Der jeg oppsummerer november og deler en juleønskeliste :)

Heisann! Det er onsdag og det fineste med livet er at oppfølgingstiltaket mitt har blitt forlenget et halvt år sånn at jeg kan få penger fra Nav litt lenger og har litt bedre tid på å finne en jobb i tillegg til Norsk Gallup. Yay! Utover det er jeg veldig klar for desember i morgen og i morgen blir ellers veldig fin fordi jeg skal på et julebord og jeg satser på at det blir trivelig selv om jeg ikke kjenner noen andre der. Ellers så er det ikke så mye spennende som skjer. Jeg søker en del jobber, jeg skriver på ulike prosjekter, jeg spiller mye Nintendo og jeg gleder meg til alle julekalenderkonkurransene jeg skal kose meg med i desember. 

Her er en veldig fin sang kalt Do a little good fra filmen Spirited som jeg i helgen så på Apple Tv + og som jeg likte veldig godt:


Filmen var en slags moderne vri på Charles Dickens En Julefortelling, bare at musikal med en sjarmerende Ryan Reynolds og en flott Will Friedle som var ganske mye bedre til å synge enn forventet. Og jeg likte Spirited skikkelig godt og anbefaler den hvis man vil se en ny julemusikal som er veldig underholdende og kul :)

*

Nå tenkte jeg å oppsummere november fordi den måneden der jeg skrev 50 000 ord på 20 dager nesten er ferdig (ja, jeg er stolt av meg selv fordi jeg har jobbet bortimot 80% og likevel funnet så mye tid til skriving, i tillegg til å se fire filmer og lese syv bøker) og vi må se bakover før vi kan se fremover. 

Oppsummeringsinnlegg for november 2022 

BØKER


- The secret to superhuman strength av Allison Bechdel

Personlig og informativt om Allisons livslange forhold til fitness og trening i en svært fin grafisk roman. Veldig mye mer interessant enn det kanskje høres ut og løftet av gode betraktninger rundt helse, trening og meditasjon. Terningkast 5!

- I know you rider av Leslie Stein

En memoar i tegneserieform om en abort forfatteren har og hvordan den påvirket henne. Veldig søt tegnestil, men alt i alt en ganske forglemmelig bok. Terningkast 4!

- Lonely castle in the mirror av Mizuki Tsijuimura

Magisk realisme i en sår og veldig fin bok om ungdommer, psykisk helse og eventyr. Fascinerende, sær og ganske så fin bok som føltes innmari velment. Terningkast 5!

- Birthday Boy av David Baddiel 

Fint illustrert og ganske underholdende om et ønske med store konsekvenser. Sjarmerende og fengende bok som jeg koste meg en del med. Terningkast 5!

- Tidsfördriv av Matilda Gunnarsson Rathsman

Poetisk skrevet bok med et veldig interessant premiss som likevel tapte seg litt etter hvert og som ble litt for malende til tider og litt for melodramatisk i tillegg. En veldig god ide likevel. Terningkast 4!

- Lycantrophy and other cronic illnesses av Kristen O'Neal 

En bok som har fått en del kritikk fordi den handler om en karakter med tamilsk bakgrunn, men er skrevet av en forfatter som ikke er det. Selv så likte jeg denne boka skikkelig godt og jeg likte hvordan den handlet om en gruppe kronisk syke unge voksne som har en discord-gruppe der de prater om sykdommene sine og så viser det seg at en av dem er en varulv og har å være det som sin kroniske sykdom. En varm, smart og engasjerende bok. Terningkast 5!

- Space Band av Tom Fletcher

Et band må representere jorden i en konkurranse mellom flere band som tilfeldigvis foregår i verdensrommet. Underholdende nok og med mange kreative ideer, i tillegg til at det er fine illustrasjoner. Terningkast 4!

FILMER

- Thomas mot Thomas

Sær, men veldig smart og original norsk film om parallelle universer og ymse annet. Flott skuespill, mye sjarm og en veldig god film rett og slett. Terningkast 5!

- Disenchanted

Fornøyelig og herlig oppfølger til Enchanted. Flotte musikalnumre, en engasjerende historie og en film jeg likte skikkelig godt. Terningkast 5!

- Strange World 

En veldig dårlig markedsført Disney-film som jeg ble rørt av selv om historien i og for seg ikke overrasker nevneverdig. Flott animert dog og veldig sympatisk og velment, jeg skulle bare ønske storyen var bedre. Terningkast 4!

- Spirited

Smart, sjarmerende og virkelig fin musikaltwist på Dickens sin klassiske julefortelling. Litt rotete og kanskje litt lenger enn nødvendig, men reddet av godt skuespill, fengende sanger og at den er sånn Musikal med stor M der det er masse sang og dans og hele filmen åpenbart elsker å være en musikal og. Terningkast 5!

*

Her er ellers en fantastisk Youtube-video om hvordan animasjon ikke bare er for barn som er verdt å sjekke ut hvis man har en time til overs og vil se en veldig god video om hvordan animasjon passer for alle:


Og her er en juleønskeliste fordi mamma lurer på hva jeg ønsker meg til jul og sånt :) Jeg tenkte å avslutte dette (allerede litt for lange, men det får gå) innlegget med den ønskelista og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse =D 


Juleønskeliste 2022 (beklager om formateringen har gått litt over stokk og stein, det bare ble sånn)


-  Penger!!!

-  Natt (eller netter) på hotell i Oslo sånn at jeg kan dra på Bikubekveld uten å måtte rekke siste t-bane hjem til Stovner

-  Svenske sjokoladeboller (dvs. sånne her https://gille.se/produkt/gillebollar/)

-  Tyrkisk Pepper Hot & Sour, Hockey Pulver eller annet salt og elskbart godteri

-  Flax-lodd og Flax-kalendere

 

Gavekort på

-  Bokhandel (ideelt sett Outland, Ark eller Norli)

-  Egon eller Peppes Pizza fordi jeg elsker å spise lunsj de stedene og det sånn sett hadde kommet veldig godt med

-  Billettservice, Det Norske Teatret eller Eventim (fordi jeg elsker teaterplaner)

 

Teaterbilletter og liknende

-  Oliver på Lillestrøm Kultursenter (fordi det er en superfin musikal)

-  We will rock you på Oslo Spektrum (fordi fengende musikk og sånt)

-  Cirque Du Soleil på Oslo Spektrum (fordi nysirkus er magisk, men så er dette showet litt isshow i tillegg som bonusmateriale)

-  Come from Away på Den Nationale Scene (fordi beliggenhet i Bergen ikke stopper meg fra å ønske å se en nydelig og sår musikal når den endelig settes opp i Norge)

-  Hør’a Dagbok på Oslo Nye Teater eller Riksteatret (fordi den markedsføres som hip hop musikal og det funka jo supergodt med Hamilton, så kanskje det funker fett med norsk materiale og)

-  Tryllefløyta på Det Norske Teatret (fordi denne musikkteateroppsetninga er det nærmeste Det Norske Teatret kommer storslagen musikaloppsetning våren 2023)

 

Bøker

-              En Julefortelling av Erlend Loe og Lisa Aisato (fordi en flott spesialutgave av yndlingsjulefortellingen min med Lisa Aisatos nydelige illustrasjoner hadde vært magisk)

-              La skogen leve av Nora Dåsnes (fordi hun tegner så fint og forteller så gode historier)

-              Herman av Herman Flesvig og Erlend Loe (fordi jeg tror det er en bok jeg kan relatere meg mye til selv om jeg ikke har noen formell diagnose enda)

-              Signert jubileumsutgave av En mann ved navn Ove av Fredrik Backman (fordi det er en bok jeg er veldig glad i og den inneholder 150 ekstra sider der Fredrik Backman skriver om hvordan han skrev boka)

(her finner man denne boka: https://www.adlibris.com/se/bok/signerad-en-man-som-heter-ove-jubileumsutgava-9789143539103)

Klær

-   søte skjørt uten splitt som gjerne er tyll eller har artig design eller på annen måte er sjarmerende og karolinske

 

-   søte og nerdete t-skjorter fra Outland eller andre butikker (tenk søte katter og bøker, Pikachu, artige illustrasjoner)

 

Ymse annet som er litt dyrere, men fortsatt veldig ønsket

-              Tur til Gøteborg og/eller København (fordi så fine byer der jeg alltid koser meg)

 


Kommentarer

  1. Jeg syns "Lycantrophy and other chronic illnesses" var en veldig gøyal tittel :) Umiddelbart, uten å ha lest boka sjøl og dermed uten å kjenne omfanget og konteksten og måten det gjøres på, tenker jeg at jeg syns det er litt synd at forfatteren har fått kritikk for at hun har en tamilsk karakter uten å være tamilsk sjøl, for hvis man bare kan skrive om karakterer som ligner en sjøl, blir det mye kjedelig litteratur rundt omkring. Jeg tenker jo i utgangspunktet at man kan skrive om alt mulig av karakterer så lenge man kjenner materialet sitt godt, men nå veit jeg som sagt ikke hva som var tilfellet her, om hun har skrevet om karakteren sin på en stereotypisk eller unøyaktig måte eller hva det var.

    Jeg har også lyst til å se det nye showet til Cirque du Soleil, for neste år blir det fjorten år siden sist jeg så dem, og nå som jeg har begynt å trene luftakrobatikk sjøl, trur jeg at jeg ville fått enda mer ut av det nå. Jeg håper både du og jeg får det med oss <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Syns det er en gøyal tittel selv og jeg syns ikke boka er skrevet unøyaktig eller stereotypisk når det gjelder det tamilske, det at hovedpersonen har tamilsk bakgrunn er bare en ting med karakteren og påvirker egentlig ikke storyen nevneverdig.

      Og håper vi får sett Cirque du Soleil <3

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg