Om animasjonsfilmer og kapitalisme :)
Heisann! Det er lørdag og sol og jeg fikk gått noen veldig fine spaserturer både i går og i forigårs og det var innmari fint. Ellers endte jeg opp med å bytte ut Apple TV + med Discovery + for å se Kongen Befaler og Taskmaster, men jeg føler jeg ender opp med å bruke så mye av kvelden til å se det at jeg tror jeg har en utspekulert plan om å avbestille Discovery + igjen på mandag kveld (dvs. rett før første betalingen, bwahaha) og så la være å skaffe HBO i stedet fordi jeg føler at det egentlig holder med Disney + og Netflix nå og å kun ha de to strømmetjenestene en periode kanskje vil gjøre at jeg faktisk ser de tv-seriene og filmene som er på de strømmetjenestene og som jeg liksom har tenkt at jeg vil se lenge, men så bare har det aldri blitt noe av. Jo flere alternativer jeg har, jo mer sannsynlig er det at jeg bare ser noe på Youtube i stedet fordi valg gjør meg stressa.
Ellers så er jeg litt frustrert over Disney, men grunnen til at jeg er frustrert handler mye mer om hvor teit kapitalisme er enn Disney og Pixar i seg selv. Greia er i alle fall at jeg nylig leste at det skal komme både Zootopia 2, Frozen 2 OG Toy Story 5. Og Zootopia 2 tror jeg kan bli ganske kult, men jeg er likevel skeptisk til alle tre prosjektene nettopp fordi jeg også leste at grunnen til at disse filmene lages ikke er at Disney eller Pixar brenner med en genial ide for å fortsette historiene, men fordi Disney må kutte i ansatte og gjøre omstruktureringer og en del av dette er at de har tenkt "kjent merkevare = penger" og det er hovedgrunnen til alle disse tre filmene. Og jeg syns "dette er laget for å tjene penger" virker som et veldig dårlig utgangspunkt for å lage noe som helst. Det er selvsagt helt mulig at alle disse filmene blir fantastiske, bevares, men jeg hater utgangspunktet og jeg skulle ønske penger ikke var så viktig sånn at alle filmer eller bøker eller musikaler ble laget fordi lidenskap og gode ideer og noe man virkelig ønsket å fortelle. Dessuten tror jeg at det er en veldig kortsiktig løsning å lage noe fordi the money fordi ja, sååå mange kommer til å se f.eks. Frozen 3, men hvis historien er ganske dårlig og hovedgreia med Frozen 3 er flott animasjon (som likevel ikke gjør noe interessant med mediet slik Dreamworks for eksempel gjorde med begge sine filmer i 2022) og fengende sanger, så vil interessen gå fort over. Mens om man lager en film som er laget fordi man har en historie man brenner for og ønsker å utnytte animasjonsmediet for alt det er verdt og sånt, så vil det bli pratet om og så vil interessen vokse mer og mer etter hvert og så vil filmen ha en lengre levetid. Jeg syns det virker mer taktisk i lengden. Og utover det er det bare så frustrerende for jeg elsket Pixar's Luca egentlig enda litt mer enn Encanto i 2021 om jeg skal være helt ærlig og jeg likte Turning Red ganske godt og syns de viste en Pixar som satset på smalere og mer personlige historier med mer unik animasjon. Jeg føler at Toy Story 5 står for det stikk motsatte av personlig, smalt og eksperimentelt. Og Disney har jo noen interessante planer når det gjelder animasjonsfilmer fremover og, men det er irriterende at det også altså er planer om animasjonsfilmer der utgangspunktet er "this brings money, yay!" tydeligvis og ikke "this is story we really want to tell".
*
Nok om det. Jeg har jo egentlig hatt litt lyst til å skrive et Oscar-innlegg om de nominerte animasjonskortfilmene fordi jeg virkelig elsker animasjon som medium. Imidlertid så er det egentlig ikke så mange av de nominerte filmene som man får sett på internett. Og det ga meg en ide som jeg velger å kalle "Purposefully judging by the cover". For jeg fant trailer for alle de nominerte filmene på Youtube og jeg tenkte å poste trailerne til alle filmene og deretter dømme filmene basert på trailerne (mer spesifikt kommentere hvor mye traileren gir meg lyst til å se kortfilmen, hva jeg tenker om animasjonsstilen og hva jeg tror kan gjøre at hver av de animerte kortfilmene vil vinne basert på traileren). Man skal ikke dømme på grunn av omslaget sies det, men her har jeg tenkt å gjøre akkurat det og helt bevisst. Som bonus tenkte jeg legge med link i de få tilfellene der jeg har funnet kortfilmene tilgjengelig på internett. Da setter jeg i gang :)
Purposefully judging by the cover
- The boy, the mole, the fox and the horse
Dette er trailer for en kortfilm som igjen er basert på en bok med samme navn (som jeg har lest og syntes var veldig pen, men egentlig husker veldig lite av utover "this pretty") som jeg vil kategorisere som en sånn bok som prøvde seg på å gi en "dette er dypt og meningsfullt"-følelse, men så er det egentlig ganske banalt. Det har kommet flere slike bøker de siste årene og det føles som de alle har veldig lyst til å være Den Lille Prinsen, uten helt å få det til. Hva angår denne animasjonsfilmen dog så er jo førsteinntrykket at det er veldig pent. Animasjonsstilen har den samme maleriske stilen man finner blant bokas illustrasjoner og det er veldig flotte bakgrunner. For meg så blir dette likevel mer pent enn interessant animasjonsmessig sett, men jeg får likevel lyst til å se filmen og når jeg igjen skal ha Apple TV + i april (fordi Schmigadoon sesong 2), så skal jeg sørge for å få sett denne kortfilmen, som visstnok skal ligge der. Hvis denne animasjonsfilmen vinner Oscar er det nok på grunn av den elegante streken og den gode følelsen historien gir.
- The Flying Sailor
Dette er en trailer for denne kortfilmen, en historie om en seiler som blir sendt flyvende da to skip kolliderer og som tenker over livet og universet mens han er i lufta. Dette er visst basert på en reell historisk hendelse der en virkelig seiler ble sendt av gårde 2 km av en eksplosjon når to skip kolliderte og han endte opp med å overleve svevet på mirakuløst vis. Jeg vil først si at jeg så denne kortfilmen og likte den skikkelig godt. Hva angår traileren så føler jeg den fanger stemningen i kortfilmen veldig godt og at den gjør meg nysgjerrig på resten. Førsteinntrykket mitt av animasjonen er at den er veldig stilig og at tegnestilen føles hentet fra en illustrert barnebok, samtidig som man også får følelsen av at den gjort av ekstremt dyktige animatører som fanger bevegelse og små detaljer innmari godt. Hvis denne kortfilmen vinner tror jeg det skyldes stemningen og hvordan dette er en sånn kortfilm som får veldig mye ut av en ganske enkel ide.
- Ice Merchants
Dette er en kortfilm om en far og en sønn som hver dag hopper i fallskjerm fra hus høyt oppe blant fjellene før de selger is, slik jeg har forstått synopsiset. Og det denne traileren aller mest viser er hvor godt denne kortfilmen fanger bevegelse, i tillegg til de gode overgangene (eksemplifisert av øyeblikket der man først ser sønnen hoppe ut i lufta før han gjør et liknende hopp ned i farens armer). For meg personlig så respekterer jeg animasjonsstilen mer enn jeg liker den, men jeg syns den har personlighet og jeg får lyst til å se hele kortfilmen fordi far og sønn-forholdet virker ganske rørende og trivelig. Hvis denne kortfilmen vinner så er det er så teknisk godt utført og fordi man nesten blir litt svimmel av høyden og perspektivet, noe som også egentlig er ganske imponerende å få til i en animert kortfilm.
- My year of Dicks
Jeg føler denne kortfilmen, som jeg har sett litt av, men ikke alt fordi den er ganske lang og jeg ikke alltid er like tålmodig, har en av de kuleste titlene jeg har hørt på lenge og tittelen alene gjør at det hadde vært veldig kult om denne animerte kortfilmen vant. Ellers så er altså dette en kortfilm som beskrives som en morsom og provoserende historie om en 15-årig jente på tidlig 90-tall og hennes ymse forsøk på å slutte å være jomfru. Det jeg så av kortfilmen viste meg en veldig personlig og god film med en karakter som jeg tror mange kan relatere seg til og som fortalte historien sin på en engasjerende og underholdende måte. Helt ærlig så er ikke animasjonen her helt min smak, men jeg kan se at den er veldig god og at den har en helt egen look og traileren fanger det rocka, edgy og personlige som kortfilmen ønsker å være og er sånn sett en god introduksjon til en kortfilm som føles som den vil mye og som gjør mye riktig. Hvis denne kortfilmen vinner så er det nok fordi den er så relaterbar for mange og fordi den forteller en historie som både er ungdommelig og nostalgisk.
- An Ostrich told me the World is fake and I think I believe it
Dette er visst historien om en kontor-ansatt som finner ut at verden er fake, derav kortfilmens tittel (som jeg også liker skikkelig godt) og basert på traileren så får jeg veldig lyst til å se hele denne kortfilmen fordi konseptet med å oppdage den fjerde veggen og at man lever i en verden laget i stop-motion animasjon og å finne ut at verden er fake og sånt, er en fryktelig kul og smart ide og det føles liksom ekstra passende når det er i en stop-motion-animasjonsfilm. Jeg syns denne filmen ser veldig sjarmerende, vellaget og original ut og syns strutsen særlig er veldig skjønn. Hvis denne animerte kortfilmen vinner så tror jeg det er fordi ideen er ganske rett frem, men likevel original og forfriskende og fordi stop-motion er en kunstform som krever så mye pirkearbeid og er så imponerende.
Basert på trailerne føler jeg meg ikke stort klokere rundt hvilken animasjonsfilm som vil vinne, men selv heier jeg mest på The Flying Sailor :) Yay!
*
Da tenkte jeg å komme ordentlig i gang med dagen mer. Neste innlegg kommer om noen dager og i mellomtiden håper jeg at det var underholdende å lese hva jeg tenkte om animerte kortfilmer basert på traileren deres :)
Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din over Disney, men jeg trur dessverre det har lett for å bli sånn i såpass store selskaper. Nesten ironisk nok, i og med at man skulle tru de hadde økonomisk sikkerhet nok til å nettopp kunne ta sjanser, men sjøl syns jeg jo at uavhengige filmskapere, som som oftest har vesentlig trangere budsjett, skaper mer ektefølt kunst.
SvarSlettGøy å lese tankene dine om disse trailerne. Syns også titlene på de to filmene du nevnte sist var veldig kule :) Dette får meg forresten til å tenke at du kanskje ville likt Love, Death + Robots på Netflix om du ikke allerede har sett det. Det er ei samling animerte sci-fi-kortfilmer man kan se i hvilken som helst rekkefølge, og de er veldig forskjellige fra hverandre, både i tematikk, stemning og stil. Syns selvfølgelig dermed de også varierer veldig i kvalitet, men noen av dem er virkelig gode, og en del av dem trur jeg også ville vært din greie. Også veldig praktisk at de som regel varer i mellom ti og tjue minutter, så de gangene man egentlig ikke har tid til å komme i gang med noe før man for eksempel skal dra et sted, har man ofte tid til dét istedenfor å doomscrolle.
Du har nok rett i de tingene du skriver i første avsnittet i kommentaren din ja. Og fint at det var gøy å lese tankene mine om trailerne for kortfilmene. Takk ellers for påminnelsen om Love, Death + Robots, det fikk jeg lyst til å sjekke ut.
Slett