Høydepunkter fra første halvdel av 2023 =D

Heisann! Siden sist har det skjedd en veldig magisk ting og det er at jeg skrev en tekst om musikaler og Fontenehuset og universet (som sannsynligvis vil bli postet på bloggen til Fontenehuset på fredag, jeg vil da dele link på Facebook og sånt) og så var jeg innom Fontenehuset i går og noen som var der leste gjennom teksten min høyt sammen og så var det et sånt øyeblikk der jeg kunne se flere samtidig bli rørt av noe jeg hadde skrevet og jeg ble litt rørt selv bare av å se andres respons, det var en sånn ute av kroppen-opplevelse å se noen bli så sterkt påvirket av noe jeg hadde skrevet, da føltes det som om jeg hadde fått til noe litt magisk og det var en innmari fin bekreftelse. Jeg skal ikke dele den delen, men her er en annen bitteliten smakebit fra teksten min (som for øvrig er inspirert av denne nyheten som jeg kom over i forrige uke og som siden har gjort meg veldig inspirert fordi jeg tolker alt på den mest lekne, barnlige og poetiske måten):

Den naive femåringen i hjertet mitt ser for seg svarte hull som synger pompøse og bokstavelig talt altoppslukende musikalballader. Hun ser for seg dansende stjerner langs Melkeveien og god natta-sanger fremført av moderlige planeter. Det er simplistiske tanker uten særlig mye realisme som en bit av alt sammen, men det er også tanker jeg syns er ganske vakre og som jeg føler er flinke til å jage ensomhet og stress på flukt. Og tanker som får deg til å smile like mye som ideen om et evig musikalsk univers er alltid verdt det.

Og ellers har jeg gjort noe litt kult. For jeg drar på hytta på Stavern på fredag og så var det på et tidspunkt muligheter for at jeg og moren min skulle finne på noe denne uka, men så ble det en del endringer og nå har vi ingen planer. Og det kan hende vi finner på noe uka etter at vi kommer hjem fra Stavern, men der er ting litt i det blå og også en del avhengig av mammas økonomi og litt forskjellig. Samtidig så hadde jeg lyst til å gjøre noe litt annerledes enn bare å sitte hjemme og så fikk jeg jo lønn og feriepenger for ikke så lenge siden og hadde råd og nå har jeg altså tenkt å bo på hotell i natt i Lillestrøm. Jeg skal bo på et hotell som både har basseng og treningsrom (jeg skal pakke joggebukse sånn at jeg har muligheten til å late som om jeg er et sånt menneske som gjør spinning på treningsrom når jeg er på hotell og badedrakt sånn at jeg kan benytte boblebadet), jeg skal kose meg med loungen i kveld og hotellfrokost i morgen og ja, det blir veldig kos. Og så skal jeg spise middag på Peppes i kveld og jeg skal dra på kino og se No Hard Feelings (dels fordi de animasjonsfilmene jeg har lyst til å se er filmer jeg vil se på engelsk og det ikke er så mye forestillinger på engelsk på kino, så det virker like greit å vente til de kommer til strømmetjenester, og dels fordi den virka underholdende og jeg er ganske fan av Andrew Barth Feldman) og ja. For greia med å ha to jobber og å tjene litt bedre er at man faktisk KAN ta en bitteliten miniferie i f.eks. Lillestrøm, bare å være et annet sted enn hjemme kan gi feriefølelse vel så mye som utlandet. Jeg gleder meg :) Og før all moroa begynner så må jeg gjøre litt mer kjedelige ting som å ta buss til Ahus for å levere en avføringsprøve, men etter det så kan jeg ta buss videre til Lillestrøm og så kan jeg titte litt rundt i butikker og så altså kose meg på hotell i kveld <3

*

Men nå tenkte jeg å komme til det egentlige poenget for dette innlegget. For jeg har tenkt å bruke dette innlegget (som for øvrig antakelig blir det siste blogginnlegget på en liten stund for jeg skal kommentere blogger og ha med data til Stavern og hytta på fredag, men jeg skal ikke blogge eller spille Nintendo når jeg er der) til å dele høydepunkter fra første halvdel av 2023 (faste følgere vet at dette innlegget sånn sett føyer seg inn i en god gammeldags tradisjon). Så da setter vi i gang :)

Høydepunkter fra første halvdel av 2023

Bøker

Så langt i år har jeg visst lest 51 bøker, noe som jo er en del. Imidlertid så tror og håper jeg at den boka jeg vil elske aller mest i 2023 er noe jeg leser i andre halvdel av året for jeg har jo lest mye fint i år, men ikke så mye som virkelig har stjålet hjertet mitt eller vært superminneverdig. Med det sagt så er nok årets beste bok så langt "The Measure" av Nikki Erlick. Det var en sånn bok der jeg elsket premisset så mye, i tillegg likte jeg hvordan den var skrevet veldig godt og man kan innvende at det tidvis føltes som premisset hadde vært mer optimalt brukt i en miniserie eller noe enn i en bok, men det er likevel en bok som jeg ble veldig glad i. "I'm glad my mom died" av Jennette McCurdy var ellers antakelig en av de mest velskrevne og engasjerende bøkene jeg har lest så langt i år og "Ordenes hårreisende hemmeligheter" av Ragnhild Holmås var noe av det mest lærerike, men samtidig underholdende året har bydd på så langt. Jeg vil helt til sist fort trekke frem boka jeg leser nå; "On earth as it is on Television" av Emily Jane som følger tre karakterer og hvordan det påvirker dem at en ufo plutselig dukker opp over jorda før den like plutselig drar videre. Jeg har fortsatt en del igjen av denne boka, men den er så langt veldig fascinerende, veldig sær og samtidig veldig menneskelig og så langt så lover denne boka innmari godt og jeg tror dette vil bli en av årets litterære høydepunkter og gleder meg til å skrive en mer grundig omtale når boka er lest ut.

Filmer 

Fant ut via litt research nå at det var visst i år jeg så Puss in boots: The Last Wish og det gjorde det enkelt å velge årets beste film så langt, for det er definitivt den <3 Utover det så var nok Dungeons & Dragons: Honor among thieves og Spider-Man: Across the Spider-Verse de filmene jeg har kost meg mest med i år. Utover det så har jeg ikke så mye å si om film for jeg har egentlig ikke sett så mye film og jeg har ikke holdt like godt oversikt over filmene jeg faktisk har sett som tidligere år. 

Teater og musikaler 

Grunnet økonomi og litt forskjellig så syns jeg jo selv at jeg har fått sett alt for lite teater første halvdel av 2023 (fikk for eksempel IKKE sett Døden på Oslo S-musikalen og det føles veldig kjipt siden den fikk så innmari gode skussmål), men høsten lover bedre og de tingene jeg fikk sett var veldig bra. Semper Eadem for eksempel var en helt unik opplevelse, Oliver var veldig bra og Cirque du Soleil var elsk. Årets beste musikal så langt var likevel We will rock you i Oslo Spektrum som var så fengende og episk og som virkelig var et supershow! 

Hva angår musikalcder så har jeg jo generelt sett brukt Spotify mindre og mindre, men jeg har lytta litt til Kimberly Akimbo og Shucked og aller viktigst har jeg fått superduperlyst til å se den britiske musikalen Standing at the Sky's Edge, som vant Olivier for beste musikal og som basert på det jeg har lest om den virker som en sånn musikal som er helt magisk å se på en scene. 

I tillegg inneholder denne musikalen den sangen som jeg har blitt aller mest glad i av alle sanger jeg har oppdaget i år, nemlig After the Rain:


Jeg syns denne sangen virkelig er helt nydelig og det som gjør den aller mest elsk er det øyeblikket rundt 2:04 inn i sangen der det blir helt stille litt og man nesten begynner å lure på om sangen er slutt, men så begynner et stille kor å synge og så vokser det seg større og større før sangen tar av på nytt. Og det øyeblikket føles så triumferende, det føles som det øyeblikket man ser sola etter at det har regnet tett og jeg elsker at en sang kan skape den følelsen i meg. Denne sangen syns jeg gjør alt riktig og kler sangtittelen sin så godt <3

Nintendo 

I år har inneholdt et gjensyn med A Monster's Expedition (eller det spillet jeg elska mest i 2022 og som jeg skulle ønske jeg kunne tvinge alle andre i hele verden til å spille fordi alt for få skjønner hvor perfekt det er) og jeg har også spilt noen veldig fine indie-spill som Rakuen og Meg's Monster (begge fryktelig rørende spill som prøver å få deg til å gråte) og Wild Frost (som er et veldig underholdende strategi-roguelike-kortspill og helt umulig, men innmari gøy). Jeg har i tillegg spilt gjennom 90% av The Minish Cap (alt unntatt siste boss) og hele Paper Mario via Nintendo Online og det var kos. 

Men årets spillmessige høydepunkt er jo selvsagt Tears of the Kingdom:


Jeg har blitt bittelitt lei helt i det siste (mest fordi jeg har spilt i over 75 timer på under to måneder og omsider begynner å nå det punktet der jeg kanskje blir nødt til å gjøre templer og bosser og sånne ting som faktisk progresserer historien i større grad og ikke har følt meg helt klar for det), men å så ekstremt fantastisk dette spillet er. Det er så mye å utforske overalt, det er så lett å glemme tiden, det er så imponerende og så gøy og det har en så fin historie og bare ja, det skal veldig mye til for at noe som helst jeg spiller til høsten vil ta over for Tears of the Kingdom som årets tv-spill for min del. 

Tv-serier

I år har jeg jo hatt et gjensyn med flere gamle favoritter som Dance Academy og Boy meets World og jeg har også kost meg masse med andre sesong av Schmigadoon og årets sesong av American Idol. Årets tv-serie for min del har likevel definitivt vært The Ghost & Molly McGee, som jeg så på Disney + og som var alt jeg ønsket meg i en tv-serie da jeg så den.


Det er jo en del velkjente tropes i The Ghost & Molly McGee (sånn en karakter som er veldig gretten og en karakter som er hyper og superhappy som blir bundet sammen for eksempel) og det er ikke nødvendigvis nyskapende materiale, men karakterene er så supre og det er så underholdende, dessuten inneholder hver episode minst en artig og smart sang og ja, denne tv-serien var karolinsk og sjarmerende og fikk meg til å smile og jeg håper det kommer flere sesonger på Disney + sånn etter hvert. Yay!
*

Og med det har jeg delt mine høydepunkter fra første halvdel av dette året. Neste innlegg kommer når jeg kommer hjem fra Stavern og i mellomtiden ønsker jeg alle en fantastisk sommer =D 


Kommentarer

  1. Håper du har det aldeles fantastisk på hytta! Og syntes det hørtes veldig lurt ut å reise på ferie med deg sjøl, håper også hotelloppholdet svarte til forventingene. Jeg begynte også å finne på ting med meg sjøl etter at Jørgen flytta ut, fordi han var ofte tilgjengelig for utflukter med meg, mens med venner krevdes det mer planlegging og hensyn til andres ønsker og vaner, og det kan selvfølgelig være kjempefint de gangene det funker, men mine erfaringer tilsa at hvis jeg skulle få det på akkurat min måte, måtte jeg gjøre det sjøl, og heldigvis er jeg en sånn person som kan ha det veldig fint i eget selskap. Jeg anså jo uka jeg tilbrakte i Drammen som kattepasser som en liten miniferie, bare fordi det akkurat som du sier, er en frihet og en lettelse i å bare være borte fra sin egen leilighet, selv om man ikke nødvendigvis reiser så innmari langt.

    Fine høydepunkt, og du gjør en god jobb med å gjøre meg interessert i Tears of the Kingdom ;) Jeg trur dette er et spill som kunne vært veldig min greie, men som kjent er jeg en Playstation-person og ikke en Nintendo-person, men jeg har ei venninne som jeg noen ganger passer kattene til som har både Switch og TotK, det kan hende jeg prøver meg på å spille det hos henne neste gang jeg er der. Av de samme grunnene som jeg trur jeg ville likt TotK, trur jeg jo også du ville likt både Subnautica og Horizon: Zero Dawn. Førstnevnte er jeg nesten helt sikker på at fins til Switch, og i begge spilla kan man også spille i den enkleste modusen der kamper og overlevelse er skrudd ned til et minimum så man kan konsentrere seg om historien og utforskning.

    Jeg hadde forøvrig også skikkelig lyst til å se Døden på Oslo S. Som hos deg var det økonomien som satte en stopper for meg og :( Jeg skulle ønske teater tilbydde lavere priser for lavtlønna og trygdemottakere på samme måten som de tilbyr lavere priser for studenter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for en super kommentar. Jeg hadde det topp på hotell og enda mer topp på hytta og å reise bort er fint uansett hvor langt eller kort man drar. Ellers kult at det var fine høydepunkt. Og Subnautica tror jeg definitivt finnes på Switch og jeg skal vurdere det neste gang jeg unner meg nye tv-spill (noe som jeg imidlertid ikke får lov til av meg selv før etter spelet i august). Og enig med deg angående at teatere burde tilbudt lavere priser for lavtlønna og trygdemottakere på samme måte som med studenter (eller hvordan en del teatre har billigere billetter for folk under 30).

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg