Oppsummeringsinnlegg for mars og Dumbo-anmeldelse :)

Fin ting: har hatt hell i konkurranser denne uka og, vant eksempelvis gavekort på Linderud Senter til verdi av 1000 kr i stad som jeg brukte på matvarer, en ny sportsbh og et gavekort på Billettservice som jeg brukte i stad, noe som betyr at JA, jeg har billett til Musikkteaterprisen =D Hadde så lyst til å få det med meg og nå blir det noe av. Og jeg er fortsatt litt bekymret for enkelte økonomiske ting sånn på sikt, men det er mange ting som ordner seg så fint for tiden at det føles som om alt kommer til å gå bra ;)

Ellers gleder jeg meg til å sjekke ut ny Sara Bareilles cd på Spotify på fredag (og jeg har lyst på cden i fysisk utgave og, men jeg satser på å finne den i Gøteborg i påsken), jeg gleder meg til Hand to God på lørdag og jeg koser meg utover det med å lese mye fint, skrive påskekrim, fargelegge og generelt sett ha det ganske kjekt. 

Men jeg skal snart anmelde Dumbo, men først tenkte jeg å oppsummere mars bok- og filmmessig sett så da setter jeg i gang :)

Oppsummeringsinnlegg for mars 2019

Bøker

- Upgrade Soul av Ezra Clayton Daniels 

Fascinerende, litt ubehagelig og unik grafisk roman med interessante sci-fi elementer. Terningkast 5!

- Charlie blir en kylling av Sam Copeland

Sjarmerende fortalt og ganske kreativ historie om forvandlinger og sånt. Terningkast 5!

- Fortellinger fra Indre By av Shaun Tan

Dyrisk, flott illustrert og svært original bok. Terningkast 5!

- Vengeful av V.E. Schwab

Spennende, smart og super oppfølger til en intrikat og kul superheltroman. Terningkast 5!

- The Magic Misfits av Neil Patrick Harris

Sjarmerende, magisk og fint fortalt. Terningkast 5!

- Hannah Green and her unfeasibly mundane existence av Michael Marshall Smith

Fornøyelig fortalt og temmelig sært om ting som djevelen og livet og forbausende gamle besteforeldre og sånt. Terningkast 5!

- Elefant av Martin Suter

Interessant, litt tørr og likevel besnærende om bittesmå elefanter og genetikk og slikt. Terningkast 5!

- Heartseeker av Melinda Beatty

Fantasy med kult premiss som brukte litt for mye tid på introduksjon og ellers sluttet for brått. Terningkast 4!

- I hate Fairyland: Book One av Skottie Young

Fargerik samling med morbid, fornøyelig og eventyrlig grafisk roman-kos. Terningkast 5!

Filmer 

- The Hate U Give 

Viktig, sår og svært god film med en historie det er verdt å lytte til. Terningkast 5!

- Britt-Marie var her

Uendelig sympatisk filmatisering av en av Fredrik Backmans mange skjønne bøker. Terningkast 4!

- Dumbo

Anmeldelse og terningkast følger lenger nede i dette innlegget. 
*
Så ni bøker og tre filmer på en måned, det er jo ganske bra. Noe annet som er bra er at jeg hadde hell i uhell deluxe på lørdag for jeg var på t-banen i retning sentrum for å se live-action Dumbo da det ble full stans i t-banetrafikken pga. signalfeil og så var jeg stuck på Økern der det ikke gikk buss hverken tilbake til Stovner eller ned til Saga Kino. Etter å ha vurdert alternativer foreslo mamma under en telefonsamtale at jeg kunne bestille taxi og ta det ned til sentrum så jeg ringte Oslo Taxi der det var skikkelig telefonkø. Så kjørte det tilfeldigvis en taxi forbi som skulle slippe noen av akkurat på Tøyen som jeg kom på og da endte jeg opp med å være ved kinoen fem minutter før de stengte dørene og rakk akkurat å skaffe snacks før jeg var på plass under filmtrailer to. 

Jeg hadde så hell i uhell som faktisk rakk filmen likevel på lørdag (og så er jeg heldiggris fordi moren min i etterkant vippset meg det som det kostet å ta taxi) og nå kan jeg dermed dele traileren:



Og så tenkte jeg nå å dele min anmeldelse av denne filmen og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)


Dumbo

Jeg har et litt blandet forhold til live-action Disney-filmer. På den ene siden koser jeg meg jo med dem og jeg liker dem basically alltid i alle fall litt kun basert på nostalgifaktoren og hvor glad jeg generelt sett er i Disney-filmer, dessuten liker jeg hvordan de introduserer et nytt publikum for historier som var en del av min oppvekst. Samtidig er det ikke til å komme bort i fra at disse filmene egentlig ikke er filmer vi virkelig trenger, og en del av meg er frustrert fordi jeg føler de sender et budskap om at animasjon ikke er nok, som om en film straks er mer viktig og ordentlig når det er live-action (eller «live-action» som med nye Jungelboken og den kommende Løvenes Konge-filmen). Og sannheten er at det ER ting man kan gjøre i en animasjonsfilm som ikke går an i live-action, dessuten inviterer det til en sammenlikning som det er vanskelig for live-action-versjoner å vinne.
Og det til tross; av alle live-action-versjoner så har jeg egentlig hatt ganske mye tro på Dumbo. Litt fordi tegnefilmen hadde en veldig enkel historie som det er lett å utvikle og litt fordi adorabel elefant-faktoren. Elefanter er yndlingsdyret mitt, Dumbo er skikkelig søt og sirkuselementene kler Tim Burton veldig godt så jeg tenkte at det hadde potensiale til å bli ganske fint.
Konklusjonen nå er at ja, live-action Dumbo er på mange måter temmelig skjønn. Jeg liker hvordan de har endret historien, jeg liker selvfølgelig hvor skjønn Dumbo er og jeg liker atmosfæren og hvordan det er ganske så rørende. Og det er litt som med VGs anmeldelse, som til forskjell fra de fleste anmeldelsene av denne filmen var svært positiv, der det virket som om anmelderen lett så alt man kunne kommentere på, men så smeltet han av hvor rørende det var og hvor søt Dumbo var og var litt ekstra vennligsinnet overfor filmen på grunn av det. Man er noen ganger litt ekstra villig til å tilgi ting på grunn av adorabelhetsfaktoren.
Med det sagt så er det en del områder der denne filmen faller litt igjennom. For eksempel syns jeg at Michael Keaton funket veldig mye bedre som skurkaktig karakter i Spider-Man: Homecoming, jeg syns ikke spenningsmomentene var særlig engasjerende og det er dessuten litt rotete fortalt rent dramaturgisk sett. Personlig er jeg i ettertid også litt skuffet over hvordan scenen med Baby Mine er løst for den er så kort i denne nye filmen og jeg elsket den scenen i tegnefilmen og hadde håpet på noe mer i og med at sangen Baby Mine tross alt er mye brukt i markedsføringen.
Det skal også sies at siden å komme meg til kinoen ble litt kronglete og stress pga. full stans i t-banetrafikken på grunn av signalfeil som gjorde at jeg måtte ta taxi fra Økern til Saga Kino for å i det hele tatt rekke filmen (jeg rakk filmen og å kjøpe snacks kun så vidt) gjorde at jeg var litt i feil modus kanskje da filmen kom i gang og det gjorde at jeg ikke klarte å gi meg så hen som jeg ville.
Underholdende nok er live-action Dumbo uansett; med fine kostymer, fint fotografi og gode effekter, i tillegg til en elefant i Dumbo som man ikke kan annet enn å elske. Terningkast 4!

Kommentarer

  1. Jeg har faktisk ikke noe særlig forhold til Dumbo-tegnefilmen sjøl – jeg trur kanskje ikke jeg har sett den i det hele tatt? Husker jeg hadde den på bok, da. Jeg var med i en Disney bokklubb som liten der jeg fikk billedbokversjoner av filmene deres i posten hver måned, og det er grunnen til at jeg kan historien i nesten alle eldre Disney-filmer selv om jeg ikke nødvendigvis har sett dem.

    Jeg skjønner veldig godt hva du mener med at disse nye live action-versjonene føles litt unødvendig. Og det er på en måte ganske sleipt gjort, fordi disse filmene kommer til å tjene inn enorme pengesummer uansett bare fordi de er basert på filmer utrolig mange har et nært forhold til. Jeg veit jo med meg sjøl at jeg kommer til å se live-action Løvenes konge uansett, og jeg føler meg allerede nå litt lurt av markedskreftene. Og særlig når det gjelder Løvenes konge virker det rart å lage en live action-variant av en animasjonsfilm når til og med live action-versjonen kommer til å være nesten helt animert fordi det jo ikke er en eneste menneskelig karakter i historien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var med i en slags Disney-bokklubb en periode selv faktisk, men jeg så jo alle filmene i tillegg mens jeg vokste opp. Og ja, det er mye å kritisere med live-action-versjonene, samtidig som jeg koser meg med dem likevel, i stor grad på grunn av nostalgifaktoren. Hva angår Dumbo så anbefaler jeg aller mest å søke opp Baby Mine-scenen fra tegnefilmen fordi det er det fineste av alt som har med Dumbo å gjøre.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg