Om Fun Home og sånt :)

Heisann og håper dere har det fint. Selv har jeg det ganske greit for tiden, jeg følger retningslinjene, men utover det så er livet mitt ganske nært opptil normalen og det syns jeg er kjekt :) Og ellers handler livet mye om Nintendo fordi jeg egentlig har lyst til å spille enten Zelda eller Animal Crossing bortimot konstant for tida, men jeg finner tid til andre ting som fargelegging eller bøker eller kryssord og. Yay!

På den negative siden har jeg funnet ut at den løse musetasten på tastaturet mitt er en sånn greie som må fikses med å sende hele dataen på reparasjon, men heldigvis har jeg en reservemus jeg arva av mamma og planen min er å bruke den, irritere meg over den løse tasten og sende dataen på reparasjon i begynnelsen av juli da jeg grunnet ymse ferieplaner ikke vil ha nevneverdig behov for pc tilgjengelig uansett. Av annet interessant så har jeg laget en skikkelig fin plan nå for bøker jeg skal bestille fra meg selv til meg selv om et par dager. Jeg kan dele en oversikt over hvilke bøker dette er i neste blogginnlegg, men uansett er det bare snakk om dager før jeg skal bestille bøker som forhåndsgave fra meg til meg som ideelt sett kommer i posten i andre halvdel av juni, like før bursdagen min ;) Og det er så fint å ha råd til dette uten å trenge å bruke alt jeg har inne på noen av sparekontoene mine, jeg føler meg veldig heldig som har vært rikere enn vanlig under pandemien når så mange andre sliter. Det er så deilig å ikke trenge å bekymre seg for penger i år etter i fjor da pengebekymringer var der hele tida.

Her er en veldig fin sang:




Og her er en annen veldig fin sang:



Begge disse sangene er hentet fra musikalen Fun Home som jeg fikk streamet hjemmefra i går, noe jeg har skrevet litt om. God fornøyelse og så kommer neste innlegg om noen dager :)


Fun Home – et par tanker

Allison Bechdel (kjent for Bechdel-testen og tegneserien Dykes to watch out for) ga i 2006 ut den autobiografiske tegneserieromanen Fun Home. Jeg leste den boka for en del år tilbake og ble ikke helt overbevist, men jeg var likevel nysgjerrig da musikalversjonen kom og det med rette, for Fun Home er en utrolig flott musikal. Det er en musikal om å oppdage hvem man er, det er en historie om familie og det er en historie om å miste en far og å lære hvor lik og ulik man kan være faren sin på godt og ondt. Og Fun Home som musikal er en av fortsatt ganske få musikaler om å være lesbisk, dessuten syns jeg fortsatt det er veldig kult at Fun Home vant beste musikal og det med en musikal der kvinner sto bak både boka, sangtekstene og musikken (girl power!).
Anyway, jeg har i veldig mange år hatt et ønske om å se Fun Home. Jeg tror det er en sånn musikal som ville vært en veldig sterk opplevelse, dessuten trenger den egentlig ikke så mange skuespillere eller så avansert scenografi for å funke fett, så den kunne gjort seg godt på flere norske scener. Og fin ting, nå har jeg sett den fordi jeg fant en mulighet til å streame Victory Gardens 2017-oppsetning og av alle musikaler jeg har streamet hjemme de siste to månedene, så er dette den fineste så langt.
For det er ikke det samme å se musikaler hjemme som på et teater. Stemningen er jo fin og musikken er flott uansett, men så mye handler om alt rundt en teateropplevelse også for meg. Det handler om å kjøpe en brus og noe snacks først, det handler om å entre salen og det handler om minuttene før en musikal begynner, som er minuttene jeg lever for. Øyeblikkene da alt er forventning og magi og man gleder seg så veldig mye.
Og likevel, med Fun Home streamet hjemmefra så stemte alt. Jeg ga meg hen til opplevelsen og det føltes like fint som om jeg hadde vært rent fysisk på et teater. Og kanskje kan dette skyldes mange ting, men jeg tror også at det handlet litt om materialet, for Fun Home er en musikal som er veldig godt skrevet.
På en måte er dette litt rart for med de korte scenene Fun Home er satt sammen av, så kunne det virket litt for fragmentert, men det funker så godt og oppbygningen gjør denne musikalen svært tilgjengelig. Det er personlig og nært og mens sangene handler om spesifikke ting, føles det også universelt. Som med Ring of Keys, som barne-Allison synger den første gangen hun ser en annen lesbisk person og ser seg selv i henne uten helt å forstå hva hun kjenner igjen. Jeg har lenge syntes Ring of Keys er en helt nydelig sang, men magien ligger også i at jeg tror alle kan relatere seg til den. For kanskje er man ikke lesbisk selv, men man har likevel gjerne hatt et øyeblikk der man kjenner igjen noe av seg selv hos andre og det endrer alt. Eller øyeblikkene der man leser en bok og forfatteren setter ord på noe man selv har tenkt uten å ha de rette ordene for det selv. Disse øyeblikkene er sånne øyeblikk der man føler seg så sett og det gjør dem så viktige. Og jeg elsker hvordan dette formidles i Fun Home og sangen Ring of Keys. Ellers har vi videre sangen Changing my major to Joan, som er en sang alle som noen gang har vært intenst forelsket for første gang kan kjenne seg igjen i. Og det er ingen fasit i Fun Home heller, vi møter Allison som barn, ung voksen og voksen og ingen av dem har alle bitene av puslespillet, men sammen pusler de sammen en helhet som det er lett å fascineres av.
Og for meg så var med Victory Gardens oppsetning stemningen, men også skuespillet som hele veien var særdeles godt. Og en ting jeg liker med sangene i Fun Home er at de handler så mye mer om formidling enn vakkerhet. For jeg syns skuespillet alltid er det mest viktige i musikaler og at ting faller igjennom lett om det er fantastisk sang og dans, men skuespillet er så som så. Og i Fun Home ER skuespillet viktigst, det er skuespillet som gjør at man blir rørt og fascinert. Sangene er godt fremført, bevares, men det føles som det er lagt et større fokus på å formidle budskapet enn å synge pent og det gjør at sangene gjør sterkere inntrykk mener jeg. Ellers var jeg fascinert av hvor like stemmer castet her hadde som castet på Broadway-musikalcden selv om det var andre skuespillere hele veien.
Og jeg vil ikke gi terningkast nå, jeg bare er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å se Fun Home-musikalen. Takk <3

Kommentarer

  1. Så fint at du har hatt glede av å streame musikaler hjemmefra! Jeg husker du har snakka enten om boka eller musikalen eller begge på denne bloggen før, så kult at du fikk sett noe du har hatt lyst til å se lenge. Vi får håpe Det norske teatret setter opp denne etter hvert, de virker som den mest sannsynlige kandidaten når det gjelder teatre i Oslo til å sette opp en litt mindre kjent musikal, og jeg trur de ville kunne gjort det veldig bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har i alle fall bablet om musikalen Fun Home før og ja, det var fint å få sett den endeligvis :) Og Det Norske Teatret er nok den mest aktuelle kandidaten om denne musikalen ble satt opp i Norge og jeg tror selv at de ville gjort den forestillingen veldig godt :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg