Smakebit på søndag og noen tanker om de nominerte til beste musikal Tony Awards-messig sett :)

Heisann! Livet er fint rent utover alvorlige problemstillinger som at jeg nå har to innlegg etter hverandre uten en eneste kommentar (noe som irriterer meg unødvendig mye) og at jeg er lei av variabelt vær (jeg mener, det burde da finnes en mellomting mellom været vi har nå med sol og regn om hverandre som det er vanskelig å planlegge for og 30 plussgrader m/strålende sol, men mindre strålende tørke, kan ikke stabilt høytrykk med rundt 22 plussgrader og oppholdsvær med sol og lett vind være et alternativ). I det store og det hele er livet likevel ganske fint, dessuten har Donald Duck bursdag i dag og det syns jeg er kult =D Og jeg leser, fargelegger, skriver og ser Buffy-episoder om hverandre, dessuten inneholder livet fine musikalcder og ja, det eneste jeg egentlig mangler nå er å igjen ha flaks på konkurranser og å på et eller annet vis bare få nye Switch-kontroller inn i livet mitt sånn at jeg igjen kan spille Switch for det er et savn (og jeg kan jo spille nå, men jeg liker ikke å spille på tv-en, jeg vil spille i håndholdt modus og det har i flere måneder funket veldig dårlig). Dessuten venter jeg fortsatt på bestilte bøker, men alle er i det minste sendt nå så det betyr at jeg kan være håpefull postkassesjekker hele neste uke, uka etter og uka etter det igjen (og fortvile om de ikke har kommet etter 28. juni fordi jeg da ikke får tatt de med til Stavern, men jeg anser det som lite sannsynlig, bank i bordet, at det scenarioet skjer og uansett vil jeg alltids ha mye lesestoff å velge mellom). Og her tenkte jeg å dele noen siste Tony Awards-tanker siden det er i kveld, men først tenkte jeg å være med på smakebit på søndag :)

Boka jeg leser nå er The Ice Monster av David Walliams:

(Bildet er lånt av Goodreads og linker til Goodreads-siden om denne boka.)

Her er synopsis fra Goodreads:

When Elsie, an orphan on the streets of Victorian London, hears about the mysterious Ice Monster – a woolly mammoth found at the North Pole – she’s determined to discover more…

A chance encounter brings Elsie face to face with the creature, and sparks the adventure of a lifetime – from London to the heart of the Arctic!


Mens jeg for så vidt ikke er målgruppen når det gjelder Walliams sine bøker, så har jeg hatt en fin leseropplevelse med det jeg har lest av ham og det er også tilfelle her. Dette er jo ikke stor litteratur, men det er engasjerende og fornøyelig og noen ganger er det deilig å lese noe som er veldig lettlest der å lese to, tre kapitler i et jafs er en enkel sak. Jeg liker dessuten den historiske settingen og at logikken er litt den samme som i Donald Pocket-er der man bare aksepterer alt som skjer selv om det egentlig ikke gir mening. Om jeg skal kommentere på noe så er det litt for overfladisk mye av tiden og jeg vet igjen at jeg ikke er målgruppen, men det finnes bøker for samme målgruppe som virkelig går mer i dybden og der man får mer igjen som voksen leser. Humoren er etter min mening også litt for barnslig og jeg syns karakterene kunne vært bedre utviklet. Det er likevel en av de beste bøkene jeg har lest av Walliams og det er jo fint :)

Her er en smakebit:


Jeg håper bildet er klart nok om man trykker på det, men sånn i tilfelle rottefelle legger jeg til en ekstra smakebit:

“It's extraordinary," muttered the professor. "There's a special connection between them."
"Like me and me favourite mop," added Dotty.”


Flere smakebiter finnes hos Grønne Skoger :)

*
Ellers så er det altså Tony Awards i kveld (og jeg personlig håper veldig at det vil være noen klipp tilgjengelig på Youtube i morgen som jeg kan kose meg med) og jeg har nå endelig fått lyttet til alle de fem musikalene som er nominert til beste musikal og det er Hadestown, The Prom, Ain't too proud, Beetlejuice og Tootsie. Og den store favoritten er jo Hadestown (som kombinerer gresk mytologi og folk opera) og jeg blir på ingen måte overrasket om Hadestown vinner. Selv har jeg ikke blitt helt overbevist (litt fordi ingen av cd-ene med musikken som man finner på Spotify føles helt definitive på den måten jeg tror det vil føles med Broadway-musikalcden der noen sanger er tilgjengelig, men ikke alt enda), men jeg liker at det føles ganske originalt og nyskapende og at det er litt sært på den beste måten (litt på samme måte som Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812), dessuten tror jeg dette er den av de nominerte til beste musikal i år som vil appellere mest til de som har et litt mer ambivalent forhold til musikaler enn meg siden den ikke er noen musikal-musikal liksom, hvis det gir mening).

Den av de nominerte jeg liker best er dog fortsatt The Prom fordi det er en så utrolig sympatisk musikal på den beste måten og den føles litt som underdog, dessuten er den veldig velment og mens jeg ikke tror den kommer til å vinne noe særlig heier jeg litt ekstra på den likevel.

Tett fulgt av The Prom har jeg siden fredag (da musikalcden ble tilgjengelig på Spotify) allerede lyttet en hel masse til Beetlejuice og musikken der er faktisk ekstremt fengende og jeg liker Beetlejuice-musikalen veldig godt. Det er ingen veldig ambisiøs eller nyskapende musikal, men det er sånne melodier man får på hjernen, det er skikkelig flinke folk involvert og det er en sånn musikal som oser av personlighet. Hvis man skulle delt ut musikalpriser kun basert på underholdningsverdi og ikke tenkt på at det skal være nyskapende eller rørende eller brilliant så hadde Beetlejuice vært kongen basically ;)

De andre to nominerte er Ain't too proud og Tootsie, to musikaler som har det samme problemet. Ain't too proud føler Motown-bandet The Temptations (som blant annet hadde sangen My Girl) og er veldig oppbygget på en måte som viser at det har vært gjort god research og at det er stor respekt for materialet. Tootsie på sin side er inspirert av filmen med samme navn, men har oppdatert settingen og gjort en del endringer som skal gjøre det mer riktig #metoo-messig sett og har en fantastisk Santino Fontana og mye humor og karisma som dog dessverre gjenspeiles litt dårlig på musikalcden. Problemet med disse musikalene er at jeg ikke bryr meg. Jeg tror sikkert både Ain't too proud og Tootsie er fantastiske forestillinger om man ser dem på Broadway, men jeg har lytta litt til begge musikalcd-ene og de engasjerer meg ikke det spor. Og Ain't too proud liker jeg litt bedre enn Tootsie fordi jukebox-musikaler, selv om jeg foretrekker musikaler med nytt materiale, i det minste har den fordelen at det gjerne er sanger man har et forhold til fra før så, men jeg syns ingen av disse musikalene er særlig interessante.

Så som en kort oppsummering så er det Hadestown, Beetlejuice og The Prom jeg liker best og Hadestown er nok den beste av de tre, men samtidig så vant Avenue Q beste musikal i konkurranse med Wicked (sistnevnte er nok min favoritt av de to, men at Avenue Q vant er likevel artig fordi det var en mindre og mer humoristisk og lett musikal mens Wicked er klassisk storslagen Broadway med mye eventyrlig overdådighet og jeg liker når Tony-juryen foretrekker de litt mindre og mer intime produksjonene) og det hadde vært gøy om The Prom plutselig overrasket med å stjele Beste Musikal rett under nesa for Hadestown.

Og ellers hadde jeg tenkt å synse i vei om andre priser, men jeg tror egentlig dette innlegget er langt nok allerede. Uansett håper jeg virkelig at folk sjekker ut de fem nominerte til Beste Musikal 2019 på Spotify (eller i det minste Hadestown, Beetlejuice og The Prom som er de tre beste av de nominerte etter min mening) for det ER veldig verdt det.

Neste innlegg kommer om noen dager så da bables vi (og husk at det er helt lov å kommentere ukommenterte innlegg selv om det er en ting som egentlig er lett å leve med).

Kommentarer

  1. Tack för smakbiten. Tony Awards har jag verkligen ingen koll på!

    SvarSlett
  2. En flott smakebit :-) Selv om humoren er barnslig så kan den treffe fint :-)
    Ha en riktig fin pinsesøndag!

    SvarSlett
  3. Hadde ikke hørt om denne forfatteren før, men det virker jo som ei artig og koselig bok. Og jeg bør egentlig sjekke ut Beetlejuice-musikalen for jeg liker filmen skikkelig godt, og som jeg trur jeg allerede har nevnt, føles den i utgangspunktet såpass teatralsk at jeg trur den kler musikalformatet noe innmari. Håper den har beholdt noe av goth-estetikken i kostymer og scenografi som i filmen den er basert på :)

    SvarSlett
  4. Kan inte bedöma innehållet men omslaget var så fint och lockade till läsning. Tack för smakbit

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten, gillar omslaget. Tony awards har jag inte hört talas om

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Jag tycker inte man behöver ta så allvarligt på målgrupp av böcker!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! Det var en okänd bok för mig.

    SvarSlett
  8. Vær så god angående smakebiten og boka var artig og koselig :) Ellers håper jeg du sjekker ut Beetlejuice-musikalen, Kristine og jeg håper du sjekker ut Tony Awards, Mia :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg