Sara Bareilles Amidst the Chaos anmeldelse :)

Heisann! Det er onsdag, på lørdag kan jeg poste påskekrim 2 for i år og om man vil ha noe å lese på i mellomtiden finnes Dødsannonsemorderen ;) Og ellers var jeg på Musikkteaterprisen på mandag og det var så fint, dessuten fikk jeg tak i flere autografer og hele kvelden handlet på sett og vis om musikalteater. I morgen har jeg ellers to billetter til Fuglane på Riksteatret (og det er så langt ingen som har vist interesse for å bruke den andre billetten selv om jeg spurte på Facebook så det blir nok bare meg, men det går bra) og utover det sjekket jeg nettopp bankkontoen min og ble, for første gang siden november, positivt overrasket av det jeg så og det er jo kjekt.

Ellers så har jeg egentlig hatt en slags regel for meg selv om at jeg skal ha en cd fysisk før jeg anmelder den, men så finnes jo Sara Bareilles sin nye cd på Spotify og mens jeg har tenkt å kjøpe cd-en hennes på sikt så ER det jo Spotify jeg bruker i hovedsak (unntaket er de to ukene jeg er på Stavern om sommeren) til å lytte til musikk så jeg konkluderte at jeg kunne bruke dette innlegget på en slags anmeldelse der jeg tar for meg hver av sangene med en kommentar til (men for variasjons skyld dropper jeg terningkast fordi jeg liker terningkast veldig godt, men noen ganger er det ikke nødvendig). Da setter jeg i gang (og om jeg deler link til sangen på Youtube eller poster klipp kommer til å variere fra sang til sang) :0)

Amidst the Chaos av Sara Bareilles

Selv har jeg vært fan av Sara Bareilles i veldig mange år nå og dette handler om at jeg elsker stemmen hennes og generelt sett syns sangene hennes er både velskrevne og fengende med fine melodier. Med det sagt så er nok Amidst the Chaos den aller beste cd-en til Sara Bareilles helhetsmessig, for jeg har nok flere spesifikke sanger jeg virkelig elsker på tidligere av Sara Bareilles album, men det er en så utrolig god helhetsmessig flyt her. Mye av dette handler om at Sara Bareilles i følge intervjuer jeg har lest her har arbeidet med en ny produsent og i tillegg har samarbeidet med andre låtskrivere og musikere i større grad og skapt en cd som er mindre gjennomprodusert og perfeksjonert og mer rå og jordnær. Jeg tror liksom at hvis noen ikke allerede er fan av Sara Bareilles så er dette cd-en som kan endre på det. Og da kan jeg bable litt om sangene :)

- Fire

Fire er en god start på et fint album, så vel som å være den sangen som pga. dans koreografert av Travis Wall har den fineste musikkvideoen. Og ellers så elsker jeg hvor godt varmen i Sara Bareilles stemme virkelig kler denne sangen. Denne sangen virkelig kler tittelen sin og er litt som varm sjokolade på en kald vinterdag eller Maltesers-kuler som smelter på tunga, den er mild og varm og flytende og magisk og jeg liker stemningen i den innmari godt. Og jeg vet at jeg ikke syns denne sangen er helt perfeksjon, men jeg aner ikke hva jeg skal kommentere på heller for jeg syns dette er ganske elsk :)

- No such thing

Det er noe med melodien her som får det til å høres litt ut som om man hører denne sangen under vann. Man gjør jo ikke det, men det er noe flytende, brusende og perleaktig med melodien som gir det noe undersjøisk og besnærende som jeg virkelig finner fascinerende. Videre blir denne sangen SÅ MYE BEDRE etter at jeg leste at denne sangen (og If I can't have you) delvis var skrevet som kjærlighetssanger til tidligere president Obama fordi Sara Bareilles (som folk flest) savner å ha ham som president veldig mye siden alt ga mye mer mening da ;)

- Armor

Denne sangen er visstnok inspirert av Women's March i mars 2017 og er nok ellers en av sangene på Amidst the Chaos med et klarest feministisk og politisk budskap, samtidig som det aldri blir for overtydelig heller. Det handler mer om at Sara Bareilles selv i et intervju har pekt på hvordan hun tidligere var veldig redd for å opprøre andre, men de siste årene har hun vært mer opptatt av hvordan hun føler at hun har et ansvar for å ha et budskap i kunsten sin og ikke trenger å gjøre alle til lags. Og dette gjør at musikken i større grad treffer også, som her da denne sangen kan være akkurat det anthem-et vi trenger i en tid preget av #metoo og en verden som ofte er temmelig kaotisk. Ellers liker jeg melodien her og jeg har riktignok andre sanger som treffer meg personlig i større grad på Amidst the Chaos, men denne sangen er awesome likevel.

- If I can't have you

Det er et eller annet ved melodien her, særlig i begynnelsen, som minner meg litt om Stand by me (som er yndlingssangen min) og det liker jeg veldig godt. Jeg syns i det hele tatt dette er en ganske fin melodi som i tillegg er veldig effektivt og fint arrangert og jeg syns ellers teksten er fin og at det i det hele tatt er en stemning her som smaker litt RnB, litt gospel, til og med litt Country i tillegg til pop, alt dette som sammen danner en jordnær, lett og smart helhet som jeg gladelig koser meg med.

- Eyes on you

Jeg syns denne sangen har så mange navn og så mange historier at det er litt forvirrende og generelt sett er dette en av sangene jeg har lyttet minst til så langt. Og med det sagt så elsker jeg hvordan melodien er en sånn melodi som smaker roadtrip og som man får lyst til å lytte til mens man sitter ved siden av noen som kjører bil og cruiser av gårde. Jeg har jo ikke en gang spesielt sans for biler, men om jeg kunne sittet i en sånn rød bil med rødt tak som de har i åpningen til Under samme tak og vi kunne spilt musikk skikkelig høyt og sunget med av full hals skulle jeg aller helst gjort det med Eyes on you. Og det er jo fint når sangen gir deg en slik klar følelse av hva den føles skapt for ;)

- Miss Simone

Denne sangen har en utrolig fin tekst om kjærlighet til soundtracket av Nina Simone. Dette er ellers en sang som er utrolig behagelig å lytte til, godt hjulpet av hvordan Sara synger denne sangen med en avslappethet og ro som gjør det til flyte-på-musikk deluxe. Jeg vil gjerne bli i denne sangen, bo i den og finne trygghet i bluesy, rootsy toner som man virkelig kan gi seg hen til. Ååå, dette er fint <3

- Wicked Love

På mange måter er Wicked Love en av de sangene på Amidst the Chaos som minner mest om sanger fra Sara Bareilles sine tidligere cd-er. Det er noe velkjent med melodien, en melodi som til og med har visse likheter med flere av Sara Bareilles tidligere sanger. Uten at det gjør noe for så vidt, i stedet er det mer som en slags påminnelse om at Sara Bareilles har utviklet seg, men hun er fortsatt en trygg havn for de som har vært fan ganske lenge. Og så er denne melodien fengende og radiovennlig og jeg liker teksten og hvordan det er åpent for flere tolkninger om man vil det.

- Orpheus

Tittelen på Sara Bareilles nye album er hentet fra en strofe i denne sangen; en sang som jeg ellers elsker for at den er en referanse til gresk mytologi og historien om Orpheus (som for øvrig også er deler av inspirasjonen bak den nyere musikalen Hadestown så Orpheus er virkelig populær for tiden). Og teksten her er så utrolig fin, det er sårt, klokt og når alt kommer til alt tross alt ganske håpefullt og med en ro som jeg liker skikkelig godt. Videre er denne melodien lett som et trøstende kjærtegn og en siste ting jeg elsker er hvordan dette synges. Jeg er ingen ekspert på dur og moll, men det er noe mørkt og skyggefullt over hvordan Sara Bareilles synger denne sangen særlig i begynnelsen som bare funker utrolig godt, det gir liksom litt følelsen av at dette er en sånn sang som kunne blitt sunget i et eventyr en sen kveld der helten er på et vertshus og ikke får sove og så går ut og finner en mystisk person sittende ute ved et leirbål under månelyset som synger denne sangen for ham og får nytt giv før han skal reise videre neste dag om det gir mening.

- Poetry by dead men

Denne sangen er en av mine store favoritter på Amidst the Chaos, mye fordi jeg elsker den lekne og sjarmerende melodien, dessuten liker jeg finurlig nok veldig godt hvordan det føles som om teksten nærmest ikke passer inn i melodien, det er som om teksten flyter utover sine bredder og dette er noe som gir denne sangen noe eget. I alle fall er denne sangen etter min mening super og rett og slett temmelig herlig på en litt sær og vimsete og søt måte.

- Someone who loves me

På mange måter er dette en av de sangene på Amidst the Chaos som jeg liker minst. Noe som ikke bør tolkes som at jeg ikke syns dette er fint for dette ER fint og med en melodi som har mye ettertenksomt og skjørt ved seg. Jeg syns bare at denne sangen er litt for rolig så for meg blir det litt kjedelig. Med det sagt; om man tenker seg alle sangene på denne cd-en som noe annet enn bare en sang så er denne sangen en havn. En trygg havn der man kan kjøpe inn proviant og føle seg elsket før man reiser videre ut på de syv hav.

- Saint Honesty

Den pianobaserte og følsomme Saint Honesty er muligens den sangen jeg syns er aller best sunget av alle på hele dette albumet. Alt er jo fantastisk sunget, men det er noe nesten gospelpreget ved denne sangen og noen toner Sara Bareilles synger her som er helt fremragne, samtidig som de fremføres med en selvfølgelighet som er helt makeløs. Det er rett og slett noe så jordnært og rått ved denne sangen, samtidig som det er den sangen her som aller mest føles litt som en bønn og jeg elsker hvordan alt dette lett paradoksale funker så uendelig godt sammen mens det skaper en sang jeg i alle fall syns er ganske fantastisk.

- A safe place to land

En anmeldelse jeg leste av Sara Bareilles nye cd betegnet denne sangen som en hymne til immigranter som trenger det tittelen sier; "a safe place to land" og det er lett å se hvordan den kan tolkes slik. Og denne sangen føles også som et trygt sted å lande, godt hjulpet av at dette er en duett med John Legend som også jo er ganske så flink til å synge. Med det sagt så er det mye å sette pris på med denne sangen, men jeg syns selv at det likevel blir litt for kjedelig og har av den grunn ikke lyttet så mye til denne sangen. Og kanskje er greia at denne sangen liksom aldri ordentlig begynner, i stedet er det egentlig bare mye av det samme hele veien. Og samtidig igjen føles det riktig så jeg vet ikke helt hva jeg syns sånn når alt kommer til alt. At det er fint fremført er uansett et ufravikelig faktum.
*
Da har jeg kommentert alle sangene, god fornøyelse :) Neste innlegg kommer om noen dager!