Der jeg avslutter 2023 med sånne ting som å oppsummere desember :)
Heisann! Det er allerede årets siste dag og jeg syns det er litt rart, det er liksom både fint og vemodig på samme tid. I romjulen har jeg vært i familiesammenkomst i Son og hos broren min, spilt en hel del Sea of Stars (min nye dille, som man kan lese om her der jeg skriver om årets tv-spillfavoritter) og byttet bøker og brukt penger og gavekort jeg fikk til jul, slik at jeg har et godt utgangspunkt hva angår bokåret 2024:
Oppsummeringsinnlegg for desember 2023
BØKER
- Pepar & Gulrot av David Revoy
Innmari pent illustrert grafisk roman med masse små historier om en heks og hennes katt og deres eventyr og slikt. En artig og sjarmerende bok som er godt oversatt til flott nynorsk og som man riktig kan kose seg med. Terningkast 5!
- Four Eyes: a graphic novel av Rex Ogle
En sympatisk grafisk roman om å få briller og om familie, mobbing og vennskap. Ikke så minneverdig sånn i ettertid, men jeg likte den veldig godt underveis siden den var interessant, fint tegnet og hadde en hovedperson man ble glad i. Terningkast 5!
- Glasskongen av Inger Merete Hobbelstad
En flott julebok med finfine illustrasjoner av Even Skaranger. Spennende og eventyrlig bok med historisk forankring og mye som skjer. Terningkast 5!
- Impossible Creatures av Katherine Rundell
En flott begynnelse på en ny Fantasy-serie som virkelig imponerte meg med hvor spennende, filmatisk og velskrevet det var, sånn i tillegg til at denne boka virkelig setter karakterene sine på store prøver og er en sånn bok med store konsekvenser. Her blir folk skadet, viktige karakterer dør og likevel føles det likevel håpefullt alt i alt. Bare en veldig god bok. Terningkast 6!
- Mia Myhr og barna som forsvant av Sara Hjardar
Litt forvirrende og litt irriterende brå slutt, men godt funnet på og ikke minst svært godt tegnet. For meg personlig litt for lett og litt for klassisk på noen måter, men fortsatt en absolutt fin bok som antakelig fenger målgruppen mer. Terningkast 4!
- A Christmasaurus Carol av Tom Fletcher
Tom Fletcher er et eksempel på en kjent person som faktisk skriver ganske så bra og der man merker at historiene kommer fra en oppriktig fortellerglede og ikke bare for å tjene penger i enda et marked. Denne boka er fengende og spennende og blander elementer fra En Julefortelling og egne elementer til en sjarmerende historie som jeg likte ganske godt. Terningkast 5!
Today Tonight Tomorrow av Rachel Lynn Solomon
Ikke akkurat overraskende eller original bok ungdomsbok om gryende kjærlighet mellom to rivaler på tampen av high school, men det gjør liksom ikke noe. For dette er en bok som er skikkelig godt skrevet, som har veldig fint utviklede karakterer og som bare var akkurat det jeg trengte å lese da jeg leste den. Terningkast 5!
- The seven year slip av Ashley Poston
Ikke like fengende hele veien, men en søt og likevel klok historie om kjærlighet med dårlig timing, å miste en kjær tante og å finne ut hva som gjør en lykkelig. Magisk realistisk og sjarmerende, så var dette en fin bok å være i selv om den tok meg litt lenger tid å lese enn det føles som den burde. Terningkast 5!
- Til Kjersti: Savner deg av Liv Holmen
En nydelig og poetisk fortalt historie om Kjersti Holmens liv og hvordan det endte urettferdig tidlig grunnet tidlig demens. Man merker kjærligheten og omsorgen denne boka er skrevet med og det ble en klok, lærerik og ettertenksom bok å avslutte året med. Terningkast 5!
FILMER
- Wonka
En veldig karolinsk film med henhold til historie, karakterer, scenografi, kostymer og alt i grunnen. Smart og sjarmerende og riktignok ikke en musikal der sangene satt seg så godt, men likevel bare en film der jeg koste meg veldig mye og både lo og ble rørt. Antakelig en film som for noen nok blir for lett og overfladisk, men som jeg selv fikk veldig mye ut av. Terningkast 6!
- Finding Father Christmas
Den minst teite julefilmen jeg så sammen med mamma i romjula. Syns den hadde godt skuespill, sjarmerende karakterer og en engasjerende historie og det var jo fortsatt teit og lett og lite minneverdig, men den fenget nok. Terningkast 4!
- Alien Xmas
En liten film jeg kom over randomly på Netflix som basically er The Grinch bare at stop motion og at det handler om et alien som kommer til Nordpolen med onde og griske hensikter før det opplever varme og godhet og blir snill og gavmild selv. Veldig sjarmerende og hjemmekoselig. Terningkast 5!
- Merry little Batman
Jeg testa en uke gratis Amazon Prime og det ble ikke noe lenger enn den uka, men det var nok til å se tre filmer og litt The Nanny. Uansett var en ting jeg så denne filmen om Batmans sønn; en film som var veldig kult animert med en håndtegnet og forfriskende tegnestil. Ellers var den actionfylt, søt og fornøyelig og ypperlig lett underholdning i jula. Terningkast 5!
- Everybody's talkin bout Jamie
Kul filmversjon av en ganske så finfin musikal med et par sanger som fenger veldig. Forteller fint om familie, vennskap og om å finne friheten til å være seg selv, selv når det innebærer å dra på skoleball med kjole selv om man er mann og å drømme om å bli dragartist selv om mange ikke viser forståelse for behovet. Terningkast 5!
- Red, White and Royal Blue
Ganske super filmversjon av en bok jeg er veldig glad i og leser hver sommer på hytta. Kul kjærlighetshistorie mellom en britisk prins og en amerikansk presidentsønn som tror de hater, men egentlig virkelig elsker hverandre og som kjemper for å få hverandre og for å få den kvinnelige presidentmoren til den ene karakteren til å bli valgt på nytt fremfor den Trump-aktige republikanske kandidaten. Like smart og underholdende som boka. Terningkast 5!
*
Anyway, der har jeg oppsummert desember, god fornøyelse :) Neste innlegg kommer etter planen på torsdag og blir sikkert ettertenksomt og lesverdig, i alle fall håper jeg det. Nå skal jeg gå en tur, dra til mamma for yatzy og kakao og så skal jeg på Fontenehuset for nyttårsfeiring der. Yay!
Oi, så kult at du vant et gavekort på 5000 kroner, trur jeg aldri har vunnet noe som er verdt såpass mye før! Og ekstra stas at du vant det, som har hatt ganske dårlig råd lenge, framfor noen som egentlig ikke hadde trengt det noe særlig. Gratulerer!
SvarSlettGøy at du fikk sett såpass mange filmer i desember! For mitt vedkommende fortsetter jeg å bortprioritere filmtitting til fordel for TV-spilling, men er likevel glad jeg fikk sett noen filmer jeg har hatt lyst til å se lenge i juleferien.
Wow så skönt att vinna presentkort på Coop! Grattis till det :D Hoppas du får ett bra 2024!
SvarSlettTakk for gratulasjonen og ja, det var veldig gøy å vinne det gavekortet og det kommer veldig godt med <3 Og takk, Vargnatt, håper du får et godt 2024 selv :) Og det var gøy å få sett en del filmer i desember, det var kos =D
SvarSlett