Der jeg oppsummerer oktober og babler om ymse annet, deriblant noen nye spill som gleder meg for tiden :)

Heisann! Fin ting: har tegnet så mye fint denne måneden, har jobbet masse, har hatt Fontenehuset å dra til når jeg ikke jobber og har nye tv-spill å kose meg med fremover. På den negative siden syns jeg egentlig det er litt dumt at det er november i morgen for jeg har kost meg så mye med Inktober og syns november generelt sett er en ganske kjedelig måned (særlig når det tydeligvis kommer til å være en mye mer vinterlig enn høstlig måned selv om det jo ER en høstmåned, jaaa, jeg var ganske sur i går når alle de fine høstfargene ble byttet ut med snøkaos, noe som i tillegg påvirket jobben min i veldig stor grad). Og jeg føler meg ikke klar for Nanowrimo, der jeg forresten har tenkt å sette meg et litt lavere mål enn 50 000 ord i år. For jeg har lyst til å prøve å skrive 1000 ord hver dag, men samtidig så har jeg lyst til å jobbe mye, finne på mange fine ting, dra mye på Fontenehuset og det er andre ting i livet mitt som jeg har lyst til å prioritere mer enn nødvendigvis å vinne Nanowrimo for n-te gang. Nanowrimo føles ikke like viktig i år. Men vi får se hva som skjer. Og uansett hva som skjer så har jeg jo allerede en del skriveprosjekter som riktignok går sakte fremover, men som jeg fortsatt er i gang med, så selv hvis akkurat det å skrive en bok på en måned ikke er like viktig nå, så er det nok av ting som kan skape skriving likevel. 

Ellers skrev jeg en ny sangtekst for noen dager siden om hvor mye mer jeg setter pris på små problemer enn store. For jeg liker de problemene der det går bra om det ikke går bra, det er så mye lettere å forholde seg til dem enn de store problemene som er mer overveldende og der man ikke kan finne enkle løsninger eller føle på mestringsfølelse eller i det minste ta det som en lærdom om det ikke går bra. Så jeg ville sette litt ord på hvordan man kan beskytte seg selv med å irritere seg over ting man vet egentlig er teite småting, om det gir mening. 

Og ellers har jeg jo spilt mye Nintendo i det siste og et av spillene jeg nylig har skaffet meg er Shy Cats Hidden Orchestra, bare fordi det var veldig billig og veldig sjarmerende:


Jeg har også begynt å spille Dave the Diver fordi jeg hadde hørt så mye positivt om det og fordi jeg trengte ting å spille som ikke gjorde meg like fort sliten i fingrene som Mario Wonder (som er så gøy, men jeg har funnet ut at jeg takler 2D plattformspill i ganske små doser om gangen siden jeg blir så anspent av dem).


Og altså, Dave the Diver er så sjarmerende. Jeg var litt usikker på det siden en del av spillet handler om å drive en Sushi-restaurant og restaurantdrift interesserer meg veldig lite både i spillverdenen og in real life, men det er veldig gøy og når man ikke jobber på restauranten så er den andre delen å utforske sjøen mens man løser ulike oppdrag og fanger fisk og sånt til restauranten og den delen er så magisk. Man blir minnet på hvor mye man ikke kjenner havet tross alt, man får mestringsfølelse av å løse oppdrag og jeg har så vidt begynt, men jeg liker allerede sjarmen og looken veldig godt, i tillegg til at jeg har lest at spillet inneholder så mye mer som jeg enda ikke har oppdaget. Dave the Diver virker som et indie-spill som altså er veldig verdt å lese ut om man leser dette innlegget og er på jakt etter et nytt spill å spille masse fremover. 

Men da tenkte jeg å oppsummer oktober; en måned der tegnedillaen har vært så viktig at jeg i veldig mange tilfeller har prioritert å tegne i stedet for å lese. Har derfor lest "bare" syv bøker. Jeg har i tillegg ikke sett noe film (men jeg så omsider alt av The Good Place og det var veldig smart og kjekt) og jeg vet allerede at det garantert nok blir mer filmer jeg ser i november (f.eks. har jeg store planer om å dra på kino på store filmdagen når det er halv pris). Så ja, her kommer min oppsummering av oktober og så kommer neste innlegg om noen dager :) 

Oppsummeringsinnlegg for oktober 2023

BØKER

- Cottons: The White Carrot av Jim Pascoe

I ettertid ikke en bok jeg husker så mye av utover at den var veldig fint illustrert og hadde gode karakterer og mye som sto på spill. Terningkast 4!

- Deadendia: The Watcher's Test av Hamish Steele

En samling av en del av webcomic-en som inspirerte Dead End-tv-serien som jeg har kost meg en del med på Netflix. Som tegneserie er karakterene like elskbare og det er ellers fint tegnet og mye sære påfunn og kreative ideer underveis. Terningkast 5!

- Felefeber av Elin Hansson 

Virkelig en sår og helt nydelig bok om kjærlighet, musikk og å finne friheten til å være seg selv. Denne boka elsket jeg å være i, samtidig som jeg sluttet å være i den alt for fort fordi jeg ble så revet med og leste alt i et jafs. Terningkast 6!

- Ellie Engle saves herself av Leah Johnson 

Engasjerende barn- og ungdomsbok om en jente som etter et jordskjelv utvikler evnen til å gjøre døde ting levende igjen. Handler også om å utvikle følelser overfor en bestevenninne, sosiale medier og å bli ufrivillig kjendis og familie. Var en ganske godt skrevet bok, men jeg følte at det manglet noe likevel. Likevel terningkast 5!

- Little Thieves av Margaret Owen 

En skikkelig tykk bok som tok sin tid å lese, men som også var veldig engasjerende og på sett og vis en original vri på et for meg ukjent eventyr. Veldig kule karakterer, en hovedperson som tidvis er ganske usympatisk, men som man likevel alltid forstår og heier på og en bok som var fengende og super. Terningkast 5!

- The Kingdom of Back av Marie Lu 

Historisk fiksjon om søsteren til Mozart og hennes ønske om også å bli sett som komponist kombineres her med fantasy i en besnærende og vakkert skrevet bok som man merker at har betydd mye for forfatteren. Terningkast 5!

- Kart over ensomheten av Hilde Østby 

Veldig smart og klokt om ensomhet og viktigheten av å føle seg sett og sånt. Veldig reflektert og interessant hele veien, men jeg føler også at hvert kapittel kanskje ble litt for likt hverandre, selv om de tok for seg ensomhet på ulike måter. Denne boka var likevel innmari fint skrevet og tidvis satte den ord på følelser på en veldig tilfredsstillende måte. Terningkast 5!

Kommentarer

Populære innlegg