Om De Urørlige på teater og ymse annet :)

Heisann! Det er tirsdag og jeg kunne ventet til i morgen med å blogge igjen, men så har jeg ikke noe annet spennende å drive med så hei. Kul ting: fikk melding fra Norsk Gallup og ble invitert til et kurs på torsdag der jeg kan lære meg en ny undersøkelse og ellers få ny kompetanse som jeg tror i lengden kanskje kan føre til at jeg tjener litt mer på jobben. Og det fascinerer meg hvordan Norsk Gallup muligens er en av de jobbene jeg har hatt som jeg får til best. Jeg er faktisk veldig mye flinkere til å telefonintervjue enn jeg forventet på forhånd og jeg liker at jeg får gode tilbakemeldinger og at de ser noe i meg i stor nok grad til å tenke at jeg er klar for enda litt større utfordringer.

Ellers har jeg de siste dagene registrert meg på enda flere sider med spørreundersøkelser og andre enkle ting man kan gjøre på nettet for å tjene penger fordi jeg har lyst til å bli rik nok til å kunne bruke penger på teater og slikt og er villig til å stå på og gjøre mitt for å få det til. Jeg har også registrert meg på Bookis der man kan selge bøker fordi det også er noe jeg er villig til å prøve. Det kan jo hende det finnes ting jeg gjøre som kanskje ikke vil gjøre så veldig stor forskjell økonomisk, men som kan hjelpe.

Av annet interessant kunne jeg skrevet et langt og grundig innlegg om hvor teit Vy er som nytt navn på NSB, men jeg fikk sagt det meste på Facebook i stad. Uansett syns jeg at å skifte navn og logo generelt sett er ganske dustete, men trøsten er at det er noe basically hele norske Twitter syns også så jeg er i det minste ikke den eneste som har reagert.

Her er forresten den nye traileren for live-action Aladdin:



Det skal innrømmes at mens jeg, selvfølgelig, skal se denne filmen, så har jeg vært ganske skeptisk. Og jeg syns fortsatt at det ser billig ut, det føles ikke like seriøst som enkelte andre av Disney's live-action-tolkninger. Dessuten syns jeg fortsatt at Aladdin mangler mye av sjarmen som gjorde at den animerte versjonen fortsatt er en av de kjekkeste Disney-prinsene etter min mening. Likevel, denne traileren overbeviser veldig mye mer enn tidligere trailere har gjort og mens jeg fortsatt har mer tro på live-action Løvenes Konge og Dumbo, kan dette bli fint nok sikkert. I det minste blir det nok grei underholdning med et lite snev av Disney-magi. 

Ellers ser det litt usikkert ut angående mulighetene til å se The Favorite på kino i og med at jeg hadde tenkt å se den førstkommende lørdag, men det viser seg at den kun går litt for sent på kvelden, noe som av ymse grunner ikke passer. Og en del av meg har ganske lyst til å dra på kino til helgen bare for å finne på noe og fordi jeg er har et gavekort på kinopluss til verdi av 100 kr, men de filmene jeg virkelig har lyst til å se fremover har ikke kommet enda så vi får se hva som skjer. Det går jo an å ha en ganske lat lørdag også, alt kan funke fint :)

Uansett, nå tenkte jeg å poste min anmeldelse av De Urørlige på teater og så kommer neste innlegg om noen dager. Vi bables og god fornøyelse :)

De Urørlige på teater

Da jeg leste at De Urørlige skulle settes opp som teater ble jeg veldig interessert, mye fordi jeg likte filmen veldig godt den første gangen jeg så den. Og mens filmen ikke holdt seg like godt da jeg så den andre gang, så er historien fortsatt såpass sympatisk og interessant at jeg var spent på å se hvordan den ble formidlet som teaterforestilling. Nå har jeg sett De Urørlige som teater og fint nok funket det veldig godt.
Historien forteller som i filmen om småkriminelle Driss som søker på jobb som assistent for en kultivert og styrtrik enkemann ved navn Philippe som etter en ulykke er lam fra halsen og ned. Driss er egentlig ikke interessert i jobben, han vil bare ha trygd, men Philippe ser noe i ham og ansetter ham likevel og så er dette begynnelsen på et originalt og nært vennskap dem imellom.
Og jeg likte historien i filmen og på sett og vis funker den nesten bedre i teaterversjonen, mye fordi den er forenklet litt. Jeg føler at det er elementer ved filmen som var overflødig og det føles som om teaterstykket har gjort en god jobb med å kutte i materialet her og der, for med det å skape en forestilling som flyter best mulig. For det er lite som virkelig føles unødvendig under teaterstykket, i stedet får man akkurat det man trenger og ikke noe mer og det liker jeg veldig godt.
Noe av det fineste med De Urørlige som teater er hvor godt skuespillet er og det med hjelp av skuespillere som alltid overbeviser og skuespillere som for meg er mer ukjent, men har massevis av sjarm og funker supert. Videre er det enkel, men effektiv scenografi og virkelig god bruk av musikk i tillegg. Så det er i det hele tatt mye ved denne forestillingen som gjør at den absolutt er verdt å se (selv om man begynner å få dårlig tid siden siste forestilling er 20. mars).
Om man skal kommentere på noe så er det kanskje en litt for lett forestilling og den mangler også nerven som gjør at noen forestillinger virkelig setter seg og blir helt elsk.
Utover det så er dette lett å like og fint å se uansett hvor godt man kjenner filmen fra før. Og en del av meg vil alltid elske litt at filmen som teaterstykket er basert på igjen er basert på en sann historie for dette er virkelig en historie som gir litt håp og glede.

Terningkast 5! 



Kommentarer

  1. Den versionen av Alladin verkar lite rolig :) Kanske inget jag kommer se på bio men någon gång i framtiden kan jag absolut tänka mig att se den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan godt hende den er artig. Selv regner jeg jo med at jeg kommer til å se den på kino selv om jeg er ganske skeptisk fordi jeg jo er nysgjerrig og ;)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg