker også å tjene penger og å bidra om det er behov og derfor skal jeg nå jobbe fem timer på søndag i tillegg. Jeg gleder meg ikke, men jeg føler meg i det minste ganske så flink. 

Og ellers leser jeg mye, spiller en del Nintendo og jeg fikk nylig inn litt penger på konto som jeg arvet av onkel Andreas (noe som fortsatt ikke gjør det noe mer greit at han er død for jeg syns fortsatt det er skikkelig feil og at det er irriterende av universet at man ikke bare kunne hatt muligheten til å ringe døde personer alle de mange gangene man virkelig hadde trengt å prate med dem) og det vil gjøre det litt lettere å shoppe bøker i Gøteborg i påsken, sånn i tillegg til at jeg kanskje har tenkt å skaffe meg et nytt minnekort til Switch og kanskje et spill som er bittelitt dyrere enn de spillene jeg vanligvis tar meg råd til (i tillegg vurderer jeg sterkt å skaffe meg det kommende Snusmumrikken-tv-spillet fordi det ser så himla koselig ut). Vi får se. 

Her er ellers litt tegninger fra forrige ukes visitt på Naturhistorisk Museum:


Ja, jeg har tegnet akkurat den fuglen to ganger før, den er min store favoritt. Og jeg syns egentlig rever er særlig vrient å tegne, men når jeg bare fokuserte på hodet så syns jeg den tegningen ble ganske fin :)

Ellers så var jeg jo altså på kino på lørdag og så Victoria må dø:


I den forbindelse har jeg skrevet en anmeldelse som jeg tenkte å poste nå. God fornøyelse så bables vi om noen dager :)

Victoria må dø - en herlig film

 

Da jeg hørte om Victoria må dø ble jeg fort nysgjerrig, dels fordi det hørtes ganske underholdende ut og litt fordi det var et veldig originalt premiss med et mørkere premiss enn hva en ofte ser i filmer for barn og unge. Og alt i alt syns jeg egentlig dette var en skikkelig super film heldigvis. 

Anyway, storyen her er at Hedvig og Henrik nylig har fått seg en stemor som er helt forferdelig fordi hun stadig lager nye regler og beslaglegger Hedvig og Henriks far fullstendig. De finner ut at løsningen er at hun må dø og slår seg sammen med farmoren sin og en mann de finner på gata som de ansetter som leiemorder mest fordi han har den rette looken. Men vil de bli kvitt stemoren fra helvete og er “leiemorderen” de har anskaffet egentlig noen særlig dyktig leiemorder? 

En av de tingene jeg likte veldig godt med denne filmen er at den har noen veldig gode karakterer, som dessuten er sånne karakterer man blir fascinert av og bryr seg om. Og jeg liker hvordan man hele tiden har empati med og forstår Hedvig og Henriks frustrasjon, samtidig som de er to svært snobbete og usympatiske barn. Det at de rett og slett er såpass lite sympatiske er interessant i seg selv og føles forfriskende.  

Og forfriskende er i det hele tatt kanskje den beste beskrivelsen av denne filmen. Det er forfriskende med det litt morbide plottet og en historie om forsøk på å få kverket en stemor i en familiefilm. Det er forfriskende med hele looken her; hvordan denne filmen har en veldig stilisert look som føles veldig gjennomtenkt og som i tillegg er svært innbydende. Og det er forfriskende med den mørke humoren og de mange besnærende detaljene rundt omkring.  

Som en bonus er det supert skuespill, særlig fra Mille Sophie Rist Dalhaug som viser fantastisk timing og har en veldig sterk tilstedeværelse som Hedvig, men også fra resten av skuespillerne, deriblant Leo Ajkic i en rolle som kler ham helt ypperlig siden han egentlig mest trenger å være sympatisk og kul, noe som ikke virker som en særlig stor utfordring for ham. Ine Marie Wilmann er også ypperlig som fæl isdronning av en stemor og har det åpenbart gøy med rollen.

Om jeg likevel skal kommentere på noe så syns jeg filmen funker bedre i begynnelsen og midt i enn på slutten, som var en slutt jeg personlig ikke fant helt tilfredsstillende. Det føles også som en film som egentlig gjerne kunne vært enda litt lenger og utviklet enkelte karakterer enda litt mer.  

Like fullt er dette i all hovedsak en svært fornøyelig film som absolutt er verdt å se. Terningkast 5!  

 


Kommentarer

  1. Haha med tanke på att jag heter Victoria blev titeln på ditt inlägg väldigt speciell att läsa :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, jeg ser at navnet ditt gjør innleggstittelen spesiell å lese, jeg vil virkelig ikke at du skal dø altså, det er bare tilfeldigvis navnet på filmen jeg så. Beklager den.

      Slett
    2. Haha det är absolut ingen fara! :D Det var bara lite roligt och ficka mig att reagera när jag klickade in till bloggen :D

      Slett
  2. Skjønner at du er lei av å jobbe og at det kan oppleves demotiverende å få nei fra reisende, men jeg trur det tross alt veldig sjeldent er personlig ment. Jeg, for eksempel, blir ekstremt lett bilsjuk og kan ikke sitte med mobilen når jeg sitter på et transportmiddel, så jeg ville sagt nei rett og slett fordi det ville gjort meg fysisk dårlig. Ellers syns jeg også at Snusmumrikken-spillet virker skikkelig koselig, men er litt redd for at det faktisk skal være for koselig for meg, haha, og egentlig ikke engasjere meg så veldig. For eksempel prøvde jeg Animal Crossing i fjor sommer og syntes rett og slett det ikke var nok der til å holde på interessen min.

    Jeg visste ikke noe særlig om Victoria må dø før nå, og selv om dette ikke er noe jeg vil prioritere å se, så heier jeg veldig på at filmer, og kanskje særlig barne- og ungdomsfilmer, tør å ta sjanser og gå utafor det som virker å være den kulturelle komfortsonen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok Snusmumrikken-spillet kunne vært litt for koselig for deg da kanskje, men jeg syns det er et veldig fint spill så langt og jeg liker det estetisk sett skikkelig godt. Og det du sier om at det nok ikke er personlig ment hjelper, men jeg vil invende at man ikke MÅ ta underøkelsen der og da. Vi vil jo helst at folk skal ta undersøkelsen med en gang fordi det er fort at folk glemmer det om man skal ta den senere, men linken med undersøkelsen er tilgjengelig de neste tre timene, så om jeg hadde spurt deg om å svare på undersøkelsen så hadde du kunnet ta den med en gang du kom hjem for eksempel. Men jeg skal uansett prøve å ikke ta det for personlig for det er mange grunner til at det kanskje ikke passer og det handler uansett ikke om meg.

      Og jeg heier veldig på barn- og ungdomsfilmer som tør å ta sjanser selv, det er fint å se.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg