Der jeg babler litt om musikaler og Stjernekamp 2019 :)

Heisann! Det er fredag, verden gikk ikke under i går selv om værmeldingene fikk det til å høres ut som om det skulle skje (det var litt kraftig regn og en dose torden, men vi slapp forholdsvis billig unna på Stovner) og livet er generelt sett fint. Jeg skriver (delte en novelle for noen dager siden og har i går begynt på mitt tredje forsøk på krim for barn, fordi det blir noe feil med hver begynnelse og så må jeg prøve på nytt), fargelegger og leser og alt det er ganske kjekt. Dessuten har moren min HBO nå og jeg har passordet så jeg har tenkt å sjekke ut Fosse/Verdon så snart jeg har sett de episodene jeg liker best av Buffys syvende sesong (som er sesongen jeg på mange måter nok liker minst) på Viaplay.

Og ellers er livet fint fordi det inneholder nye musikalcder. Jeg kan fra og med i dag lytte til både den nye musikalcden med Kiss me Kate, jeg kan lytte i vei til Beetlejuice-musikalen OG jeg kan lytte til Tootsie-musikalcden i tillegg og det er veldig kult. I tillegg kan man lytte til noen sanger fra Broadway-musikalcden til Hadestown, men der har de teit nok tatt en beslutning om å dele litt og litt sanger utover sommeren slik at det ikke er før i august basically at man kan lytte til hele Broadway-albumet (men til gjengjeld finnes flere album med musikalmusikken tilgjengelig som er Off-Broadway og konseptalbum og slik, så det er jo greit). Eller gleder jeg meg til den nye Broadway-oppsetningen av Oklahoma sin cd kommer, men det er tre uker unna og jeg er uansett veldig fornøyd med at jeg nå faktisk vil kunne lytte til alle de nominerte i kategorien Best Musical innen søndag kveld da det i USA er Tony Awards (kjære snille Youtube, pliiis ha så mange klipp tilgjengelig fra arrangementet som mulig, håpe håpe).

Nå tenkte jeg å dele noen sanger fra noen av musikalcdene som fra og med i dag er tilgjengelig på Spotify. Vi starter med "sang jeg er i ferd med å få litt dilla på" i form av Dead Mom fra Beetlejuice:



Jeg er veldig imponert over Sophia Anne Caruso som kun er 17 1/2 år, men allerede har vært med i både New York-oppsetningen av Lazarus og nå har en av hovedrollene i Beetlejuice. Dessuten liker jeg at stemmen hennes etter min mening er ganske unik og jeg syns rett og slett hun kler denne låta veldig godt.

Ellers finnes det litt lite klipp fra den nye oppsetningen av Kiss me Kate tilgjengelig, men det finnes nok til å bli veldig inspirert av Corbin Bleu:



Han er nok den fra High School Musical som har vært med i mest oppsetninger på Broadway i ettertid og han er jo både kjekk, god til å synge og enda mer god til å danse :)

Ellers så har jeg ikke lytta så mye til Tootsie enda, men jeg gleder meg til å lytte mer fordi jeg liker Santino Fontana som spiller hovedrollen og sånt (og visstnok er favoritt når det gjelder beste mannlige hovedrolle under Tony Awards i år). Denne sangen heter Unstoppable og jeg liker den egentlig ikke så godt (jeg syns melodien er ganske svak), men den er veldig godt fremført og sånt da og det er jo også viktig:



Uansett, yay! Mye musikalmusikk å sjekke ut fremover, det blir bra :)
*
Ellers har Stjernekamp-artistene for høsten blitt annonsert og dessverre var det ingen fra min ønskeliste. Med det sagt så gleder jeg meg uansett selv om det er veldig mange ganske ukjente navn her og jeg heier i utgangspunktet mest på Anette Amelia Hoff Larsen og Hanne Sørvaag, samtidig som jeg tror Beate Lech kan overraske positivt (jeg har en god følelse når det gjelder henne uten å vite helt hvorfor). Jeg har ikke noe forhold til hverken Bilal, Kim, Andrea, Adrian eller Sondrey, men jeg håper minst en av dem blir en ukjent perle som overrasker veldig positivt (på samme måte som både Ella og Ulrikke under fjorårets sesong). Jeg tror Kari Gjærum kan lide litt av at hun er eldre og kanskje ikke appellerer så mye til de som stemmer mest, men vi får se og jeg syns personlig at Åge Sten Nilsen er veldig teit, men det er jo smak og behag og det er jo ingen tvil om at han kan synge selv om han ikke er helt min smak. Og selv liker jeg jo at Stjernekamp inneholde mange artister som er ukjente for meg for jeg liker å oppdage nye stjerner, mer enn å se falmende stjerner forsøke på nytt. Så det blir nok bra og jeg håper det at de har med to fargede artister kanskje innebærer at minst en av dem kommer i alle fall til topp 5 og gjerne lenger, i stedet for å gå ut urettferdig tidlig.

Et knippe andre tanker er at det irriterer meg at det kom frem at det også i år ikke er før semifinalen at de har musikal (fordi tre musikalsanger er alt for lite), men på den positive siden skal visst MGP (eller Eurovision, jeg vet ikke om de holder det norskt eller internasjonalt) være en av årets sjangre og det er bra (dessuten fikk jeg inntrykk av at det ville være et av de første programmene så jeg håper personlig at det stjeler plassen til Country siden Country aldri engasjerer meg noe særlig). Jeg håper også på Storband i år, men vi får se. Uansett ser jeg frem til neste sesong :)
*
Og det var egentlig det jeg tenkte å bable om nå. Neste innlegg kommer på søndag så da bables vi!

Kommentarer

Populære innlegg