Udyr av Kristine Tofte og ymse annet =D

Heisann! Det er ikke alt som går helt som jeg vil for tiden, men noe som ER topp er kreativiteten. Jeg skriver, tegner og fargelegger hver dag for tiden og det føles veldig fint. Ellers tror jeg ikke så mange leste forrige innlegg og det går fint, men jeg tar meg den frihet å nevne to essensielle ting fra det innlegget her. 1) alle burde lese "The book of M" av Peng Shepherd og "The seven husbands of Evelyn Hugo" av Taylor Jenkins Reid (som begge er bøker jeg ga terningkast 6 i september) og 2) hvis noen velger å se den nye animasjonsfilmen om Kaptein Sabeltann på kino, så bør de se den så sent på dagen som mulig siden publikum da jeg så den lørdag ettermiddag var det mest slitsomme kinopublikummet jeg har opplevd EVER (og så fikk JEG kjeft i salen av en mamma som satt ved siden av meg fordi jeg sukket veldig høyt og passiv aggresivt da sønnen hennes fant frem mobil i stedet for å følge med, LOL).

Ellers skal jeg snart dra til moren min fordi hun er i Kiel frem til lørdag og jeg skal være kattevakt i mellomtiden. Så det blir jo koselig. Planen for kvelden er å ha snacks, brus, salte drops og å kose med verdens fineste Luna mens jeg ser filmer, leser, fargelegger og kaster bort tid på internett. Yay!

Her er en ny trailer for Frozen 2 (eller den filmen jeg gleder meg mest til av kommende filmer i år):



Den ser sååå awesome ut! Dessuten liker jeg at den visstnok skal være veldig inspirert av samisk kultur og Disney har samarbeidet med Sametingene i Norge, Sverige og Finland for å gjøre det så riktig og respektfullt som mulig.

Her er for øvrig en kul bok jeg har lest:


Nå kommer min anmeldelse av denne boka og så kommer neste innlegg på søndag antar jeg. Vi bables og god fornøyelse :)


Udyr av Kristine Tofte

Amund er skolelei og føler seg som en taper. En fredag i juni sender læreren ham til en avsides gård for å se om en praksisplass kan være noe for ham. Amund tviler. Bonden stikker av med en gang han kommer, og dyr er ikke Amunds sterkeste side. Heldigvis dukker også Ida opp på den slitne gården. Hun er skolens peneste, og hun har peiling på dyr. Men dyrene på Bru gård viser seg å være alt annet enn vanlige husdyr, og det er flere som brått viser interesse for dem. Før helgen er over må Amund og Ida beskytte de utrolige dyrene mot en fanatisk pastor, en menighet med våpen og en nobelprishungrig forsker. En fantastisk og fargerik fortelling om hva som skjer når to helt vanlige ungdommer blir hovedpersoner i et veddemål mellom de høyst levende norrøne gudene Odin og Loke. 
*
Tilfeldighetene ville ha det til at jeg fikk denne boka i posten i forrige uke og så var den så fengende at jeg begynte på den tirsdag morgen og allerede har lest den ut. Og altså, «Udyr» er en skikkelig fornøyelig leseropplevelse, særlig om man i utgangspunktet har en viss fascinasjon overfor norrøn mytologi.
Uansett, jeg har jo alt delt synopsiset fra Goodreads og skal derfor ikke gå veldig nøye inn på handling, men jeg føler kjernen i historien er vennskapet som utvikler seg mellom Amund og Ida. Dette er veldig fint formidlet, på samme måte som Amund og Ida (og kanskje særlig førstnevnte) er svært godt utviklede karakterer med stadig flere lag som man oppdager etter hvert. Amund for eksempel er veldig lett å relatere seg til og jeg heiet veldig på ham hele veien, dessuten liker jeg at Kristine Tofte har gitt ham et saftig språk spekket med banneord for det tror jeg kan appellere til ungdommen som er målgruppen. Dessuten blir banningen på en måte et hint om noe som skjer på slutten av historien, det blir et verktøy og mer enn bare banning for banningens skyld.
Ellers var noe jeg likte veldig godt i denne boka hvor sprudlende fortalt det er. Det merkes liksom hele veien at Kristine Tofte (som også hentet inspirasjon fra norrøne myter i duologien sin «Song for Eirabu») virkelig er sterkt fascinert av norrøn mytologi og denne entusiasmen gjør alt ekstra gøy å lese. Og jeg liker videre at historien både har rolige øyeblikk og action og at den etter min mening ikke bare fremstår som en bok som Kristine Tofte tydelig har kost seg skikkelig med å skrive, men også en bok som for meg føles som en sånn bok som kunne vært en utrolig medrivende film eller tv-serie.
Om jeg skal kommentere på noe så er dette en bok som for meg var mer underholdende enn den var rørende. Og det er på ingen måte noe galt med det, jeg bare nevner det som et element ved alt sammen. Jeg tror heller ikke dette er en av de bøkene jeg vil huske aller best sånn i ettertid, noe som dog er naturlig når man, som meg, leser åtte-ni bøker i gjennomsnitt hver måned. Man kan også innvende at det er aspekter ved denne boka som gjør det uklart hvem som er målgruppen og at boka kanskje ville skilt seg enda mer ut i mengden om Kristine Tofte skrev den på nynorsk, slik som hun gjorde med Eirabu-bøkene sine, men dette er bare litt tanker og jeg håper det skinner igjennom at jeg først og fremst var veldig fornøyd med denne leseropplevelsen.
Udyr er original, fornøyelig, fengende og lærerik og en riktig brilliant bok som jeg tror de aller fleste kan kose seg veldig med. Terningkast 5!

Kommentarer

  1. Jeg ELSKER å passe andres hunder og katter :) Håper du koser deg kjempemasse, det hørtes helt topp ut!

    Trur denne boka er mer din type bok enn min type bok, men du fikk den til å høres veldig underholdende og oppfinnsom ut. Dessuten syns jeg faktisk det er veldig stas når det gis ut fantasy på norsk (og uten at jeg har lest noe av Kristine Tofte, så tenker jeg umiddelbart at nynorsk kler fantasysjangeren veldig godt).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg koste meg masse med å passe på Luna =D Ellers er det nok mer min type bok ja, men fint at jeg fikk den til å høres underholdende ut. Det var den og :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg