Der jeg blant annet oppsummerer mars 2023 og reklamerer for påskekrim-ene mine :)

Heisann og velkommen, april! Siden sist har jeg skrevet en påskekrim jeg personlig ble skikkelig fornøyd med som man kan lese her (jeg er litt skuffa over mangelen på ting jeg liker som interesse og kommentarer og blir veldig glad for begge deler, men i verste fall så vet jeg om minst én person som garantert kommer til å lese sin personlige kopi av denne påskekrimmen, så det er i alle fall bedre enn ikke noe) og en annen påskekrim jeg ble litt mindre fornøyd med, men som antakelig vil leses av ganske mange siden den er delt på bloggen til Fontenehuset ;) 

Utover det har jeg vært litt skuffa de siste dagene for jeg kom helt til annengangsintervju for en jobb som basically er det jeg gjør nå, bare at der kan man jobbe fulltid og ha lunsjer sammen med folk sånn at det blir litt mer sosialt og det er litt bedre lønn enn jeg har nå i tillegg, så jeg var veldig interessert. Og så valgte de ikke meg og på onsdag var jeg veldig deppa fordi jeg er så lei av å tjene lite og å lete etter jobbmuligheter som ville gjort penger mindre stress og det føltes ganske håpløst at de ikke ville ha meg selv et sted der jeg selv føler at jeg var særdeles godt kvalifisert siden det basically er det samme som jeg allerede har jobbet med i over fire år og vet jeg behersker godt. Og logisk sett så er det jo bra i det hele tatt at jeg kom til annengangsintervju for så nær har jeg aldri vært før, dessuten vet jeg jo logisk sett at jeg ikke er håpløs, men jeg følte meg veldig håpløs da likevel og det eneste som hjalp var at jeg skrev 90% av påskekrimmen til Fontenehuset på torsdag og at jeg skaffet en ny fargeleggingsbok på torsdag og har brukt mye tid de siste dagene til å gjøre kreative ting fordi det er sånt som gir meg følelsen av at jeg likevel er en sånn person som får til ting fordi å skrive og å fargelegge og å tegne er noe jeg føler jeg får til veldig fint for tiden. Og det var så fint for jeg var innom Fontenehuset på fredag og en annen der tittet raskt på påskekrimmen etter at den var postet på bloggen der og var så imponert over at det var en ganske lang historie og så var hun sånn, du burde ha foredrag om kreativitet her etter hvert og å skrive lange påskekrim-historier er liksom så lett for meg at det ikke føles som jeg gjør noe imponerende, men hun var skikkelig imponert og det føltes som en slags bekreftelse som hjalp masse <3 

Anyway, det er jo plutselig april og derfor skal jeg oppsummere mars, men før det tenkte jeg å dele en trailer for et spill jeg spontant lastet ned i stad og allerede har fått litt dilla på, nemlig Rakuen:


Rakuen handler om en gutt som må bo på sykehuset, men så har han en bok som moren hans alltid har lest for ham og den inneholder nøkkelen til en annen verden som han drar til sammen med moren sin for å hjelpe de andre på sykehuset og å løse gåter som til slutt kanskje vil la ham få oppfylt et viktig ønske. Og jeg har bare spilt litt over en time, men jeg er skikkelig fan allerede fordi det er finurlige puzzles, fin musikk og masse detaljer og så har alle anmeldelser gitt meg inntrykk av at det vil gi masse følelser og jeg har lest at det har en helt grei varighet på rundt 10 timer, noe som er mer igjen for pengene enn med den lille skuffelsen Storyteller som jeg også skaffet for ikke så lenge siden og som jeg hadde gledet meg til i halvannet år, men så tok det under tre timer å spille gjennom absolutt alt av spillet og sånn gåtene er bygget opp så gjør det at det ikke føles som noe jeg vil komme til å få mye glede av å spille gjennom flere ganger heller. Rakuen derimot føles allerede som vil være veldig verdt det og jeg gleder meg til å fortsette. 

Siden jeg har en regel om å ikke bruke mer enn 350 kr hvis jeg laster ned et spill på Switch av hensyn til økonomi for tiden så viser det seg at det egentlig er innmari praktisk at jeg liker mindre kjente indie-spill bedre og bedre, for de er mer rimelige enn storspillene og føles etter min mening ofte ganske minneverdige selv om de ofte ikke varer like lenge som f.eks. et nytt Mario-spill ville vart. Og jeg vil jo være pent nødt til å kjøpe et dyrere storspill i mai, men mye kan skje innen den tid og jeg satser på at det i mai er null stress å bruke hele 700 kr på det neste Zelda-spillet for det MÅ jeg ha.

*

Anyway, nå tenkte jeg å oppsummere mars; en måned som var så mye mer vinter enn vår selv om det var en VÅRmåned at jeg fortsatt er litt fornærmet. Jeg endte ikke opp med å se noen filmer i mars, det bare ble sånn. Men jeg leste ganske mye fint og det tenkte jeg å oppsummere nå og så kommer neste innlegg om noen dager :) Yay!

Oppsummeringsinnlegg for mars 2023

BØKER

- The hidden witch (The Witch Boy 2) av Molly Knox Ostertag 

Historien var ganske rett frem og i og for seg ikke så unik, men den var fortsatt godt fortalt og jeg likte tegnestilen, karakterene og stemning her en hel del. Terningkast 5!

- This is how I disappear av Mirion Malle 

Tegnestilen overbeviste ikke hundre prosent, men dette var en sånn grafisk roman som var skikkelig godt skrevet og som tok for seg temaer som depresjon på en svært god måte. Jeg tror denne boka er en sånn bok mange kan relatere seg til og derfor få en del ut av å lese og det var fint. Terningkast 5!

- The red red dragon av Lynne Reid Banks

Ikke like engasjerende hele tiden og jeg må innrømme at jeg kjedet meg litt fordi den tok seg litt vel god tid med å komme ordentlig i gang. Men det var et par veldig fine øyeblikk her og jeg likte stemningen her og syns dette var en sånn bok som føltes svært godt tenkt ut, selv om resultatet ikke fenget like mye som ideen sikkert gjorde. Terningkast 4!

- The first thing about you av Chaz Hayden 

En personlig ungdomsbok om en gutt i rullestol som starter på en ny skole og hvordan han bruker fargepsykologi for å bli kjent med folk, men etter hvert finner ut at han slik på mange måter blir like dømmende som alle som dømmer ham på forhånd fordi han sitter i rullestol. Interessant nok, men jeg likte ikke skrivestilen så godt og vil ikke i ettertid kalle denne boka for så veldig minneverdig. Terningkast 4!

- Magical Boy Volume 1 av The Kao

Herlig grafisk roman om en trans gutt som viser seg å komme fra en familie der jentene utvikler magiske krefter som de bruker til å redde verden og så prøver han å føre arven videre, samtidig som han forsøker å bli akseptert som gutt. Svært sjarmerende fortalt og med kul tegnestil og en super hovedperson. Terningkast 5!

- Begin again av Emma Lord

Skikkelig fin ungdomsbok om college, vennskap, kjærlighet og med en hovedperson som jeg relaterte meg litt for mye til fordi hun er en sånn person som prøver å løse alle andres problemer, fremfor å ordne opp i egne problemer. Mens jeg ikke prøver å løse andres problemer hele tiden, så kjente jeg meg igjen en del i hvordan hovedpersonen taklet problemene sine og hvordan man har strategier som ikke alltid er de aller beste egentlig. Terningkast 5!

- Montgomery Bonbon: Murder at the Museum av Alasdair Beckett-King

Fornøyelig krim for et yngre publikum, som passet vel så godt for meg siden det var mye min humor og rett og slett ganske sjarmerende og fikst. Jeg likte dessuten ideen med en tiårig jente (Bonnie Montgomery) som bare trenger frakk, lue og løsbart for å straks forvandles til den verdenskjente detektiven Montgomery Bonbon, det høres ut som en sånn ide jeg fikk lyst til å ha hatt selv. Terningkast 5!

- The Swifts av Beth Lincoln 

Litt for tykk og litt omstendelig bok som likevel hadde så mye kreativt overskudd med henhold til ideer, navn, krim-elementer og historien i seg selv at jeg likte det ganske godt. Det er så mye jeg likte med denne boka at jeg har lyst til å tilgi at den ikke fenget like mye hele veien og at den kanskje var litt rotete fortalt. og jeg håper Beth Lincoln skriver flere bøker, for hun har beviselig mye fantasi og mye på hjertet. Terningkast 5!

*

Kommentarer

  1. Så kjedelig å ikke få jobben likevel! Det er helt lov å være skuffa over sånt. Som du kanskje veit var jeg nylig i en lignende situasjon sjøl, og selv om andre prøvde å muntre meg opp med å si at det jo var en bragd bare å komme så langt i prosessen som jeg tross alt gjorde, syntes jeg helt ærlig ikke det var noe særlig trøst i det, for jeg er også lei av å ha dårlig råd, og det er så sjeldent jeg kommer over jobber som hadde passa meg såpass godt. Du kommer til å komme over skuffelsen etter hvert, men i mellomtida er det helt i orden å tillate seg sjøl å kjenne på kjipe følelser. Kan ikke si noe annet enn bedre lykke neste gang, en vakker dag ordner det seg, selv om ting akkurat nå føles håpløst.

    Beklager at jeg ikke har hatt tid til å lese påskekrimmen din, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt veit om jeg kommer til å få tid i det hele tatt, i og med at det er mer mentalt krevende for meg å lese skjønnlitteratur enn vanlige blogginnlegg, akkurat som at jeg fint kan lese nyhetsartikler selv om jeg ikke orker å lese bøker, men om jeg har overskudd til det, skal jeg prøve å huske på det! Kanskje du kan poste den på Facebook eller i andre kanaler i tillegg?

    Syntes det var litt gøy at hun som har skrevet Begin Again heter Emma til fornavn, for det første jeg tenkte da jeg leste beskrivelsen din av den var at det hørtes ut som plottet i Emma av Jane Austen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en veldig fin og empatisk kommentar. Jeg har kommet litt over det nå, eventuelt drevet med så mange andre prosjekter i påsken at jeg ikke har tenkt så mye på det. Og jeg tror det blir vanskeligere etter påske for da må jeg søke jobber i vei igjen og igjen føle mer på stresset med at jeg på mange måter har litt dårlig tid sånn med tanke på Nav-tiltaket mitt og slikt, men akkurat nå så har jeg det ganske bra.

      Og jeg har full forståelse for manglende overskudd til å lese påskekrim og jeg vet med meg selv at det ofte handler mer om ting som tid og overskudd enn at folk ikke bryr seg hvis jeg deler tekster og sånt uten respons, det er bare lett for hjernen å komme i "æsj, ingen bryr seg om meg"-modus, særlig når man allerede er skuffet over avslag og sånt.

      Har ikke lest Emma, men det kan godt hende det er en viss likhet ja og i så måte er forfatternavnet en artig tilfeldighet.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg