En utfordring og ymse annet :)

Heisann! Det er fredag og jeg har i en uke vært barnslig og nektet å blogge på trass fordi jeg hadde så lyst på kommentarer på innlegget jeg delte forrige fredag (jeg vet, jeg er teit), men nå har det blitt kommentert så hei, jeg kan blogge igjen, hurra :)

Og ellers er det lite interessant og nytt å melde. Jeg leser og spiller Nintendo masse, jeg har endelig kommet i gang med et redigeringsprosjekt jeg burde ha holdt på med mye mer denne sommeren og ellers så handler livet om å være tilbake til hverdagen, men dermed sette desto mer pris på helgene.

Jeg har for øvrig rundet basically alt på Yoshi-spillet mitt og derfor startet ny fil på Mario + Rabbids Kingdom Battle til Nintendo Switch fordi det er veldig gøy:



Og det er fint for nå kommer det et Nintendo-spill i september, et i oktober og et i november som jeg MÅ ha så da har jeg fine ting å glede meg til :)

Men jeg fant en utfordringdings som jeg tenkte å svare på, så da gjør jeg det nå og så kommer neste innlegg til uka. Vi bables og god fornøyelse!


Boksnobb-utfordringen (og jeg er for lat til å oversette spørsmålene til norsk så jeg håper det går fint å leve med engelske spørsmål og norske svar)


11.   Adaptation Snob: Do you always read the book before you see the movie?
Ikke alltid. Generelt sett så prøver jeg å lese boka først, men om boka egentlig ikke interesserer meg noe særlig, samtidig som det høres ut som en besnærende film, så ser jeg filmen. Et klart unntak fra å lese boka først er for øvrig musikaler, der er det vanligvis musikalen som kommer først og så leser jeg boka musikalen er basert på i ettertid og hører musikalsanger oppe i hodet mitt underveis. Jeg ender ofte opp med å like musikalen best.

2. Format Snob: if you had to choose only one format for the rest of your life - print, electronic, or audio - which would it be?

Fysiske papirbøker. Nå har jeg riktignok ikke gitt lydbøker en seriøs sjanse, men i slike tilfeller har stemme for meg veldig mye å si og hva angår e-bøker så har jeg jo en Kindle som jeg i en periode brukte en del, men så fikk den veldig dårlig batteri og nå har jeg uansett glemt hvor jeg har lagt laderen. Men jeg liker fysiske bøker best uansett, jeg liker det håndfaste med dem, jeg liker fullstappede bokhyller og bare ja. Fysiske bøker er best!

3. Ship Snob: would you date or marry a non-reader?

Etter 34 år som singel og med et manglende behov for å endre på det med det første, så er vel svaret her at jeg antakelig ikke ville datet eller giftet meg med noen generelt sett (selv om jeg noen ganger tenker litt på at jeg ikke er noens yndlingsmenneske, det er vel den ene tingen som kan føles litt sårt), men om jeg skulle det hadde det vært helt greit med en ikke-leser. Det viktigste i et forhold tror jeg uansett ikke at er at man har alle de samme interessene, det er viktigere med verdier. Hvis man er fundamentalt uenig politisk for eksempel tror jeg nok det byr på langt større problemer enn at den ene elsker bøker, mens den andre sjelden eller aldri leser.

4. Genre Snob: You have to ditch one genre and never read it again, which would it be?
Litt usikker. For jeg kunne svart krim fordi jeg tross alt leser det veldig sjelden, men samtidig så liker jeg jo krimgåter og krimnoveller og ideen om å kunne velge å lese mer krim som inspirasjon til påskekrim-historier. Og jeg kunne svart chick-lit fordi bøker som ser veldig overfladiske ut med fokus på kjærlighet interesserer meg veldig lite, men av og til dukker det jo opp unntak som jeg leser og underholdes av. Men jeg leser aldri kokebøker så det hadde nok vært lett å kutte ut og jeg tror man kan leve et veldig rikt liv av å overse de fleste selvhjelpsbøker og.

5. Uber Genre Snob: You only read one genre for the rest of your life, which would it be?

Jeg hadde jukset litt og valgt ungdomsbøker fordi det er veldig mange sjangre som kan kalles det og det hadde vært veldig lett å lure til seg lesing av både bøker som var ment mer for barn og både norsk og engelsk eller andre språk da.

6. Community Snob: Which genre do you think receives the most snobbery from the bookish community?

Jeg har nok selv, også her, vært litt snobbete overfor chick-lit for jeg liker egentlig ikke betegnelsen (det er litt som å kalle noe gutte- og jenteting når det egentlig er feil å kjønne ting, sjangre inkludert) og den mest fornøyelige boka jeg har lest i år (Red, White and Royal Blue) er jo i samme nabolag selv om den handler om to menn. Jeg syns ellers at mange undervurderer bøker med barn som målgruppe (eksempelvis er det jo mange som regnes som debutant når de gir ut sin første bok med voksne som målgruppe når de allerede har gitt ut en eller flere bøker for barn og unge og det gir lite mening for meg i og med at å skrive godt for et ungt publikum er minst like vanskelig som å skrive for voksne).

7. Snobbery Recipient: Have you ever been snubbed for something you've been reading or for reading in general?

Ikke som jeg kan huske eller vet om heldigvis.

Kommentarer

  1. Kul att få läsa dina svar! :)

    SvarSlett
  2. Enig med deg angående papirbøker! Og ellers har jeg nok en tendens til å være litt snobbete av meg sjøl; jeg merker jo at jeg ser litt ned på enkelte typer bøker sjangre, og jeg skammer meg litt når jeg blir mint på det.

    SvarSlett
  3. Fint at det var gøy å lese svarene mine og hurra for enighet angående papirbøker. Og det er jo litt naturlig med et snev av snobb når det gjelder bøker da for noen sjangre er generelt sett mer objektivt sett velskrevne enn andre.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg