Der jeg oppsummerer november og deler juleønskeliste =D

Heisann! Mens kommentarer ikke er så viktig (selv om jeg selvfølgelig setter veldig pris på dem), så syns jeg egentlig de to forrige innleggene mine fortjener lesere og det er vel den tingen som er mest irriterende med at man ikke bare kan trykke på en magisk knapp og så får alle som ville vurdert å lese og kommentere bloggen min storslagne doser overskudd og energi og alt som trengs for å prioritere å lese og kommentere en karolinsk blogg mye oftere. Det at jeg selv føler at tingene jeg skriver er såpass bra at det ikke fortjener å bare bli oversett. 

Nok om det. Hurra for desember <3 Så langt har jeg bare én julekalender (Flaxkalender), men jeg prøver å påvirke mamma som ofte kjøper en kalender til meg og jeg har ganske lyst til å kjøpe meg en Kinderkalender, men jeg har ikke klart å forsvare å bruke penger på det i en verden der jeg (selvfølgelig) var helt nødt til å kjøpe både nye strømpebukser, glitrende tusjer og sjokoladenisse i går (førstnevnte trengte jeg faktisk, de to andre var kos).  Utover det så bare hurra for fremover skal jeg delta på alle julekalenderkonkurransene i håp om at grunnen til at jeg ikke har hatt noe flaks i det hele tatt på konkurranser denne høsten er at flaksen ladet opp til nå i desember, jeg skal se Snøfall 2 (og kanskje andre julekalenderserier) og til helgen skal jeg bake pepperkaker, i tillegg til at jeg har teaterplaner og har innmari lyst til å dra en tur på julemarked på Bånkall Gård. 

Her er ellers en adventstegning jeg laget i går:


Og så er jo altså november over og min plan er å oppsummere måneden før jeg koser meg med å dele juleønskelisten min for i år. Yay! Og innrømmelse: jeg skrev IKKE Nanowrimo i år (uff, for en skam) fordi jeg ikke følte det store behovet for å gjøre det og fordi jeg ville prioritere jobb, Fontenehuset, tv-spill og alle de ulike andre kreative prosjektene jeg til enhver tid veksler mellom fremfor Nanowrimo. Jeg føler liksom at det må unnskyldes, selv om det burde være helt fair å droppe noe man uansett har bevisst at man kan få til over ti ganger før.


Oppsummeringsinnlegg for november 2023


BØKER

- Sidequest: Lik og del av David Skaufjord og Trine Lise Normann

Morsom og sjarmerende, men ikke så veldig minneverdig grafisk roman med eventyr og sosiale medier i fokus. Terningkast 4! 

- Thieves av Lucie Bryon

Innmari søtt og fint tegnet grafisk roman om tyveri og ung lesbisk kjærlighet med veldig godt utviklede karakterer og en ganske interessant historie. Terningkast 5!

- Vindmakeren av Maja Lunde og Lisa Aisato 

Jeg elsker jo alltid illustrasjonene til Lisa Aisato, men jeg syns også dette var en sympatisk historie. Ikke like sterk og engasjerende som f.eks. Snøsøsteren, men fin likevel og med fokuset på en karakter som har blitt påvirket av en krig så vil den antakelig være mer aktuell og relaterbar enn ønskelig for mange. Terningkast 5!

- Broken hearts and zombie parts av William Hussey 

En innmari sjarmerende ungdomsbok om en tenåringsgutt som føler han har dårlig tid med å finne den store kjærligheten og å lage en egen film grunnet en kommende hjerteoperasjon som vil gi et stort arr. Inneholder gay love, men i enda større grad er det en bok om film og vennskap som også tar opp temaer som kroppspress litt. Terningkast 5!

- My love life and the apocalypse av Melissa Welliver 

Flott titlet ungdomsbok som var spennende og engasjerende, men alt i alt falt litt igjennom for meg. Syns likevel den hadde en god historie og kule karakterer, i tillegg til en interessant nok apokalyptisk setting. Terningkast 4!

- The boy who slept through Christmas av Matt Lucas

Karolinsk bok i den forstand at forfatteren like greit også skrev en hel masse musikalsanger som også finnes i boka (som han kaller en musikalroman), det høres ut som en sånn greie jeg kunne funnet på og. Imidlertid er selve historien litt rotete og jeg føler det aller meste i denne boka er overflødig, noe som egentlig er litt trist siden jeg så mye potensiale her og dette kunne vært en innmari rørende og effektiv julebok for barn og unge med små forandringer. Terningkast 4!

- Tomorrow, tomorrow and tomorrow av Gabrielle Zevin 

En bok jeg lenge hadde hatt lyst til å lese om to personer som møtes som barn og i voksen alder lager tv-spill sammen. Tidvis var denne boka ekstremt godt skrevet og her er et eksempel:

“Why do you keep coming?" she asked.
"Because," he said. Click on this word, he thought, and you will find links to everything it means. Because you are my oldest friend. Because, once, when I was at my lowest, you saved me. Because I might have died without you or ended up in a children's psychiatric hospital. Because I owe you. Because, selfishly, I see a future where we make fantastic games together, if you can manage to get out of bed. "Because," he repeated.”

Jeg likte referansene til tv-spill og hvor mye kunnskap Gabrielle Zevin viste, jeg liker at Sam og Sadie egentlig var ganske usympatiske på hver sin måte (samtidig som det kunne være frustrerende å lese om dem av akkurat samme grunn) og jeg elsket det ene kapittelet fra synsvinkelen til en annen karakter (Marx), som argumenterbart er den karakteren man blir mest glad i og det ene kapittelet som fulgte en karakter i et tv-spill som ble spilt av en av hovedpersonene (dårlig forklart, men gir mening i boka). På den negative siden så føltes denne boka akkurat så lang som den var og den var ikke like fengende hele veien, men alt i alt var dette likevel en veldig fin leseropplevelse. Terningkast 5!

- Because you love to hate me av Amerie og andre forfattere

En antologi for ungdom med noveller med fokus på skurkene som tidvis var underholdende og hele veien var velskrevet, men som ikke interesserte like mye hele tiden og som helhetsmessig var sjarmerende nok, men forglemmelig. Terningkast 4!

FILMER

- Den første jula i Skomakergata

Svært koselig, velskrevet, smart og trivelig julefilm som skapte innmari god stemning i kinosalen. Har selv tenkt på Skomakergata som en ganske overvurdert og kjedelig julekalender, men jeg likte virkelig denne filmen og den ga meg mye julestemning. Terningkast 5!

- Wish 

En frustrerende film fordi den var underholdende, søt og hadde fengende musikk, men den kunne også vært veldig mye bedre med et par små endringer og jeg føler den eksemplifiserer litt hvor mye Disney nå virker redd for konsekvenser og å ta sjanser og derfor lager filmer som er for lette og for friksjonsløse, men også for lite minneverdige. Har skrevet mer om denne filmen tidligere hvis det er av interesse. Terningkast 4! 

*

Og da tenkte jeg å poste min juleønskeliste helt til slutt. God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager =D 

Ønskeliste Karoline jul 2023  

 

- Penger!!! 

- Overnatting (eventuelt overnattinger) på Thon Hotell Rosenkrantz (fordi verdens beste hotellfrokost)  

- Tyrkisk Pepper Hot & Sour eller Hockey Pulver (fordi yndlingsgodteri) 

- Svenske sjokoladeboller (fordi det er det beste jeg vet og jeg har det tilgjengelig alt for sjelden) 

- Flax-lodd (fordi forventningen og spenningen det gir er verdt så mye selv om jeg sjelden vinner på Flax-lodd) 

 

Teaterbilletter  

  • - Spynorsk: The Musikal på Det Norske Teatret (virker veldig gøy, i tillegg til at navnet på denne musikalen gir meg veldig Hamilton-vibber på en måte som gjør meg svært nysgjerrig) 

  • - Evita på Oslo Nye Teater (fordi det er veldig mange kule folk involvert og har en svært interessant historie) 

  • - En natt forbi – en Jan Eggum Musikal (virker som en veldig sympatisk musikal med ganske fin musikk og mye fin stemning) 

  • - Rain Man på Christiania Teater (har ikke sett filmen, men historien virker veldig fin og tror det kan være en skikkelig god teateropplevelse) 

  • - Wicked på Gøteborg Opera (trenger fortsatt intenst mye å se denne oppsetningen og den settes opp våren 2024 og, himla hattifnatt å se Wicked i Gøteborg hadde vært perfeksjon)  


Gavekort på  

- Det Norske Teatret (som jeg kunne brukt på for eksempel Spynorsk eller noe annet flott der) 

- Billettservice eller Eventim (fordi jeg vil se masse teater til våren) 

- Bokhandler som Outland, Ark eller Norli (fordi man alltid behøver mer bøker og tegnesaker) 

- Egon eller Peppes (fordi lunsjer på Egon eller pizza på Peppes er kos) 

 

Bøker  

  • - Hjertet er en alien av Julia Martincic (virker som en veldig fascinerende novellesamling med sci fi-tematikk)  

 

Tv-spill  

  • - Super Mario Rpg (virker som et innmari sjarmerende og fornøyelig tv-spill som kunne vært kos å drive med) 

  • - Pikmin 4 (virker underholdende og som en god introduksjon til en spillserie jeg ikke har kommet inn i enda)  

 

Klær    

  • - Fine og behagelige skjørt uten splitt som gjerne er tyll eller har artig design eller på annen måte er sjarmerende og karolinske 

  • - Søte og nerdete t-skjorter fra Outland eller andre butikker (tenk katter og bøker, Pikachu, artige illustrasjoner) 

 

Annet 

- Tegnesaker og skrivesaker er alltid kjekt  

- Tur til Gøteborg (for å shoppe og for å se Wicked)  

 


Kommentarer

  1. Fint å lese om ønskene dine, håper du får oppfylt alle sammen! Jeg syns sjøl det er vanskelig å ønske meg noe til jul fordi jeg ofte ikke veit hva jeg har lyst på før jeg ramler over det ganske tilfeldig. Dessuten har jeg liten plass, ingen bod og ei mor som elsker å gi fysiske gaver, noe som helt ærlig er ganske frustrerende fordi jeg egentlig ikke har plass til så mange flere ting, og jeg skulle ønske familien min generelt var mer åpen for å gi opplevelser i gaver – de syns for eksempel ikke at jeg "bare" bør få fysioterapi i julegave, men også en ting i tillegg, noe jeg strengt tatt ikke syns er nødvendig.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, håper mye oppfylles selv. Og så dumt at familien din ikke er mer åpen for å gi opplevelser i gave for det er ofte ekstra mye glede i å ha en fin plan å se frem til fremfor flere ting, særlig når man har lite plass. Syns selv du fortjener en ekstra gave i tillegg til fysioterapi, men at det burde være f.eks. kinogavekort eller en teaterbillett. Skjønner frustrasjonen din.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg