Weathering with you og sånt :)

Heisann! Det er fredag. Jeg har mye jeg trenger å fylle dagen med utover jobb etterpå og ellers så er livet ganske ålreit for tiden selv om en del av meg fortsatt bruker litt for mye tid på biblioteksavn (følte misunnelse overfor folk som bor på Svalbard for noen dager siden fordi jeg fant ut at de hadde mulighet til å lese aviser på biblioteket mens jeg ikke har det og det er så teit ting å være misunnelig over), selv om jeg nå har fått levert bøker og har bestilt bøker der tre av dem skal hentes etterpå og mye av tilbudet er tilgjengelig sånn sett. Og det slo meg litt at der jeg alltid har elsket å bo i Oslo fordi vi har så mange muligheter her, fordi jeg liker biblioteker og teatre og kafeer og alt det der, så er det sikkert mer praktisk å bo på mindre steder under pandemier fordi de har mindre smitte i omløp enn i storbyer og det dermed er tryggere å åpne opp ting som biblioteker igjen enn det er i f.eks. Oslo. Samtidig så har jeg mulighet til nesten alt jeg vil for tiden og det er også noe i å se hva man takler, hvordan jeg holdt det veldig greit ut i april og mars da omtrent alt var stengt. Jeg vet ikke.

Ellers er det mest irriterende i livet mitt nå at en tast på tastaturet mitt er skikkelig løs og det virker tidlig å få problemer med en data jeg anskaffet høst 2018. Men jeg tenkte å få dratt innom der dataen ble kjøpt nå snart og forklare problemet og se om det er noe som kan fikses. Jeg vil anta at det ikke burde være så vrient å få ordnet og nå for tiden har jeg jo faktisk råd til å betale for det også. Vi får se :)

Utover det så koser jeg meg med Animal Crossing og Breath of the Wild (startet en ny fil for to uker siden) på Nintendo, jeg leser fine ting, jeg fargelegger og jeg løser kryssord. Og jeg var på kino i går, noe jeg snart skal komme tilbake til, dessuten har jeg mer enn nok å fylle dagene med :)

Her er en fin video jeg fant i går som kombinerer Animal Crossing og Zelda på en måte som bare gir mening om man har dilla på både Animal Crossing OG Breath of the Wild. Da gir den til gjengjeld veldig mye mening og blir en riktig kul fornøyelse =D




Og nå tenkte jeg å poste trailer for denne filmen:



Her kommer min anmeldelse og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)


Weathering with you

Den sommeren han begynner på videregående rømmer Hodaka hjemmefra, fra det landlige Japan til metropolen Tokyo. Det blir på alle måter en grensesprengende opplevelse. Været er nitrist og det regner hele tiden. En dag møter han Hina på et gatehjørne. Hun er energisk, smart og viljesterk og ikke minst så har hun helt fabelaktige krefter: hun kan stoppe regnet, gjøre himmelen blå og få sola til å skinne!
*
Noen ganger så får en film noe ekstra av sammenhenger man ser som man ikke er ment å se, så vel som aspektene rundt når man ser filmen og slik var det med Weathering with you, noe som gjorde det til en veldig fin filmopplevelse.
Og alt begynte med hvor uendelig fint det var å være på kino igjen. Kjøpe popcorn og en brus, entre en kinosal, bare å være del av noe mer sammen med andre. Det ER noe annet å se ting hjemme, det kan være fint, men å se noe på kino eller teater er en helt egen greie og jeg er så glad for at det går igjen, selv om det fins forskjeller som max 50 i salen og hånddesifiseringsstasjoner og at jeg basically begynner å innse at jeg kan gi opp drømmen om å betale med kontanter for en lang stund fremover.
Og så var altså Weathering with you, som er laget av skaperne bak Your Name (som jeg også likte veldig godt) en skikkelig fin film. Øverst har vi et synopsis jeg kom over og dette er altså en magisk historie om været og kjærligheten.
Anyway, noen grunner til å se denne filmen er animasjonen. Denne filmen er VELDIG pen og det er litt deilig å se håndtegnet animasjon igjen. Videre er det karakterer man blir glad i, en historie som engasjerer hele veien og en fin stemning som gjør alt veldig fascinerende.
Om jeg skal kritisere noe så er karakteren Hina litt for perfekt, hun er ganske Manic Pixie Dreamgirl-tropen om sant skal sies. Det skjer også et valg i filmen som har veldig enorme konsekvenser og dette er et valg ikke alle vil være enig i. Samtidig så var det dette valget som gjorde at jeg ble så rørt på slutten og så sammenhenger som gjorde at filmen fikk noe ekstra ved seg.
For det gjøres et valg i filmen som fundamentalt endrer verden og det på måter som påvirker veldig mange og som ikke er utelukkende positive. Og likevel, den ene hovedpersonen, Hodaka, treffer en gammel dame på slutten av filmen som forteller at ting nå er slik de var 200 år tidligere, så på en måte er ikke endringene bare et tap, det er like mye en retur til det som en gang VAR normalen. Og her tenkte jeg på pandemien. For jeg leste litt mange artikler rundt påsketider som var sånn «Ting blir aldri normalt igjen» eller «Her er 10 ting som blir annerledes etter pandemien» og det gjorde meg så redd og deppa fordi det var så overveldende. Og en del av meg tror ikke helt på de artiklene fullt ut fordi vi er vanedyr, dessuten er jo ting for min egen del alt nå ganske nær opptil normalen selv om pandemien fortsatt er i gang. Men samtidig, hvis noen ting aldri blir helt det samme, hvis det ER ting som alltid vil være endret av pandemien, så tror jeg at det kan bli litt som i Weathering with you der man ser at folk har tilpasset seg en ny normal og til og med har det ganske greit. At ting forandrer seg trenger ikke utelukkende å være en kjip ting, det kan også være en spire til nye begynnelser, nye muligheter, det er et håp der og.
Og det var dette jeg satt igjen med da jeg forlot kinosalen, tanker man ikke var ment til å få, men som bidro til at filmen ble en enda sterkere opplevelse og som gjorde at jeg følte meg så veldig gladtrist etterpå. Jeg håper det gir mening.
Terningkast 5!

Kommentarer

Populære innlegg