Om oppsummering av august, oppdrag Naturhistorisk Museum og ymse annet =D

 Heisann. I morgen er det plutselig september, men først så må jeg bable litt om august og oppsummeringa kommer jo etterpå, men sånn ellers så ååå, denne måneden har vært fin. Riktignok har jeg brukt de siste dagene til å være litt stressa pga. økonomi (starter september med mindre penger enn på lenge og det irriterer meg), dessuten hadde jeg satt pris på mindre regn (tror dette må være en av de månedene jeg har opplevd med mest gråvær), men så fantes Bånkallspelet <3 I tre uker fantes prøver og forestillinger og det er noe av det fineste og mest trivelige jeg har vært med på og noe jeg lærte så mye av og jeg setter så pris på at jeg kunne være en del av alt sammen =D Og i går endte jeg spontant opp på Naturhistorisk Museum og det var kos, her er litt ting jeg tegnet og bilder jeg tok og ja, det var veldig verdt turen.


På Naturhistorisk Museum så har de masse utstoppede dyr i flotte settinger og en av dem var denne lundefuglen og jeg tror tegningen min av den er en av de fineste tegningene jeg har fått til for jeg syns den ble skikkelig vellykket.


Jeg tegnet videre en rev som ikke ble noe fin (rever syns jeg generelt sett er vrient å tegne), men jeg tegna også en ugle med mus i munnen og en pingvin som så litt sjokkert ut.


Og jeg tegnet dette ekornet på et tre (jeg tegnet så oppå med tusj for å gjøre tegningen tydeligere, men jeg syns det var finest i gråblyantversjonen, så det er den jeg deler).


Det var sommerfugler.


Og Ida


Og en stilig skulptur av slangen i treet i paradiset.


Dinosaurskjelett er kult!


Elefantskjelett er kult det og!


Og yndlingsdyret til mamma er skilpadde, så jeg måtte ta bilde av dette tablået.

Ellers har jeg spilt en del Nintendo i det siste (i all hovedsak har jeg spilt Illusion Island som tok meg åtte dager å runde), jeg har lest forbausende lite bøker til meg å være (men til mitt forsvar har jeg også hatt mye mindre tid til å lese enn jeg pleier fordi det har vært mye spel og øvelser og jobb) og jeg har skrevet flere sanger og planlagt et skriveprosjekt jeg skal ha fremover (det er bare så mye lettere å planlegge ting enn faktisk å skrive dem for jeg føler ikke at ting jeg skriver nødvendigvis alltid blir like fint som det er oppe i hodet mitt, men mål for høsten er likevel uansett et førsteutkast av en bok som skal hete "Arthur Revestjert og meg" og som skal være en fiktiv selvbiografi som liksom skal være skrevet av en fremadstormende musikalkomponist). 

Og ellers så gleder jeg meg til september. Jeg gleder meg ikke til tannlegetime på mandag (men jeg har stressa mindre rundt det enn jeg ofte pleier fordi det erfaringsmessig pleier å gå bra og fordi jeg egentlig er litt lettet over at det blir tannlegetime siden jeg ikke ble innkalt til tannlegetime i hele våres og jeg liker tannlegen min og hadde en sånn skrekktanke om at jeg måtte skaffe meg en ny tannlege og en del av meg er derfor småstressa over at jeg ikke er så stressa rundt det, siden jeg føler at det trengs en viss dose stress for at ting skal gå bra fordi man bekymra seg for mye først) og jeg syns det er litt kjipt at jobben min i dag både er sent og i Ski/Vestby og starter og slutter i sentrum sånn at jeg må dra hjemmefra rett etter tre og ikke er hjemme før nærmere ti i kveld (den viktigste konsekvensen av dette er at jeg ikke får tid til den lunsjen i sentrum som jeg egentlig hadde planer om fordi jeg må handle og spise middag før jobb og tida ikke strekker til, men på den annen side gir det meg mer tid til å slappe av og å spille Nintendo før jobb). Men samtidig gleder jeg meg masse til lørdag fordi Miss Saigon på Folketeateret (på første rad, wohoo!) og september inneholder mange fine ting som Elvelangs, sesongens første Spillkveld og lønn rundt tiende september som kommer til å gjøre meg en hel del mindre stressa rundt økonomi enn jeg har vært de siste dagene ;)

Men da tenkte jeg å oppsummere august (og det er litt moro at en "dårlig lesemåned for meg" likevel er seks bøker, det er jo ganske bra det og). God fornøyelse og så setter jeg i gang. Neste innlegg kommer for øvrig om noen dager :)

Oppsummeringsinnlegg for august 2023

BØKER


- Leviathan av Jason Shiga

Raskt lest, men fornøyelig choose your own adventure-bok i tegneserieform. Syns egentlig ikke historien var særlig minneverdig eller interessant, men den var underholdende nok likevel og imponerende gjennomført. Terningkast 4!

- Lost in Taiwan av Mark Crilley

Usedvanlig flott illustrert grafisk roman om å være nettopp "lost in Taiwan", men å finne nye venner underveis og å få et nytt perspektiv rundt livet og sånt. Veldig varm og sympatisk bok som jeg ble glad i. Terningkast 5!

- Vera Wong's Unsolicited Advice for Murderers av Jesse Q. Sutanto 

En koselig krim om en gammel dame i en te-butikk som opplever et mord i butikken sin og beslutter å løse den som detektiv og så finner hun flere nye vennskap og slikt underveis. Litt vimsete og med et mye større fokus på forholdet mellom karakterene enn selve krim-elementet, men sjarmerende lesning. Terningkast 5!

- If tomorrow doesn't come av Jen St. Jude

Suicidal tenåringsjente finner ut at verden kommer til å gå under om en uke og finner ny mening med livet i den siste uka hun har tilgjengelig. Ganske sår og tidvis deprimerende bok, men likevel mest håpefull og med fine karakterer og en fin kjærlighetshistorie oppi alt sammen. Terningkast 5!

- Girl, Goddess, Queen av Bea Fitzgerald

En bok som tok meg en stund å lese (særlig fordi jeg leste den da vi var aller mest opptatt med spelet og jeg i en ukes tid strengt talt ikke hadde noe lesetid til overs), men som jeg likte skikkelig godt. Den reforteller myten om Hades og Persefone og gjør det til en veldig fengende kjærlighetshistorie, samtidig som den skaper en mer proaktiv Persefone som man heier masse på og som står for mye kult. Det var ikke alt i denne boka som funka like godt, men alt i alt var dette en super leseropplevelse som frydet den delen av meg som elsker gresk mytologi og alt som vrir på materialet på eksemplarisk vis. Terningkast 5!

- Glitter Boy av Ian Eagleton

En velment og sympatisk bok for barn og unge om mobbing, homofili og å finne tryggheten til å være seg selv til tross for at man er en gutt og elsker dans og Mariah Carey. Denne boka føltes litt belærende for meg som voksen leser som ikke var i målgruppen, men den var også såpass godt fortalt at det liksom ikke gjorde så mye. Terningkast 5!

FILMER

- Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem 

Fornøyelig, godt fortalt og ikke minst veldig kult animert film om Turtles. Ingen store overraskelser uavhengig av hvor godt man kjenner Turtles-universet fra før, men med så gode karakterer og så mye sjarm at det ble en veldig fin popcornfilm på kino. Terningkast 5!

Kommentarer

  1. Naturhistorisk museum er et veldig fint sted å være, det begynner å bli noen år siden sist jeg var der, kanskje jeg skal vurdere et nytt besøk dit nå snart :) Og jeg liker hvor tydelig man ser at du har utvikla deg i disse tegningene, ikke bare i tegninga di av lundefuglen, men også av ekornet. Jeg syns du har blitt synlig flinkere på vinkler og dybde i tegningene, og jeg syntes også de kledde å være i gråblyant :)

    Jeg var forøvrig ganske fan av Turtles da jeg var liten (jeg husker blant annet at jeg hadde ei veldig kul Turtles-t-skjorte), men jeg er redd nye versjoner av tegnefilmene jeg vokste opp med skal oppleves for fremmede og fjerne for meg til at jeg klarer å få noe nostalgi ut av det. Det er kanskje litt barnslig og trassig av meg, men for eksempel My Little Pony: Friendship Is Magic gjør meg nesten litt furten bare fordi tegnestilen er så annerledes fra originalen, selv om jeg på et rasjonelt plan ikke ser noe i veien med å modernisere tretti og førti år gamle tegnefilmer for dagens barn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Naturhistorisk Museum var fint ja og takk, så gøy at man kan se at jeg har utvikla meg i tegningene mine. Det er kos å høre <3 Og jeg syns ikke at aversjonen din mot nye versjoner av Turtles er barnslig eller trassig, det gir fullstendig mening for meg med skepsisen din. For meg som ikke selv har et så sterkt forhold til originalen så var det en veldig god og fornøyelig film væffal.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg