Høydepunkter fra første halvdel av 2019 :)

Heisann! Det er torsdag, livet er fint og jeg gleder meg til København og da aller mest den delen som handler om å se etter bøker på bokhandler og kjøpe dem og plutselig ha enda mer å lese på fremover ;) Ellers skal jeg titte rundt, antakelig besøke et og annet museum og for variasjons skyld IKKE dra på Tivoli fordi det føltes som unødvendig i og med at jeg kjører færre og færre attraksjoner og ja, jeg tenkte å se om det gikk an å finne på noe annet i København i stedet.

Av annet interessant har jeg nå sett live-action Lion King og ga den terningkast 4 (hvis ønskelig kan jeg skrive en lengre anmeldelse av den senere, men sånn kort oppsummert så er den imponerende realistisk laget og flott å se på selv om jeg liker animasjon bedre enn CGI-realisme, dessuten syns jeg humoren og referansene nesten var litt morsommere her enn i originalen og jeg syns også stemmeskuespillet var godt, men på den negative siden føltes den fortsatt overflødig og jeg savnet særlig fargene i originalen, det gir mer liv, dessuten hadde de laget en film som basically var prikklik originalen scene for scene, men likevel kuttet noen setninger og småting her og der som faktisk føltes ganske essensielle og som det irriterte meg at manglet fordi det like godt kunne vært med når alt annet var som i originalen likevel og jeg merker at dette ikke var sååå kort oppsummert og at jeg basically har anmeldt den her likevel i denne parentesen, ja ja). Jeg har også sett ferdig siste sesong av Stranger Things (jeg vil ha mer Stranger Things) og dette er verdens beste scene i hele verden akkurat nå:



Himla hattifnatt så mye jeg elsket Neverending Story-filmen som barn, så ååå, denne scenen var så my jam <3
*
Men nå tenkte jeg å lage et innlegg i stil med dette der jeg trekker frem høydepunkter fra første halvdel av 2019. Jeg håper dette faller i smak, god fornøyelse (og det er bare å stjele ideen bak dette innlegget om man vil det) =D

Høydepunkter fra første halvdel av 2019

Bøker

Så langt i år har jeg lest 58 bøker og med to, tre unntak har det meste vært ganske bra siden jeg er veldig flink til å velge bøker som passer meg. Av alt jeg har lest så langt har jeg ellers gitt terningkast 6 til fire bøker og hvis jeg må velge én favoritt av dem igjen er det nok denne:


Red, white & royal blue av Casey McQuiston (som jeg fortsatt har planer om å anmelde etter hvert) er nemlig en sånn bok som føltes eksepsjonelt tilfredsstillende. Jeg elsket å lese denne boka, den var søt, romantisk, underholdende og den ga meg en verden jeg inderlig gjerne ønsket å være i.

Jeg vil dog også trekke frem en annen bok jeg har gitt terningkast 6 i år, nemlig "Dette er ikke oss" av Neda Alaei fordi det er en sånn bok man får lyst til å gi en god klem og blir utrolig glad i. 

Og jeg kunne nevnt i fleng for jeg leser så mye fint, men jeg tenkte bare å nevne disse to bøkene nå og så kan jeg heller skrive et innlegg i desember eller noe sånt der jeg velger årets topp 10 bøker eller noe i samme nabolag. 

Filmer

Jeg har sett 13 filmer så langt i år og den som overrasket positivt i størst grad var nok live-action Aladdin, mens den mest karolinske filmen nok var Detective Pikachu. Med det sagt så ga jeg én film terningkast 6 og det var Everybody's talking about Jamie som var live-filmet og som jeg så på Gimle Kino før jeg forlot kinosalen med tårer i øynene og et stort smil fordi jeg likte det så utrolig godt. Det var en innmari nydelig og flott spilt og fortalt musikal <3

Musikaler og teater

Jeg visste jo på en måte at i år kom til å være en nedtur bare fordi det ikke var 2018 som inneholdt Hamilton i London, noe det er vanskelig å konkurrere med, men det skal sies at jeg denne våren har fått sett langt mer teater enn jeg forventet på forhånd. Av teater på scenen, som er spesialfeltet jeg begynner med, så er nok et høydepunkt så langt i år Hand to God fordi jeg lo så mye og virkelig likte den mørke humoren der, dessuten var det utrolig underholdende. Den beste musikalen jeg så var ellers Lazarus antakelig (selv om den på en måte føltes mer som en teaterkonsert med litt handling rundt enn en klassisk musikal sånn jeg ser det) og jeg har ellers litt lyst til å trekke frem Everybody's talking about Jamie som et høydepunkt her og siden det tross alt var filmet musikalteater ;) 

Hva angår musikalcder så har jeg ikke hatt noen skikkelig dille i år, men to minidiller er jo The Prom og Beetlejuice som jeg har lyttet en del til og syns er awesome musikalcder. Jeg syns også The Lion var en fin oppdagelse.

Hva angår høsten så har jeg mål om å få sett Optimist, Sound of Music, Charlie og Sjokoladefabrikken og Dogfight og en liten del av meg gleder meg litt ekstra til førstnevnte fordi det er en veldig undervurdert musikal som jeg er veldig glad i.

Tv-serier

Mye av senvåren (om det en gang er et begrep man kan bruke) brukte jeg til å ha gjensyn med Buffy på Viaplay og utover det har jeg kost meg med siste sesong av Stranger Things. Av serier jeg ikke har sett før så har jeg ellers fått litt dilla på Supergirl, men jeg føler egentlig at jeg har brukt mer tid på å se ymse videoer på Youtube enn tv-serier i år sånn helhetsmessig sett. Hva angår tiden fremover er jeg spent på siste sesong av Orange is the new Black og jeg gleder meg veldig til Nordlys/Den mørke materien-tv-serien som skal komme på HBO etter hvert, det håper jeg kan bli veldig bra =D

Nintendo

En dum ting med i år er at jeg egentlig trenger nye joycon-kontroller siden de jeg har ikke funker optimalt i håndholdt modus bestandig og i perioder kan være veldig irriterende. Og joycon-kontroller er ganske dyrt så jeg har ikke funnet muligheten til å kjøpe dem så langt. Derfor har det en del av våren blitt litt mindre Nintendo-spilling enn ønskelig (noe som er grunnen til at jeg enda ikke har anskaffet Final Fantasy X på Switch, men jeg satser på at jeg får tak i det til høsten). 

Jeg har likevel fått spilt en hel del Nintendo både i begynnelsen av året da jeg startet ny fil på Zelda: Breath of the Wild som jeg spilte masse i februar og mars og nå i juni og juli når jeg nå har både nytt Yoshi-spill, Mario Maker 2 og Baba is you til å stjele alt for mye av tiden min fordi det er så gøy at jeg overser alle kontrollproblemer og gir meg hen til Nintendo-kos. Og særlig Yoshi og Zelda er nok de tingene jeg har kost meg mest med i år fordi det er så tilfredsstillende, det er liksom alltid ting å utforske og det er alltid gøy og det er alltid noe annet man kan gjøre om noe ender opp med å bli for vanskelig eller frustrerende. Yay!

Hva angår høsten gleder jeg meg skikkelig til både Link's Awakening og nytt Pokémon-spill og jeg håper inderlig at A Hat in Time snart lanseres til Switch siden jeg ikke har spilt det, men alt jeg har hørt om det får det til å virke som et virkelig karolinsk spill.
*
Og der har jeg fått skrevet om noen høydepunkter og jeg vil konkludere med at selv om dette har vært en utfordrende vår på noen måter (les: økonomi, mer spesifikt hvordan jeg i perioder har hatt så lite penger på konto at det har gjort meg ordentlig stresset og lei, dessuten er det irriterende når man egentlig trenger å kjøpe dyre Nintendo-ting som man ikke har råd til), så har det også vært et halvår der jeg har vært heldig nok til å ha både en deltidsjobb og en praksis å fylle dagene med. Å føle at man er flink til det man jobber med og å kunne ha praksis i et barneboksforlag med fine folk og kjekke arbeidsoppgaver er ting jeg setter veldig pris på. Jeg har heldigvis ikke hatt særlig mye tid til å kjede meg fordi jeg har hatt noe å fylle hver eneste dag med, dessuten har jeg lest fine bøker, sett mye fint på teater og ja, i det store og det hele så er livet fint og jeg ser frem til hva neste halvår bringer. 

Og da kommer neste innlegg søndag regner jeg med så da bables vi!

Kommentarer

  1. God tur til København, Karoline.

    Et tip : I Fiolstræde, tæt ved Nørreport Station (2 minutter fra hovedbanegården/ Alle S - tog standser ved Nørreport Station), der kan du finde hyggelige boghandlere og antikvariater. Der er også en stor bog café, ca midt på strædet. Et superhyggeligt sted. Som alle kender. Der er antikvariat i kælderen. Og nogle gamle nisser, der bestyrer den.

    Ikke så langt derfra, af en gade til venstre, ligger restauranten : Riz Raz. Den ligger flere steder i København. Hvis du er interesseret : Spørg dig for.
    De har superskøn mad til billig penge. Alle, især studerende, går der. Men generelt alle mulige mennesker. De har vegetarisk tag selv buffet, og man kan også købe kød. Og man kan spise så meget man vil, til 80 kr. Ca. Det kostede det, dengang jeg boede der.
    Meget kan være dyrt i en hovedstad, så derfor ville jeg lige tippe dig.

    Hvis du kan bruge mine råd til noget. Ellers la dem flyve i vinden!

    Mange hilsener - og lykke på rejsen! - fra Laila






    SvarSlett
  2. PS : Bogcaféen hedder Paludans Bogcafé. Det er Danmarks ældste bogcafé. Og Fiolstræde er en del af Københavns jødiske kvarter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for skikkelig mange fine København-tips =D Jeg hadde en innmari fin tur <3

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg