Strange World og ymse annet :)

Heisann! Det er søndag og ikke så mye nytt å melde utenom at det kanskje kan se ut som om en Nav-ting ordner seg ganske fint, samtidig som jeg enda ikke vet sikkert at det vil gjøre det. Men jeg har håpet med meg og ting lover godt. Ellers så ble jeg jo ferdig med Nanowrimo forrige søndag og jeg har i ettertid begynt på en julenovelle om en gatelykt og en brannhydrant som blir forvandlet til mennesker og får feire jul sammen. I tillegg har jeg andre prosjekter; deriblant en utspekulert plan om å tegne en veldig fin tegning med en julete hilsen på og så kopiere den opp og så bare dele den ut hver gang jeg ser noen som virker litt slitne eller lei seg eller om jeg ser noen bli urettferdig behandlet. På den tegningen skal jeg skrive noe om at jeg ønsker at de skal ha noe fint å huske fra den dagen også og håpe at jeg kan være oppmuntrende og gjøre en forskjell. Og om jeg ikke ser noen som trenger trøstende tegninger så skal jeg bare plassere slike tegninger rundt omkring likevel og håpe at noen som trenger det finner det. I tillegg skal jeg gi bort noen kopier til andre jeg kjenner som de kan gi videre til noen som trenger det sånn at vi kan være julestemnings-ninjaer eller noe sånt. Yay!

Og ellers skjer det ikke så mye spennende, men jeg gleder meg til julekalendere og desemberhygge, jeg skal på et julebord på torsdag (ble med i en forening for folk som har ulike tarmdiagnoser like etter at jeg fikk Ulcerøs Kolitt-diagnosen og de arrangerer julebord på Egon for folk fra Oslo-området på torsdag som jeg har meldt meg på) og håper det blir hyggelig, jeg jobber mye og blir litt sliten av det, men har likevel overskudd til skriving og ymse kreative prosjekter og jeg syns jeg har irriterende lite flaks for tiden fordi jeg ikke vinner konkurranser eller Lotto eller Yatzy-rundene med moren min, men jeg velger å gå ut i fra at det bare er fordi jeg skal vinne masse julekalenderkonkurranser og fordi jeg tross alt har vunnet den tingen i november som jeg bryr meg mest om å vinne; nemlig Nanowrimo ;)

Og så har jeg sett denne filmen:


Nå tenkte jeg å dele min anmeldelse av denne filmen og så kommer neste innlegg mest sannsynlig onsdag kveld. God fornøyelse og så bables vi :)

Strange World


Noen ganger så blir man veldig rørt av en film uten at den egentlig fortjener det og Strange World (eller En annerledes verden siden jeg måtte se den norske versjonen) var et sånt tilfelle. Jeg tror det er litt fordi denne filmen føltes så sympatisk og velment og noen ganger så er det nok.

Uansett, Strange World følger familien Clade, en familie av oppdagere som under et siste oppdrag finner en plante som skaper elektrisitet og som de tar med hjem til landet sitt. Tjuefem år senere så er det store bondegårder som dyrker denne planten, men den begynner å råtne og familien Clade må dra ut på et nytt eventyr for å redde planten. Og så handler det mye om noen far og sønn-forhold, å forene ulike ambisjoner og liknende i en historie som kunne fått terningkast 3 om man bare fokuserte på storyen, for det er egentlig ingenting med denne historien som overrasker noe særlig og selv twisten (som jeg burde forutsett, men som jeg ikke forutså, samtidig som jeg likevel forventet det twisten førte til) er ikke særlig interessant.

Og samtidig så ble jo jeg veldig revet med likevel og for min del handler det mye om at jeg elsket animasjonen så mye og ble oppriktig glad i karakterene. Jeg liker at den ene karaktersønnen er homofil og at det bare aksepteres som en naturlig del av historien (sånn burde det jo alltid være, men det er alt for sjelden tilfelle likevel), jeg liker at alle karakterene tross alt er karakterer man blir glad i og forstår, selv når de tar feil valg og jeg liker stemningen og musikken og hvordan det er et sted der to av karakterene krangler og noen filmer ville dratt det ut, men her så finner de ut av ting ganske fort og det er god kommunikasjon, noe som det også alt for ofte ikke er i historier og det i en grad som er ganske frustrerende og jeg syns begynnelsen er veldig stilig løst.

Så ja, jeg likte veldig mye med Strange World, samtidig som det er en slags frustrasjon i hvordan den likevel kunne vært så mye bedre med enkle endringer. For eksempel er Strange World egentlig overraskende dårlig markedsført til ny animert Disney-film å være. I tillegg så har jo Pixar vist med filmer som Luca og Turning Red at filmer kan ha ganske enkle og rett frem historier, så det er ikke det at Strange World nødvendigvis hadde trengt den mest kreative historien i verden, men sånn den er nå så føles det likevel litt for lett. Jeg tror også et problem med denne filmen er at jeg ikke tror far og sønn-forholdene, som på mange måter er hjertet i historien vil fenge barna så mye, samtidig som den litt for banale historien og den egentlig litt for opplagte twisten vil gjøre at mange voksne heller ikke fenges.

Og da sitter man igjen med folk som meg som likevel koser seg veldig fordi man liker karakterene og animasjonen og stemningen og alt det der så mye at man har lyst til å gi en femmer for det, og jeg vet ikke om det er nok.

Jeg tror jeg må konkludere med en terningkast 4 fordi det egentlig er så mye som kunne vært gjort bedre at jeg ikke helt kan forsvare å gi den femmeren som hjertet mitt hadde litt lyst til å gi rett etterpå bare fordi jeg tross alt likevel ble veldig revet med. Jeg satser på at det gir mening.  

(Ps. da jeg lette frem traileren så kom jeg over en video som advarte om å se Strange World fordi tenåringssønnen er homofil fordi "homosexual agenda" er så farlig for barn og hvis noen har Disney + så vil jeg egentlig at dere skal se Strange World på trass når den dukker opp der om noen måneder bare fordi sånne folk som er så redd homofili og at barn lærer om det er så håpløse og fordi man kan kritisere Strange World for mye, men at den har en homofil karakter er virkelig noe utelukkende positivt, om noe så er det en sånn ting som gjør at jeg skulle ønske resten av filmen var bedre fordi åpent homofil karakter i en animasjonsfilm fortjener bedre.)


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg