Om julen 2020 og ymse mål for 2021 =D

Heisann og fortsatt god jul 🎅 Selv har jeg feiret sammen med faren min, broren min med samboer og nevøen min Olav, så vel som litt med familie på farsida. Og det var skikkelig trivelig, dessuten hadde vi innmari flaks for moren min har vært forkjøla siden forrige lørdag og etter litt masing fra onkel A og Mr. D, så vel som broren min og meg tok hun korona-test tidlig på lillejulaften og så var vi supernervøse fordi om den hadde vært positiv ville jeg havnet i karantene som nærkontakt og da ville jula bare vært meg og mamma og jeg ville ikke kunnet treffe annen familie eller andre av planene mine. Men så fikk vi svar tidlig på julaften og testen var negativ så da gikk alt etter planen. 

Og egentlig demonstrerer dette litt hvordan 2020 har ødelagt meg litt, for jeg er jo i utgangspunktet en skikkelig optimist, men i år har jo normalen vært at pessimister har fått rett, noe jeg har taklet ganske dårlig. Så jeg var sikker på at mammas test kom til å være positiv bare fordi jeg hadde så lite lyst til at den skulle være det og brukte tirsdag til å fundere på hvordan jeg kunne greie å havne på sykehus i stedet fordi da hadde jeg i alle fall truffet sykepleier-engler, i stedet for at det ble bare meg og mamma hele tiden. Og jeg liker ikke at dette året har desillusjonert meg, for jeg vet at jeg kanskje har vært litt for naiv og håpefull før og at det er lett å bli skuffet på den måten, men dette året har vært så veldig kjipt og jeg savner hvor mye lettere jeg syntes det var å tenke at ting ville løse seg før. Det er en del av meg som fortsatt ikke klarer å akseptere at ting faktisk KAN gå så til helvete som det gjorde pga. pandemien i år fordi optimisten i meg har lyst til å tenke at vi lever i en god verden der ting ordner seg. Og nå ser jo ting lysere ut fordi vaksiner er på vei, men likevel. Noe i meg har gått i stykker av dette året.

Og så tenker jeg på ting som er litt skummelt med 2021 og det er forandringer, mer presist at jeg er nødt til å gjøre noen forandringer og det er egentlig positive forandringer, men det er fortsatt skummelt. Den ene tingen er at jeg har fått den kroniske sykdommen Ulcerøs Kolitt og en konsekvens av det er at jeg neste år blir litt nødt til å finne ut av kosthold og hva som er bra og mindre bra for meg å spise. For jeg er i ganske god form for tiden, men jeg føler meg oppblåst og har løs mage en del og jeg har også gått ned i vekt og sliter mer med å legge på meg nå og det gjør det ekstra viktig å finne ut av hva som gir god næring sånn at jeg ikke blir særlig mye tynnere og slappere. Og jeg har jo egentlig visst at jeg er mer flink til å spise snacks enn jeg er til å spise ordentlige måltider i flere år, men nå har jeg ekstra motivasjon til å måtte gjøre noe med det. 


Den andre forandringen jeg må gjøre er å ha et lavere lesemål fordi det i år har vært en del tilfeller der jeg har lest 200 sider eller mer på en dag, bare for å være på bok seks for måneden tidlig nok til å garantere å rekke 8-9 bøker på en måned og jeg har plutselig innsett at det er så unødvendig. Å ha et lesemål er helt lov og det vil jeg ha, men hvis jeg lar det lesemålet være 72 bøker i året (noe som tilsvarer seks bøker i måneden i stedet) for eksempel så blir lesingen mer kos og mindre anstrengt og jeg tror det er godt for meg å slappe av mer når det gjelder slike ting. Jeg trenger generelt sett å stresse mindre med uvesentlige ting har jeg funnet ut.

Og det er jo egentlig bra at jeg har mål om å få et bedre kosthold og å stresse mindre med hvor mye bøker jeg leser, men den delen av meg som er redd for forandringer er litt nervøs likevel. Sukk...

Men hei, nå tenkte jeg å gjøre noe fint og det er å dele litt bilder jeg har tatt de siste dagene. God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager :)

Noen bilder fra juletida 2020


Luna er nydelig, men hun lar ingenting få stå i fred. For eksempel fant vi ut at hun er halvt ekorn siden hun prøvde å spise konglene mamma hadde tenkt å pynte med. Men så er Luna så søt at det går liksom ikke an å bli for sur på henne heller.


Jeg var flink i går og ble med broren min, samboeren hans og nevøen min på tur i går og som en del av å bli et nytt og bedre menneske så tok jeg ikke med veska mi fordi det nå virker helt idiotisk hvordan jeg har insistert på å drasse med meg en stappfull veske overalt. Men jeg tok med mobil sånn at jeg kunne ta bilder. For eksempel av vannet og utsikten.


Eller de rimmalte steinene i vannkanten <3


Med litt artige effekter på mobilen tok jeg også dette bildet av vannet.


Og ååå, frostmalte blader, det er så himla fint <3


Og så fant jeg et forsteinet troll ;)


Her har vi ellers solnedgangen hos faren min i går.


Faren min hadde nisse på terrassen =D


I dag er det julevær <3 


Jeg har IKKE noe bilde av julegavene mine, det får eventuelt komme siden. Men jeg fikk klær av mamma, Hockey Pulver i en smak jeg ikke hadde prøvd før av onkel A og Mr D. og mye annet fint, deriblant 2500 kr og et gavekort på henholdsvis Ark Bokhandel og Lindex, så det blir kos å ta en unødvendig fritidsreise til sentrum en dag for å shoppe litt :) Og en gave jeg HAR lyst til å vise er dette, for i år var jeg med på Secret Santa på Twitter der man fikk en Twitter-venn å sende hemmelig nissegave til og så fikk man fra en annen og fra min hemmelige nissevenn fikk jeg Chai-te, kort og tekoppunderlag og bokmerker som var laget av hun som var hemmelig nissevenn for meg (man kan se illustrasjonene hennes her og hun er supertalentfull). Twitter har vært noe av det fineste med i år, jeg har blitt mye mer kjent med folk der og følt meg som del av et fellesskap og det har vært så fint, litt på samme måte som å være med på Secret Santa var superkos <3


Kommentarer

  1. Luna er veldig søt :) Og fine bilder fra turen, hvor var dere? Jeg ser også trollet :)

    Jeg er ikke akkurat noen ernæringsfysiolog, men det som har hjulpet meg mest med å spise sunt, er å lage det meste av maten fra bunnen av, for da kan jeg bedre kontrollere inntaket av for eksempel salt og sukker. Og jeg har på ingen måte alltid likt å lage mat, jeg hata det i begynnelsen da jeg nettopp hadde flytta for meg sjøl, men å være vegetarianer i Bø i 2010 var ikke like lett som å være vegetarianer i Oslo i 2020, så jeg blei rett og slett nødt til å lære meg å lage mye mat fra bunnen av fordi det var få veggis-ferdigproduker å få tak i. Og en av de beste måtene å bli flink til å lage mat på, er å lære å like å gjøre det. Jeg bruker matlaging nærmest som ei pause fra resten av dagen, der jeg setter på et musikkalbum som jeg hører fra start til begynnelse som jeg kanskje ikke ville hatt anledning til å høre på ellers. Funker også med podcast eller lydbok :) Og fordi en av de enkleste måtene å spise sunt på, er å passe på å spise variert, prøver jeg å ikke spise mer enn én pastarett, én texmex-rett, én curry osv. per uke. Nå er jeg kanskje i overkant opptatt av dette, men jeg har også ei slags matdagbok der jeg skriver ned hva jeg spiser sånn at det er enklere for meg å ikke spise det samme igjen og igjen. Ikke sikkert noe av dette funker for deg, men ville bare si at jeg på ingen måte alltid har likt eller vært flink til å lage mat, det er noe som jeg delvis har blitt tvunget til, så det går absolutt an å lære seg å like noe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fra start til slutt skulle det selvfølgelig være, ikke fra start til begynnelse ;)

      Slett
    2. Turen var i Hurum-området og Luna er kjempesøt <3 Og takk for en veldig grundig og fin kommentar som gir meg håp om at jeg kan lære meg å bli glad i å lage mat. For jeg må finne ut av mat mer fremover og kommentaren din var motiverende lesning :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg