Smakebit på søndag og noen få Oscar-tanker :)

Heisann! Det er søndag, jeg har enda mer å lese på fordi jeg var på biblioteket i går og livet er ellers fint fordi det inneholder Nintendo og fargelegging (og særlig sistnevnte har jeg lyst til å drive med konstant for tiden). I tillegg ser det ut som om jeg snart skal ha praksis i et barnebokforlag og det kan bli veldig givende ;)

Ellers er det Oscar i kveld og jeg har i grunnen ikke sett så mange av de nominerte så jeg har ikke alt for mange tanker. Med det sagt så heier jeg nok litt ekstra på "The place where the lost things go" fra Mary Poppins Returns som beste originalsang (selv om jeg tror det er ganske sannsynlig at "Shallow" vinner), jeg oppdaget nå at jeg faktisk har sett hele to av de nominerte i kategorien beste animerte kortfilm og det hadde derfor vært gøy om en av de to vant. Av de nominerte i kategorien som på mange måter interesserer meg personlig mest, nemlig beste animasjonsfilm, har jeg sett tre av fem nominerte (noe som minner meg på at jeg i løpet av året burde få sett Isle of Dogs og Mirai) og mens de er fine filmer så syns jeg egentlig ikke at Ralph breaks the Internet og The Incredibles 2 er så gode at de fortjener å vinne beste animasjonsfilm (i tillegg er en greie med Disney og Pixar at mens jeg elsker Disney og Pixar-filmer veldig ofte, så er det også noen ganger det føles som om de vinner priser mer basert på renommé enn at de helt reelt har de beste filmene). Imidlertid er Spider-Man: Into the Spider-Verse en såpass fascinerende animert og flott gjennomført film at det hadde vært utrolig gøy om den vant (dessuten hadde det føltes som et litt forfriskende valg siden det er en superheltfilm i animert form, noe som jeg ikke har fått inntrykk av at vinner de største filmprisene særlig ofte).

Nok om det. Nå leser jeg boka som er til venstre på dette bildet:


Dvs. leser jeg "Our child of the stars" av Stephen Cox som er den nyeste boka i samlingen min. Kort oppsummert er dette en Science Fiction som foregår på slutten av 60-tallet i en liten amerikanske småby der en meteoritt lander. Og så finner de et alien-barn i vraket som adopteres av det ufrivillig barnløse paret Molly og Gene Myers som gir barnet omsorg og samtidig forsøker å beskytte ham fra myndighetene og slikt. Og nå har jeg jo ikke lest så mye enda siden jeg begynte på denne boka i går, men ååå, jeg liker denne boka veldig godt. Den hadde jo vært en fin bok basert på coveret alene, men dette er også veldig fint skrevet og fortalt, det er sympatisk på den beste måten og det er den typen Science Fiction jeg liker best; der det viktigste ikke er det fantastiske elementet, men stemningen og gode karakterskildringer. Slike bøker der det vitenskapelige og fantastiske føles mest som en brilliant bonus.

Her er en smakebit fra ganske tidlig i boka:

"The attic window and the roof looked to the north. You could still see where the Meteor fell, the flaming stone from space that had turned miles of State Forest to flame and smoke, and then to mud and ash. The Meteor brought destruction, it brought Cory, and it changed everything."

Og det jeg liker med akkurat det korte utdraget er at det i enkle drag oppsummerer så mye av hva denne boka handler om. Det er ikke et utdrag som i seg selv er oppsiktsvekkende, men det er likevel noe som forteller så mye om både settingen, meteoren og alt den førte med seg og det føles så presist formidlet og det liker jeg.

Flere smakebiter finnes hos Astrid Terese :)
*
Med det tenkte jeg å avslutte dette innlegget. Neste innlegg kommer nok om noen dager så da bables vi og god fornøyelse :)

Kommentarer

  1. Hej, jag har efter många års uppehåll åter börjat läsa SF och gillar speciellt dystopier. Kanske är denna något jag skulle gilla. Tack för smakbit och ha en skön söndag

    SvarSlett
  2. Dette hørtes ut som ei veldig interessant bok! Virker kult at den er satt til sekstitallet.

    Og du MÅ se Isle of Dogs! Jeg så den på kino for ei stund siden, og den er helt nydelig. Nå hjelper det selvfølgelig at jeg er stor fan av Wes Anderson i utgangspunktet, men det er det jo en grunn til, mannen er genial. Ellers trur jeg du har rett i det at mye av grunnen til at Disney/Pixar som oftest vinner beste animasjonfilm, er nettopp det at de er Disney/Pixar. Selvfølgelig lager de mange bra filmer, men hadde vært gøy å se noen andre vinne – for eksempel Isle of Dogs ;) Ellers heier jeg på The Favourite i kategorien beste film. Jeg har riktignok ikke sett noen av de andre nominerte, men den er så herlig skakk og absurd og på ingen måte Oscar-bait. Den er dritbra, men uten å gå på akkord med filmskaperens kompromissløse visjoner, for å formulere meg litt voldsomt her. Syns det er kult at Oscar-komiteen anerkjenner filmen på filmens premisser. Med det sagt trur jeg det er mer sannsynlig at Roma vinner.

    SvarSlett
  3. Livet er ganske så fint når det inneholder Nintendo og fargelegging :-) Og bøker selvfølgelig. Jeg har lett for å låne for mange bøker på biblioteket på en gang - så jeg har ganske mye jeg skulle lest akkuart nå. Før det må leveres inn igjen :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  4. SF läste jag i min uppväxt men sällan numera. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten!
    Oscarsutdelningen är verkligen inget jag följer med på numera. Var mer förr....

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Oscarsgalan kollade jag jämt på förr. Nu har jag kommit av mig.

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! Oscarsgalan kollade jag jämt på förr. Nu har jag kommit av mig.

    SvarSlett
  8. Sf är inte riktigt min "cup-of-tea". Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Takk for kommentarer og vær så god angående smakebiten. Det ER en veldig interessant bok og den er verdt å lese uavhengig av om man er into Science Fiction eller ei. Og Kristine, jeg skal definitivt få sett Isle of Dogs i løpet av året, dessuten er The Favorite en film jeg også har skikkelig lyst til å se fordi den høres riktig fascinerende og kul ut :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg