Oppsummeringsinnlegg for mai 2019 =D

Fin ting: det er juni, beste måneden fordi det er starten på sommeren, dessuten inneholder juni bursdagen min og bursdagen til Donald Duck (som jeg pleier å feire litt for meg selv bare fordi jeg er så glad i ham som karakter) og ja, juni er en fin dings =D Og ellers gleder jeg meg over ny sesong av SYTYCD fra og med mandag 3. juni, jeg gleder meg over Tony Awards (der jeg riktignok har fått lyttet til litt for få av musikalene som er nominert, men både Beetlejuice, Kiss me Kate og Broadway-produksjonen av Hadestown har digital release førstkommende fredag så da har jeg muligens noe fint å lytte til neste helg) og jeg gleder meg til neste helg fordi Oslo Comix Expo (som for min del er synonymt med å dra til Grünerløkka filial, kjøpe en Cola i baren, forsyne meg litt med potetgull som står fremme på bord rundt omkring, lete frem en hel haug med Donald Pocketer og andre tegneserier og så sitte og lese og kose meg i mange timer).

Og i dag har jeg brukt et gavekort jeg har hatt i mange måneder og derfor skal jeg teste Lørenskog Kino for å se Detective Pikachu igjen fordi hvorfor ikke.

Her er en fin opptreden med Ali Stroker fra den nye produksjonen av Oklahoma på Broadway der hun synger I can't say no:


Forresten så har jeg spart penger de siste månedene fordi jeg har en sånn fin tradisjon der jeg bestiller bøker på nettet fra meg selv til meg selv som en for tidlig bursdagsgave. Dette medfører at jeg nå har bestilt åtte bøker og det er disse:

- Red, white and royal blue av Casey McQuiston (en presidentsønn og en britisk prins som hater hverandre må late som om de er venner og så oppstår gay love, jeg ønsket å lese denne boka pga. konseptet, men når den også fikk god omtale og var nesten umulig å få tak i så ble lese denne boka-behovet bare enda sterkere liksom)
- The lost girl av Anne Ursu (magisk realistisk barnebok om et par tvillinger som jeg vil lese fordi jeg virkelig elsket Breadcrumbs og The real boy av samme forfatter)
- The mighty heart of Sunny St. James av Ashley Herring Blake (barnebok om jente på 12 år som får et nytt hjerte og med det lager en ny livsplan som kompliseres av uventede følelser overfor en annen jente, jeg har lest to bøker av Ashley Herring Blake og likt dem så godt at jeg på sikt sikkert ender opp med å lese alt hun har skrevet)
- Darius the Great is nok okay av Adib Khorram (ungdomsbok om amerikansk-persisk gutt med klinisk depresjon som tar sin første tur til Iran og så handler det om vennskap og familie og slike ting og jeg bare likte coveret og tittelen veldig godt, dessuten har bokbloggere jeg leser vært ganske positive)
- The weight of the stars av K.C. Ancrum (ungdomsbok der fattig jente fra trailerpark møter sår jente som savner moren sin som er astronaut og på en enveisreise til enden av solsystemet og så oppstår kjærlighet, er nysgjerrig fordi den visstnok skal være veldig vakkert skrevet, dessuten liker jeg tittelen)
- One word kill av Mark Lawrence (gutt finner ut i januar 1986 at han er kreftsyk, han har venner han spiller Dungeons & Dragons med og så er det noe tidsreiser og sånt og jeg skjønner egentlig veldig lite av synopsiset, men anmeldelser er superpositive og har gitt meg følelsen av at dette er en sånn bok som vil appellere veldig til den delen av meg som elsker Stranger Things så yay)
- Bloom av Kevin Panetta (grafisk roman om gutt som ufrivillig jobber på sin fars bakeri og så blir han kjent med gutt på samme alder som får jobb der og så oppstår kjærlighet, jeg syns av en eller annen grunn at det er veldig mye finere å lese om homofil kjærlighet enn heterofil, dessuten virket tegnestilen fin og jeg tror denne boka kan være søt sommerlesning)
- Pilu of the Woods av Mai K. Nguyen (grafisk roman om en jente som elsker skogene i nærheten av huset sitt og så møter hun en treånd hun må hjelpe og så oppstår vennskap og slikt og jeg bare syntes tegnestilen var helt usedvanlig søt og noen ganger trenger jeg usedvanlig søte ting i livet mitt)
*
Så yay, flere bøker og altså, hvordan jeg skal få tid til alt jeg har av bøker aner jeg ikke, men det er litt fint også. Det er et herlig mysterium <3

Og da tenkte jeg å komme til det EGENTLIGE poenget for dette innlegget, som var å oppsummere mai. Sånn før jeg går inn på bøker og filmer jeg leste og så vil jeg nevne sånn generelt sett at det jeg likte best med mai var ESC (selv om jeg ikke likte ambivalensen som kom i følge med ESC i år siden en barnlig del av meg vil at Eurovision bare skal være kos, jeg vet det sikkert høres naivt og selvopptatt ut, men likevel). Jeg likte også 17. mai som var litt ekstra trivelig i år, jeg likte at jeg fikk sett masse Buffy og fargelagt mye og jeg liker at det føltes som om ting kom til å ordne seg sånn generelt sett. Ting jeg ikke likte med mai i år var været som jeg innser at er mye mer normalt enn mai-været i fjor, men som likevel føltes skuffende fordi det i Oslo i alle fall basically var fem dager i strekk som var veldig fine og så var det jo fint av og til, men det var også snø, regn, kulde og mange dager med ingentingvær. Og jeg vil ikke at det skal bli tørke, men et stabilt høytrykk som varer en liten stund er det jo lov å ønske seg (det perfekte hadde vært rundt 20 plussgrader, blå himmel, sol og søte skilpaddeskyer, en lett vind og regn på natten sånn at man kunne starte dagen med en regnbue og en frisk "etter at det har regnet"-duft i lufta). Eller i det minste vær det går an å planlegge for siden den samme dagen gjerne kan ha både regn og sol for tiden sånn at man aldri helt vet om man skal ha med jakke og om det er best med sommersko eller regnsko.

Nok om det. Her er oppsummering i alle fall og så kommer neste innlegg til uka:

Oppsummeringsinnlegg for mai 2019

Bøker

- Be prepared av Vera Brosgol 

Fint tegnet og fortalt grafisk roman om campingliv og sånt. Terningkast 4!

- Heartstopper av Alice Oseman 

Himla søt grafisk roman om kjærlighet og sånt. Terningkast 5!

- Opposite of always av Justin A. Reynolds 

Siterbar, fin og herlig skrevet ungdomsbok med tidsreise-elementer. Veldig imponerende debutroman etter min mening. Terningkast 5!

- The wild robot av Peter Brown

Stilfull, søt og skjønt illustrert og fortalt om en vill robot blant dyr og sånt. Terningkast 5!

- Off to be the wizard av Scott Meyer

Sær, original og fornøyelig skrevet så lenge man legger logikk litt på hylla underveis. Terningkast 5!

- Svart Lego av Kristin Storrusten 

Lettlest og interessant barnebok med fin hovedperson. Terningkast 4!

- Beasts of extraordinaru circumstance av Ruth Emmie Lang

Fortryllende fint fortalt og riktig unik bok. Terningkast 5!

- Folk med ångest av Fredrik Backman

Siterbar, sår og underholdende. Jeg elsker følelsen av å lese noe som er fengende og fornøyelig skrevet, men samtidig så føles gråten like nær som latteren og Fredrik Backman er skikkelig god på den følelsen. Terningkast 6!

FILMER

- Detective Pikachu 

Nostalgisk og genial Pokémonfornøyelse. Terningkast 5!

- Everybody's talking 'bout Jamie 

Nydelig musikalmagi på Gimle Kino som ga transefølelsen av at verden ikke finnes lenger og alt er magi etterpå fordi det var sååå fint. Terningkast 6!

- Aladdin 2019

Unødvendig, men forbausende god live action-versjon av Disneys Aladdin. Disneys beste live-action-versjon så langt. Terningkast 5!



Kommentarer

  1. Jeg blei skikkelig nysgjerrig på flere av bøkene du har bestilt til bursdagen din, så jeg gleder meg til å høre mer om dem! Ellers er også jeg sånn at jeg liker bedre å lese om homofil kjærlighet enn heterofil kjærlighet. Jeg trur kanskje grunnen er at heterofil kjærlighet liksom har vært normen innen bøker (og filmer) i såååå mange år at jeg rett og slett er litt lei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult at du ble nysgjerrig på flere av bøkene og jeg tror det er samme forklaring som deg når det gjelder å lese om homofil kjærlighet.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg