Oppsummeringsinnlegg for desember 2018 :)

Heisann! Det er onsdag og livet er fint selv om jeg har litt problemer med ambisjonen om å skrive 1000 ord hver dag siden jeg er avhengig av en klar plan for å klare å skrive og det er litt lite av sånt. Men jeg har skrevet noen få setninger i dag og så lenge jeg får skrevet det i alle fall så er det bedre enn ikke noe. Ellers har jeg spilt alt for mye Nintendo etter at jeg fikk tak i Smash Bros. Ultimate fordi det er så gøy og jeg har ellers brukt året så langt hovedsaklig til å lese.

Hva angår Smash Bros. Ultimate fant jeg for øvrig denne videoen på Youtube forleden dag der karakterene fra spillet synges i en parodi på Pokémon-rappen:



Jeg syns det er fornøyelig og artig. Og av karakterene spiller jeg oftest Yoshi for tiden, men når eller om jeg får tak i Peach så kan det endre seg fort siden hun er favorittkarakteren min å spille som generelt sett.

Nok om det. Nå tenkte jeg å oppsummere desember og med det en gang for alle vinke farvel til 2018. God fornøyelse og så setter jeg i gang :) Og jeg husker tilfeldigvis ikke om jeg så Grinchen-animasjonsfilmen i november eller desember siden oppsummeringsinnlegget for november er blant mistede innlegg på den forrige bloggen, men jeg velger å late som den hører til desember.

Oppsummeringsinnlegg for desember 

Bøker 

- The best we could do av Thi Bui

Fint tegnet, personlig og interessant, men litt tørr memoar i grafisk roman-form. Terningkast 4!

- Våren er en gammel mann av Annabelle Despard

Leken og tidvis fin diktsamling. Terningkast 4!

- Barmhjertighet av Knut Nærum

Smart, lettlest og fornøyelig kvasikrim. Terningkast 5!

- Til Ungdommen av Linn Skåber og Lisa Aisato

Nær, vakker og skikkelig inspirerende samling korte historier om ungdomstida av Linn Skåber med Lisa Aisatos generelt sett vidunderlige illustrasjoner. Terningkast 5!

- Ivy Aberdeen's letter to the world av Ashley Herring Blake

Søt, velskrevet og sikkert viktig for enkelte. Fin bok for barn og unge med gode karakterer og en fin blanding sårhet og adorabelhet. Terningkast 5!

- G'morning, G'night av Lin-Manuel Miranda og Jonny Sun

Motiverende samling inspirerende tweets med illustrasjoner i svart-hvitt som byr på gode fargeleggingsmuligheter. Terningkast 5!

- What if it's us av Becky Albertalli og Adam Silvera

En tidvis svært karolinsk ungdomsbok med masse referanser til musikaler og en søt kjærlighetshistorie i fokus som likevel tapte seg litt etter hvert. Terningkast 5!

- The Lady's Guide to Petticoats and Piracy av Mackenzi Lee

Smart, fornøyelig, feministisk og kul oppfølger til en av 2017s absolute høydepunkter. Har dessuten en veldig super hovedperson. Terningkast 5!

- And the ocean was our sky av Patrick Ness og Rovina Cai

Basically Moby Dick fra hvalenes perspektiv. Sær og fascinerende og nydelig illustrert av Rovina Cai, men jeg syns språket var veldig tungt og tørt og lite fengende og det trakk ned litt selvsagt. Terningkast 4!
*
FILMER

- Grinchen

Sympatisk, sjarmerende og fin animert tolkning av Grinchen-historien selv om dette ikke vinner noen priser for originalitet akkurat. Terningkast 4!

- A Simple Favor

Krim/thriller/komedie-miks med en brilliant Anna Kendrick i hovedrollen som underholdt og fenget mer enn forventet. Terningkast 5!

- Spider-Man: Into the Spider-Verse

Om ikke den beste Spider-Man-filmen, så er det i teten, mye takket være malerisk og utrolig flott animasjon, så vel som gode karakterer og masse sjarm og humor. Om du tenker at det kanskje er unødvendig med en ny Spider-Man-film så fortjener denne filmen en sjanse for den er usedvanlig stilig. Terningkast 5!

- Mary Poppins Returns

Jeg trenger å se denne filmen igjen fordi den var så himla nostalgisk og skjønn og karolinsk og magisk. <3 Terningkast 6!

- Sonja

Interessant og godt laget film om en Sonja Henie som fremstår som svært usympatisk, men også veldig fascinerende. Herlig kompromissløst laget. Terningkast 5
*

Den endelige konklusjonen for 2018 i det hele tatt var 107 bøker og 20 filmer. Målet for 2019 på Goodreads er 101 bøker. Hva angår filmer har jeg ingen klare mål, men om jeg ser to, tre filmer jeg ikke har sett før mer enn 2018 hadde det vært kult.

Uansett gleder jeg meg til å lære 2019 å kjenne og jeg tenkte nå å avslutte dette innlegget med en fun fact; nemlig at Word i det siste har begynt å streke under det hver gang jeg skriver "for øvrig" før de foreslår at jeg skal bruke et mindre forslitt uttrykk som "ellers". Her er en setning med "for øvrig" i på trass fordi det etter min mening lyder desto mer elegant og fint enn "ellers", som etter min mening derimot er kjedelig og for alminnelig. Jeg tror jeg er fra en annen planet enn Word meningmessig sett og skal i mitt neste Word-dokument teste ut ord som "anmode", "forespørre" og liknende for å finne ut om det er annet Word syns er forslitt og antakelig tar feil om ;)

Kommentarer

Populære innlegg